Annons

Lång slutartid i mörker + manuell blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har en liten teori/fråga.

Om jag kör på ganska lång slutartid, säg kanske 5 sek, i BÄCK mörker, och har en blixt som jag utlöser manuellt, så kommer alltså då den tiden som blixten lyser upp "frysas" på bilen, eller har jag tänkt fel då?


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
Med ett stroboskopljus inställd på lämplig intervall kan man mycket skoj om det kombineras i det mörka rummet med lång slutartid. Har man nu inget stroboskop går det lika bra med en blixt, man löer ut med testknappen, eller så använder man stroboskopfunktionen i en Sigma Ef500Super eller Canon Ex5550.

Exempel på fotoobjekt; studsande pingisboll, längdhopp, höjdhopp, fritt fallande objekt elelr varför inte försöka fånga en gevärskula i flykten.

Lycka till!
 

Jocce

Aktiv medlem
Hm, hur "snabb" är blixten då? (varierar väl).
Men alltså, hur lång tid utlöser den, alltså motsvarande slutartid.
Blir det som 1/200 sek, eller?


/Jocce
 

RolandM

Aktiv medlem
En blixt lyser väl i ungefär 1/700 sekund eller så. Kortaste blixtsynktid på 300D är 1/200 s vilket är till för att garantera att slutaren är helt öppen när blixten löser ut. Blixtar har olika försröjningar, det tar en stund att köra runt styrsignalen i elektroniken.

Med 300D och de föreslagna blixtarna kan dy synka på ned till 1/4000 s genom att sätta kameran i "high-speed" läget vilket indikeras med ett "FP" i sökaren. Blixten pulsar då ut blixtljus i takt med att slutarens springa rör sig över filmplanet.

Med studsande pingisbollar kan det vara lämpligt att dosera ut 5-10-20 blixtar i sekunden, så att bollen hinner flytta sig i bilden, men samtigit kunna bilda ett mönster på bilden.
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Ju lägre blixt effekt - desto kortare brinntid.
Och ju högre effekt - ja... längre brinntid.
Ska man frysa en snabb rörelse med en vanlig kamera blixt så är en lägre blixt styrka att föredra.

.... men det visste ni säkert redan.

/Jacob vP
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
För länge sedan...

För väldigt länge sedan, typ slutet av 80-talet så trixade jag och en kompis med en Nikon FE2, Metz CT-45, luftgevär och en ABC-80. Vi körde på Bulb, lät luftgevärskulan bryta en krets när den lämnade pipan vilket triggade ABC-80 att lösa ut blixten med några tusendelars fördröjning. Vi fick så kort exponeringstid att objektet som lufgevärskulan "sprängde" var helt fryst och själva lufgevärskulan kunde skjönjas på några bilder. En lufgevärskula går max 197 (vilket vårt gjorde på ett ungefär) m/s och när den va synlig på bilden kunde man se att den endast flyttat sig någraq få millimeter under tiden då blixten lyst upp.

Med detta vill jag berätta att "slutartiden" gick att få väldigt kort.
 

Sgt Hal [E.F.S]

Aktiv medlem
Vi triggade så här...

Vi hade en opto-kopplare, inte för att jag vet vad det är men min polare sa det den var mycket snabbare än ett relä eller transistor...

Direkt framför pipan på ett luftgevär som satt monterat i ett stabilt fäste hade vi fäst en tunn remsa av aluminiumfolie. I folieremsan hade vi kopplat in en krets med optokopplaren och en spänning över remsan. När kulan passerade mynningen slets folien av. Detta triggade via optokopplaren en ABC80 att starta en fördröjningsslinga på några millisekunder innan den kortslöt synksladden till en Metz CT45.

Min käre polare hade knåpat ihop ett program i Basic som kände av om kretsen med folieremsan var sluten eller öppen och i så fall sluta kretsen mot blixten.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag vet att det finns speciella studioblixtar som är gjorda för att frysa rörelser och de ligger på ca 1/8000 s.

Så normalt ligger de kanske runt 1/1500-1/2500 s. Det beror säkert också på effekten
 

room

Aktiv medlem
bilden då?

Har du kvar bilden med luftgevärskulan?? Kan du inte slänga upp den i den här tråden? Det vore kul och se hur den blev..
 
ANNONS