Annons

Tokina ATX 400 vs Nikon 300 f/4.0 AF-S + 1.4 x Teleconverter

Produkter
(logga in för att koppla)

rickardignell

Aktiv medlem
Funderar på att sälja mitt Tokina 400 och istället gå över att använda mig av en Nikon 300 f/4 AF-S + 1.4 x teleconverter combo. Är detta ett rätt val? Är det någon som gjort en jämförelse av skärpan mellan dessa? 300an är ju optiskt bättre men hur blir det om man använder sig av telekonverter?
 

nikitin

Aktiv medlem
Innan jag skaffade min AF 300/4 (föregångaren till AFS 300/4) hadde jag en Tokina ATX 400/5.6. Till min 300/4 hadde jag en Nikon TC14b konverter. Min 300/4 + konverter kombo var (i mitt tycke) skarpare än Tokinan. Och då AFS gluggen är skarpare än icke AFS versionen (och TC14E konvertern lär vara bättre än TC14b) borde den kombinationen vara ännu bättre...

Tänk dock på att stativfoten är extremt dålig på AFS 300/4... Läs mer här.

-- Nicke
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har haft exakt den comben som du undrar över. Jag kan bekräfta att den är mycket bra, svårt att rent skärpemässigt se någon skillnad med respektive utan konverter. Tokinan har jag dock ingen erfarenhet av men har svårt att tänka mig att den skulle kunna matcha Nikonutrustningen. Vad beträffar stativfästet så tycker inte jag att den var något problem, tyckte bilderna blev skarpa och fina på fri hand och med stativ monterat så blev de ännu bättre.
 

taigabild

Aktiv medlem
Hej, här är ett bildexempel med AF-S 4/300 och TC-14E på en D100. Hoppas det framgår hur skarp bilden är! I utskrifter från bilden kan man se reflexen av mitt gömsle hur tydligt som helst. Kombinationen kan verkligen rekommenderas och har fördelen mot en 5,6/400 att man kan få bländare 4 när det behövs extra ljus.
 

taigabild

Aktiv medlem
taigabild skrev:
Hej, här är ett bildexempel med AF-S 4/300 och TC-14E på en D100. Hoppas det framgår hur skarp bilden är! I utskrifter från bilden kan man se reflexen av mitt gömsle hur tydligt som helst. Kombinationen kan verkligen rekommenderas och har fördelen mot en 5,6/400 att man kan få bländare 4 när det behövs extra ljus.
 

Bilagor

rickardignell

Aktiv medlem
Hur är det med 2x konverter?

Är det någon som använt sig av 300an och Nikons TC-20? Vad jag hört så är väl TC-20 inte upp till TC-14 i optisk kvalitet, men kanske bättre än Tokina 400 + 1.4 x konverter?
 

taigabild

Aktiv medlem
Jah har precis införskaffat en TC-20E till ovan nämnda 300:a och efter ett snabbt test tycker jag att den verkar vara av mycket god klass. Autofokusen funkar också, trots Nikons dementier.
Det blir en mycket smidig 8/600 mm med närgräns på 1,45! Återkommer när jag testat den mer utförligt.
 
ANNONS