Annons

Smutsig lins.. *snyft*

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig? Linsen på min Minolta S414 har fått fettfläckar eller nåt på sig.. klantigt jag vet.. *rycker på axlarna*
Har letat som en tok i instruktionsboken (har för mig att jag sett det där nämligen) och på Internet.. men nähä.. hittar ingenstans!
Jag vill ju inte förstöra kameran, så finns det någon som vet hur man gör rent linsen på bästa (och enklaste) sätt?

Tackar så det skvätter på förhand! Tjopp! =)
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
En ren microfiberduk är vad jag tycker fungerar bäst. Se till att linsen är fri från eventuella sandkorn och liknande som kan repa linsen när du putsar. Blås på linsen med en stort gapande mun för att få rejält med imma på linsen och gnugga lätt med microfiberduken. Microfiberduk är bra på att absorbera fett och damm.

Microfiberduk kan man hitta i allt ifrån välsorterad livsmedelsbutiker till renodlade optiker. Jag kör med det klassiska städmärket Maria på mina. De kommer i ett litet plastkuvert som hjälper till att hålla dem fria från sand och andra hårda korn som inte hör hemma på duken. Dessa dukar kan också tvättas i 40 grader om man inte använder sköljmedel.

/Richard
 

-Markus-

Aktiv medlem
Tips är att använda uv-filter då behövs bara detta rengöras och man kan använda vanligt diskmedel.


Annars finns det linsdukar som det inte blir blött från.
 

hmoss

Aktiv medlem
I kameraverkstaden använde vi teknisk Ether eller Isopropylalkohol. Finns på apoteket och är billigt och fettlösande. Ta det senare om du vill rengöra plastytor, eftersom Ether löser upp plast. Applicera i cirkelrörelser, inifrån centrum och utåt, med en tops eller ännu hellre bomull på en liten blompinne, medan du snurrar pinnen mellan fingrarna så att toppen av bomull roterar även i förhållande till glasytan.

Kanonbra!
 

potion

Aktiv medlem
En fråga till!

-Markus- skrev:

Annars finns det linsdukar som det inte blir blött från.
Kan man göra rent med samma sorts dukar som man gör rent dataskärmen med? =S
Jag har några stycken på jobbet, torra, som ligger väl förpackade..

Ska ju fota innebandy idag, så jag vill ha en ren lins... =)
 

potion

Aktiv medlem
*knuffar upp*

Ingen som visste det..? Hmmm.. man vågar ju inte testa ju.. tänk om jag förstör linsen.. *mumlar vidare* Annars får jag väl försöka hitta ett sånt där UV-filter då.. eller en microfiberduk.. *mummel*

// Linda - som för dialog med sig själv.. =P
 

gameburg

Aktiv medlem
Clas ohlsson har bra och billiga (39kr) microfiberdukar bland datortillbehören. Kör dessa själv och tycker de är suveräna!

/Patrik
 
ANNONS