Annons

D70 bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
Om det här är 200ISO (vilket det står att det är) så är brusnivån väldigt hög tycker jag (för att vara en D-SLR).
 

JalleS

Aktiv medlem
Både en och två

Men bilderna ser ganska trevliga ut. Inga revolutionerade men helt klart kompetenta normalbilder även om jag också tycker att det verkar bli lite väl mycket brus när de är uppblåsta till 100%, men det håller sig nog på hanterbara nivåer. Helt klart en intressant kamera.

Skulle jag vara tillbaka på steg 1 (vilket jag inte är), så skulle jag välja D70 istället för 300D/10D. Blir intressant att se hur lätttillgänglig den blir.

--jalle

sagan skrev:
Jo, man hann ta en fika medans man väntade :))
 

sagan

Avslutat medlemskap
Om brusnivån vid 200ISO är så pass hög som den bilden visar (vilket verkar tveksamt) så skulle iaf jag avråda från den kameran.
 

timofej

Aktiv medlem
Tyvärr kan jag inte påstå att jag är imponerad. I min smak är bilderna för softa. Mycket dämpade färger stör mig också. Jag har fått intrycket att det är ganska typiskt för D100. Stämmer det? Det har redan sagts om brusnivån. Synd om problemet är oöverkomligt. Tänkte faktiskt att D70 skulle bli min instegskamra i den digitala världen.
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
sagan skrev:
Om brusnivån vid 200ISO är så pass hög som den bilden visar (vilket verkar tveksamt) så skulle iaf jag avråda från den kameran.
Alltså brusnivån är ju lika hög som på min Dimage 7i, då känns det rätt onödigt att köpa den här kameran, kan lika gärna stanna kvar med Dimage. Isåfall lönar det sig mer att köpa 300D/10D.
 

timofej

Aktiv medlem
sagan skrev:
Färgmättnaden och skärpan kan man dock öka om man så önskar (vilket ger än mer brus juifs) .
Förvisso! Men ibland vill man ju ha fina bilder direkt från kameran. Vid övergång till digitalt ökar antalet bilder drastiskt (får jag för mig:)) och då orkar man inte helt enkelt att pilla med varenda bild. Visst kan man köra macro i PS men det kan ju krävas olika korrigeringar för olika bilder. Neeej, så länge säger jag "nja" till kameran. Får se när första produktionsex kommer ut.

Kan någon D100 ägare bekräfta/dementera mitt antagande att bilderna i sin karaktär är lik D100 ?
 

timofej

Aktiv medlem
jonwam skrev:
IOFS kanske lite för tidigt att göra jämförelsen ännu: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=7539113 ?
Kanske det. Tycker också att man borde vänta tills produktionskamera kommer ut. Men lägg märke att Phils post är daterad 5 february, dvs innan de oficiella bilderna var släpta. Enligt digitalreview bilderna som de publicerat är helt legitima. De är tagna av Nikon för att visa folket kamerans kapacitet. De borde inte innehålla enkla missar. Det är det som gör mig något orolig.
 

jonwam

Aktiv medlem
Tja, bilderna kanske kommer från Nikon, men var de officiella borde de väl rimligen ha publicerats av Nikon själva på deras egen webbplats?
Nåja, PMA öppnar väl när som helst, så det torde klarna inom kort...
 

ebbhead

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ja, det ser faktiskt så illa ut..man misstänker nästan att de skivit fel ISO-tal.

ISO 200 är ju lägsta ISO-talet på D70!
Vad som är lite suspekt är att all EXIF-info finns på bilden, men av någon anledning ingen "Iso speed rating" .. eller lagrar inte Nikon det ?
 

Ingemansson

Aktiv medlem
Nej, det kan väl inte vara möjligt att det skall vara så mycket brus. Hade hoppats mycket på denna kamera, men jag får väl fortsätta vara analog även i min färgfotografi då...

Kan ju inte vara möjligt, det är ju skitdåligt, inte f.n bygger Nikon en så dålig kamera?

/Andreas
 

Megapolare

Aktiv medlem
Jag väntar tills dess att Dpreview presenterar deras test, först då kan vi veta. Men visst verkar det lite väl brusigt. Det bör ju inte vara sämre än D100 - eller?

//
 
ANNONS