Annons

LCD´n som sökare i D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Går det att ställa in så att LCDdisplayen i Nikon D100 eller D70 funkar som sökare?
Jag vet att det skulle dra mycket batteri men det skulle vara mycket användbart för mig...
 

Jeppe

Aktiv medlem
NEJ..Köp en kompaktdigitalkamera om detta är viktigt för dig. Speglen/slutaren är i vägen. Det är så på "riktiga" kameror ;)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Eller snarare, det beror på att de har en annan typ av sensor sk FullFrame-sensor som jobbar på ett annat sätt (dpreview hade en artikel om detta men nu hittar jag den inte).
 

Alex Dawson

Aktiv medlem
Ok.
Nej en digitalkompaktkamera löser inte mitt problem. Jag skall ha den till undervattensfotografering och behöver använda den optik jag har. Finns en viss risk att sökaren är förliten på D70 då.

Tack för svaret.
 

müsli

Avslutat medlemskap
Som Christer säger kan man med "fullframe" mena hur bilden läses ut ur sensorn.
Här t ex.

Men med "fullframe" kan man även mena att sensorns storlek motsvarar filmstorleken som objektivet är konstruerat för, t ex 35mm objektiv.
Här används det i den betydelsen:
"Another long-awaited benefit of a full frame sensor is that it allows the use of wide-angle lenses without any focal length magnification"
 

Damocles

Aktiv medlem
Sen brukar ju också Full Format användas för att en fullstor sensor i 35mm formatet. Vilket inte gör saken bättre.
 

LeoT

Ny medlem
Det hade ju inte varit konstigt om LCDn hade gått att använda som sökare på D100 eftersom den har spegeluppfällning. Det hade ju tom varit väldigt praktiskt i det läget!
 
ANNONS