Annons

Sigma 17-35 (ver.2)

Produkter
(logga in för att koppla)

UrbanJ

Aktiv medlem
Någon som har införskaffat Sigmas EX 17-35/2,8-4 HSM, observera att jag menar versionen som kom i handeln senast, den som har 77mm filtergänga. Vore tacksam för kritik och synpunkter på denna. Hemskt gärna om någon har en bild att visa upp. Hoppas det finns någon har skaffat en redan.

Så ös på med synpunkter å allt ni kan komma med.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag har oxå letat efter tester/omömen på det objektivet..inte hittat något.

Jag hoppas att FOTO testar den snart.

Mekaniskt är den på topp dock..EX objektiv med FTMF.
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Svar från cyberphoto :

"...tyckte att de var tämligen likvärdiga. Skärpan vid 17 mm och bl 2,8 var väl som väntat inte den bästa, men nerbländat är de inte pjåkiga alls. Sigman känns bättre mekaniskt."

Han tyckte även att Tamrons var "snäppet" bättre optiskt, knappt märkbart.

Vart det enklare ? nä..
 

felle

Aktiv medlem
Kim> Det var väl antagligen så att du fick ett felaktigt exemplar. Lämnade du bara tillbaka eller fick du skickat ett nytt? Om du bara lämnade tillbaka, vad ska du satsa på istället?
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är mycket möjligt att det var mitt ex som felade..jag håller på och bestämma mig för vilken jag ska köpa.

Cyberphoto ska höra av sig i veckan när de testat mitt exemplar som jag skickat tillbax.

Allt tyder dock på att det var något fel på mitt exemplar.

Kanske blir Tamron iaf..då.

Fast HSM och FTMF är ju trevligt..och skiljer det bara minimalt optiskt så är kanske Sigman mer intressant..
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Nå. beställde precis Sigmat nu, kastar upp lite bilder när den kommer..

Om nu det optiska var likvärdiga så tackar jag för den makaniska fördelen. Kompletterar min Sigma EX samling.

*hoppas den håller måttet*
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jo, Sigma EX (särskilt då med HSM) är mycket trevligt...gillar båda mina Sigma EX objektiv mycket.

Undra hur (om) mycket det skiljer optiskt från Sigmas äldre variant.
 

felle

Aktiv medlem
Det BORDE skilja sig optiskt eftersom det är en helt annan optisk konstruktion än det gamla. Jag är också mycket intresserad av testbilder, återkom när du har testat!
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Efter en massa läsning om objektivtester så verkar det faktiskt komma en jämnare kvalité från Sigma. Men det är kanske bara en slump också. Men
därav mitt val. =)
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hehe..blev rätt roligt "jämnare kvalitet av en slump"

Jag lutar nog åt att beställa Sigman istället oxå.
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Cyberphoto har ändrat sig :
Klipp från sidan med Tamron´s 17-35
Man gjorde nog rätt ändå.
Kim har du hört något om ditt än ?


"Di står för Digital Integrated Design och Tamron vill med detta poängtera att den här optiken i första hand är tänkt för digitala systemkameror. Motsvarar i vidvinkelläget 27-28 mm på de flesta digitala systemkamerorna.

Stort plus för närgränsen som ligger på endast 30 cm. Den optiska kvaliteten övertygade dock inte då vi trodde skärpan skulle vara bättre. Dessutom kändes den "billig" jämfört med Sigma EX 17-35/2,8-4 som var väldigt stadig och robust. Även optiskt var Sigman bättre."
 

sagan

Avslutat medlemskap
Japp, jag fick mejl från Cyber.

Så här sa de om Sigman:

"Sigman var däremot snäppet skarpare överlag och speciellt i kanterna, men har en bra bit kvar till Canons"

Så här sa de om Tamronobjektivet:

"Ditt Tamron var verkligen uruselt, men det andra exemplaret var tyvärr inte så mycket bättre"

Sigman är inte helt övertygande m.a.o (att den är snäppet bättre än Tamronet säger ju inte så mycket menar jag ;-).

Jag avstår från den oxå...ska försöka hitta en begagnad 17-40/4 L istället tror jag.
 
Senast ändrad:

gameburg

Aktiv medlem
Har precis fått mitt 17-40mm! Än så länge mycket nöjd. Dock kraftig distortion i 17mm-läget.
Betydligt bättre motljusegenskaper än mitt tidigare sigma 15-30mm, vilket var orsaken till att jag bytte!

/Patrik
 

UrbanJ

Aktiv medlem
Sådå, då kommer det testbilder på Sigma EX 17-35/2,8-4 DG HSM.

Tyvärr så är vitbalansen inte så bra, men skitsamma.

Det värsta är att jag var så ivrig så att jag glömde att ställa kameran rakt mot objektet men det är väl ok ändå.

Som väntat så precterade den inte så bra på 17mm föränn vid bländare 8.
Känner mig faktiskt skapligt nöjd ändå.

Varsågod:

http://logic.no-ip.info/photo/sigma1735
 
ANNONS