Annons

Påhopp???

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
Alltså..
*FUNDERAR*
Gick med i detta stället i början av hlösten la upp mina första bilder i typ september...

Fick en del feedback.
Den kritik som kom var saklig och på pricken..
Under sista tiden (månaden) har samma bilder som legat sedan jag la upp dme BARA fått 1:eek:r med mera..

Vad har hänt??

Har ingen anning..Men det har bitvis tagit bort min lusta att finnas kvar och bidra till disskusioner med mera.
Vad som fått en att tappa lusten och dra sig för att lägga upp bilder...
Ja komentarer som denna....

Herregud Jonas du får verkligen inte nog av dessa tjejer.
Varför text? Texten förstör en i övrigt hyfsad bild.

Synd om modellen att inte fotografen kunde regissera henne bättre

Herre gud........

Har dock plockat bort den värsta kommentarena då de låg på en där det var något i stil med "fy fan vad ful hon var" Kan bara säga att det knäckte sambon rätt bra att läsa den,,,

Jag vet inte.. Var går gränsen????
Vill inte ha ett jäkla ryggdunkande...
Men de få riktigt tarvliga kommetarer man får.. Gör att JAG funderar på att dra vidare och skita i detta...

Det tråkiga är att när man messar personerna så får man ett trevligt svar när man håller en "vanlig" disskusion och när man sedan frågar rakt på sak... Vad de menar med sin kommentar så hör man inte av dem (fallet med perosnen som gjorde vad som jag tyckte var personangrepp)

*KIKAR* sedan att ge exakt samma negativa kommentar på 3 bilder.. Vad är meninngen??

*jonas rätt less på detta just nu*
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jag skriver inget i diskussioner eller bildkommentarer som jag inte skulle säga ansikte mot ansikte.
För mig är det en superenkel regel som passar mig. Tror att om alla gjorde så, skulle kommentarerna på dina och andras bilder se annorlunda ut.
Kan tänka mig att det ofta är folk som är nya i sådana här sällskap som Fotosidan, som inte har lärt sig Netiquette och inte förstår att man kan såra andra. Sen så är det enklelt att i skydd av sin anonymitet vara lite småkaxig och en besserwisser.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ähh. Kom igen nu Jonas. Strunt i de som lämnar kritik som inte hör till bilde ifråga. Även om jag är böjd att hålla med, när det gäller texterna i dina bilder. När du publicerar dom här på sidan så hoppa över lagret med text i dina bilder. Budskapet i dina kvinnobilder går fram ändå.
Bilden på Najaden tycker jag är fin, även om du kunde beskurit den i nederkanten för att slippa fritidsbåtarna.
När det gäller dina racingbilder, kan jag bara säga att de hade platsat i en biltidning..Lätt..

Upp på tå... ;)


/ Jeppe
 

Maverick28

Aktiv medlem
*LER* Jesper... Skall faktiskt på pi tji hem och ta bort lagret med texter och lägga in igen..

Bara så trött på en del "påhopp" som är mer på det perosnliga planet...
Jag har målsättningen att hellre berömma de bilder jag gillar än att klaga..

Positiv feddback lyfter och sporrar...
Gör negativ det?? bättre att se det positiva i saker...
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Förklaringen

På fotosidan.se regerar (F)JANTELAGEN dvs:

" Du skall inte tro att dina bilder är speciella, eller att du förtjänar bättre kritik än någon annan"

Därav har jag tagit bort de flesta av mina bilder på fotosidan.se
Lade upp 2 bilder igen på försök för att se efter om det blivit någon förändring, men nej, vissa beter sig fortfarande som 5 åringar och kastar bajs på varandra i ren hämnd och sedan är det bara att inse att några av de som lämnar kommentarer gör det i syftet att skada eller såra.

Mig rör det inte i ryggen ifall en medelålders halvtaskig konstnär med psykiska problem, och med klara tecken på klimaterieförändringar, lämnar kommentarer i form av Limerickar, för det bevisar bara personens omogenhet och brist på fantasi.
Nej det som irriterar mig mest, är när det lämnas kommentarer om modellen, såsom:

"Omotiverad modell" "Falskt leende" "Tjocka vader"

Jag blir så arg och på besviken på de som jag kallar för mina KOLLEGOR.
Ni ser en bild , och lämnar då sådan kritik.
Hur tror ni modellen känner sig?
Tror ni hon mår bra av att höra på sådanna kommentarer ?

Svaret är NEJ.

Ett flertal av de modeller som jag använt, har brustit i gråt. 2 mycket lovande kvinnor som jag använt, har beslutat sig för att upphöra med modelleriet pga elaka kommentarer.

Jag använder oftasts helt oerfarna modeller till mina bilder. Detta av 2 skäl:

1. Detta ger dem en chasn att testa på om detta är något för dem.
2. jag gillar att se dessa personers glada min efteråt, då de ser hur fina bilderna blivit, och man ser hur deras självförtroende stiger med 300%

Men vissa av era kommentarer, skäms jag över att läsa.
Några av er borde skämmas, och ett 10 tal av er hade jag uteslutit från fotosidan, om det var jag som fick bestämma.
Dessutom så har några av er magen att kommentara och gnälla, medans ni själva inte ens har laggt upp egna bilder för bedömning ?
Jag klagar inte på andras bilkörning, då jag inte har körkort !!!!!!!!

Hur ser framtiden ut för mig?
Kommer jag kvarstanna på fotosidan .se ?

Det är ett senare beslut, men som det ser ut just nu, så följer jag nog med Foto_Walle som ni PSYKADE ut från fotosidan.se

Några av er, beter sig dåligt, andra sämre, vissa borde pryglas offentligt på Stortorget i Malmö.

Ett 20-tal av er har kontaktat mig efter det att jag dragit bort flertalet av mina bilder från fotosidan, och uttryckt sitt stöd för mina bilder och mina modeller.
Dessa brev har jag uppskattat mycket, ty er respekterar jag som kollegor.Detta då ni inte är elaka och alltid ger KONSTUKTIV kritik.
För er andra, så återstår det att se.......
 

Maverick28

Aktiv medlem
Tja niklas..
*LER* Kasta inte sten i glashus *LER* ditt citat finna bland ett av dem som står ovan *BLINK* men jag tor mig veta varför och i det fallet skiter jag i det..
MEN det du skriver är jävligt sant.. Och viktigt..

tror att det är svårare att ta bra tjejbilder (som inte är porr) och visa här istället för naturbilder..

HAr inte följt vad som hände Foto_valle men han har JÄVLIGT bra bilder....
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Niklas:Lade upp 2 bilder igen på försök för att se efter om det blivit någon förändring, men nej, vissa beter sig fortfarande som 5 åringar och kastar bajs på varandra i ren hämnd och sedan är det bara att inse att några av de som lämnar kommentarer gör det i syftet att skada eller såra.
Vilka kommentarer tänker du på då? Tycker inte att de är några påhopp. Möjligtvis att Jesper kunde ha utvecklat sitt resonemang mer...
 

forstheim

Guest
Hej Jonas!


Jag startade en tråd där jag tyckte jag hade en lösning när det gäller att öka antalet kommentarer. Som det är nu är det väldigt svårt att hitta fram till alla bilder. Genom mitt förslag som jag kallar "Poolsystem" är jag övertygad om att detta problem skulle försvinna.

Poolsystemet skulle fungera ungefär så här:

Varje vecka placeras alla medlemmar på fotosidan i en sk medlemspool. I varje pool skulle det ingå 4-6 medlemmar som under veckan bevakar varandras bilder. Vilka medlemmar som man får i sin pool sker slumpvis. Efter en vecka sker en ny slumpning och man får då andra medlemmar från fotosidan i sin pool. Så fortsätter slumpningen vecka efter vecka..och vilka dina poolmedlemmar är ska du kunna se på din medlemssida.

Min tanke med detta poolsystem är att ens bilder inte ska försvinna i mängden bland andra bilder. Dina poolmedlemmar (4-5 st) har alltså en speciell bevakning på just dina bilder (och dem andras som ingår i poolen förstås). Det är inte ett krav att kommentera eller bevaka sina poolmedlemmar...men via lättillgängliga direktlänkar till just dessa personer finns den möjligheten.

Systemet skulle kunna innebära ett ökat antal kommentarer. Dessutom skulle det inte bara bli så att nya bilder får dem allra flesta kommentarerna..utan även gamla bilder har i princip lika stor möjlighet. Detta för att man som poolmedlem inte bara får sina bilder ständigt bevakade..utan hela DU som fotograf kommer stå under bevakning. Eftersom poolerna skapas slumpvis så kommer du i princip alltid ha "nya" medlemmar som bevakar DIG och dina bilder lite extra.

Denna bevakning är inte någon stor uppoffring för varje enskild individ. Har du fyra andra medlemmar i din pool och kommenterar en bild hos varje medlem..ja då innebär det att du får skriva 4 kommentarer på en vecka i själva poolsystemet. Du kan ju förstås fortfarande, precis som nu, kommentera alla andras bilder. Men dina poolmedlemmar bevakar du lite extra. Det kan inte vara så ansträngande, tycker jag. Om vi endast teoretiskt antar att alla i medlemspoolen skulle "ta sitt ansvar" och skriva en kommentar till alla i sin pool..ja då skulle DU vara garanterad 4 nya kommentarer varje vecka!
Kanske fler om någon poolmedlem väljer att kommentera två av dina bilder..
På ett par månader innebär det att du får 32 nya kommentarer... :)

Men som sagt..detta är ju bara teoretiskt. Alla kommer ju inte att kommentera samtliga sina poolmedlemmar varje vecka. Det kan man ju utgå ifrån. Samtidigt så kan det ju vara så att några medlemmar kommenterar mer än en bild per medlem och vecka. Snittet vad gäller antalet kommentarer kan på så sätt vara realistiskt iallafall.

Vad tror du om poolsystemet, Jonas?

Själv tror jag att det skulle öka kommenterandet och ge nytt hopp åt medlemmar som du, som börjat tröttna på att inte få kommentarer på sina "gamla" bilder. Allt som oftast verkar det vara just så att man får några kommentarer på nyupplagda bilder för att snart glömmas bort. Kanske om man har tur kan någon enstaka person råka förirra sig in på just "min" sida. Om denna person har en bra och generös dag kanske man också kan få en kommentar. Men ärligt..hur ofta sker det!?


/JP
 

xxx

Guest
Maverick28 skrev:
Alltså..
*FUNDERAR*
Gick med i detta stället i början av hlösten la upp mina första bilder i typ september...

Fick en del feedback.
Den kritik som kom var saklig och på pricken..
Under sista tiden (månaden) har samma bilder som legat sedan jag la upp dme BARA fått 1:eek:r med mera..

Vad har hänt??


Jonas S!
Vet faktiskt inte vad som har hänt men något är det. Jag har också en känsla av att antalet knepiga kommentarer ökat och sett de som drabbat dig (och blivit lika besviken varje gång)! Jag har också sett att andra är drabbade (även om jag inte kommer på något bra exempel just nu). Men vad man ska göra åt det vet jag tyvärr inte...

Niklas!
Vilka är det som kastar skit på dina bilder denna gång? Kanske borde du också själv tänka på en del av det du skriver ovan när du kommenterar bilder.

Jonas P!
Problemet här är väl inte brist på kommentarer utan vad som står i själva kommentarerna?

/ Fredrik
 

forstheim

Guest
Niklas...

Nu har jag inte sett dina borttagna bilder. Men av dina två upplagda bilder så verkar du försöka ta "seriöst" på dem. Det är inte vanliga porträtt tagna rakt av..utan du verkar ha mer ambitioner än så.

Jag tycker så här angående modeller och bilder. Man ska inte göra personliga påhopp hur som helst..och inte heller skriva vad som helst. Det bör finnas en tanke bakom sina kommentarer. Men ställer man upp som modell och läggs ut på nätet för allmän granskning så får man också räkna med att ta kritik. Positiv som negativ.

Som modell utgör man väldigt mycket själva motivet. Det är inte bakgrunden man är intresserad av att granska närmare vid den typ av bilder. Har inte modellen ett passande leende så har man ju som fotograf faktiskt misslyckats med bilden. Iallafall för just den betraktare som tycker så. Andra kanske inte tycker samma sak.

Motivet i sig är inte det väsentligaste..men det lägger ändå en viss grund till bilden. Fotar du av ett träd som motiv bedömmer man ju bilden utifrån trädet. Det kan ha spretiga grenar som någon stör sig på, kanske att stammen helt enkelt är för grov eller för tunn för att passa in i helheten. Jag tycker alltså inte egentligen att det är motivet i sig som man kritiserar..utan motivet i relation till övriga element i bilden och bilden som helhet.

Man måste alltså även få kommentera hur modellerna i relation till andra element i bilden eller i relation till bilden som helhet ter sig. Om man som betraktare inte tex tycker att modellens kläder passar in i den miljö hon presenteras i så måste man få uttrycka detta.

Det är naturligtvis tråkigt att dina modeller brister ut i gråt. Så ska det inte behöva vara. Jag vet nu inte vad exakt det är för kommentarer som folk har skrivit. Men generellt sätt så måste man tänka på vad och hur man säger det. Men vissa saker måste man dock få uttrycka för att kunna kommentera bilden på ett korrekt sätt.

För att återgå till det jag inledde med. Ställer man upp som modell så exponeras man för andras blickar. Det måste man försöka vara medveten om och även förberedd på. Det var kanske inte dina modeller?

Du skrev att det framförallt är av två skäl till du använder icke professionella modeller. Att se sina modeller bli glada när de ser sina bilder var det första skälet.

Det finns säkert en poäng och anledning till det. Jag tror att professionella modeller är mer medvetna om deras egen förmåga och vilka möjligheter det finns inom fotografin. Helt enkelt mer kräsna och målmedvetna och granskar då bilderna på sig själv på ett annat sätt. Icke professionella modeller som du föredrar har oftast inte dessa krav på bilden.

Det andra skälet till att använda icke professionella modeller var att det ger de en chans att prova på och se om det är någonting att fortsätta med. Det vet de säkert bäst själva så här efteråt. Kritik är en sak man som modell helt enkelt måste lära sig att ta. Det går inte komma ifrån!

Men som sagt..jag vet inte hur kommentarerna till just dina bilder löd. Dem kanske var helt befängda och totalt föll ur ramen för hur man bedömmer en bild. Men modeller tycker jag borde kunna kritiseras för att spegla hur du som fotograf har lyckats. Hur gör man annars för att bedömma en modellbild??


Med vänlig hälsning
JP
 

Christina

Aktiv medlem
nånstans i tråden kommenteras det att man inte vill ha kommentarer från folk som inte själva laddat upp bilder. Så har jag tänkt tidigare och inte kommenterat eftersom jag själv inte har scanningmöjligheter för att publicera mina egna bilder.

Men sen har jag läst så mycket om att alla saknar kommentarer och har nu börjat kommentera de bilder där jag har ngt att säga. Ska man lägga ner detta tills man själv kan visa sina alster eller är det ändå roligt att få kommentarer på sina bilder?
 

NixXxoN

Aktiv medlem
klagomålen på folk som kritiserar folk som inte har bilder här gäller väl främst på dem som sågar bilder och så kan man inte se vad de själv fotar. (tror jag)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det är ju oerhört tragiskt att inte alla kan ge konstruktiva kommentarer som kan få fotografen att utvecklas. Att dessutom angripa modeller för hur de ser ut är ett verkligt lågvattenmärke. Alla ser vi olika ut och det finns säkert modeller jag inte gillar som någon annan älskar att ha framför kameran. Det är synd att en del ska fundera på att sluta lägga upp bilder. Jag hoppas du stannar på fotosidan, Niklas. Du behövs.
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Christina skrev:
nånstans i tråden kommenteras det att man inte vill ha kommentarer från folk som inte själva laddat upp bilder. Så har jag tänkt tidigare och inte kommenterat eftersom jag själv inte har scanningmöjligheter för att publicera mina egna bilder.

Men sen har jag läst så mycket om att alla saknar kommentarer och har nu börjat kommentera de bilder där jag har ngt att säga. Ska man lägga ner detta tills man själv kan visa sina alster eller är det ändå roligt att få kommentarer på sina bilder?
Jag tycker att det är självklart att man ska få bedömma och kommentera bilder utan att man själv har lagt upp bilder.
Det är när man ger en 1:a eller 2:a utan kommentar eller bara ger en idiotkommentar som "Ful" eller liknande som man kan ifrågasätta bedömmandet.

Ger man bara konstruktiv kritik eller superlativer:D Så tycker jag det är självklart att man får kommentera bilder utan att själv ladda upp. Det är ju oftast bara en teknisk fråga. Jag blir jätteglad när jag får kommentarer.
Jag tror inte att man går med i ett fotografiskt forum om man inte är det minsta fotointreserad.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

forstheim

Guest
Skott...

Visst handlar diskussionen om huruvida vilka kommentarer man får. Men inlägget präglas också av för få kommentarer. Det är ju en stor anledning till att Jonas har börjat tröttna och funderar på att strunta i fotosidan.

Jonas undrar i sitt inlägg vad som egentligen hänt eftersom han endast har fått en kommentar dem senaste månaderna. Inte vet jag vad som har hänt. Men kanske hur det ska lösas..

Jag tycker inte heller att man ska skriva vad för nåt som helst i sina kommentarer. Man bör vara saklig och hålla sig till det relevanta när man bedömmer en bild.

Men jag tror att Jonas mest är frustrerad över att han får så väldigt få kommentarer. Han la ju upp sina bilder redan i september...
När han sedan väl får en kommentar så är det en kommentar som helt faller utanför hur man på ett sakligt och befrämjande sätt kommenterar en bild. Där ligger problemet!

Hade han fått fullt med kommentarer och några av dessa hade varit av helt-meningslösa-kommentarer-typ..ja då tror jag inte heller att Jonas hade brytt sig så mycket. Men när han nu äntligen efter lång väntan erhåller en kommentar så visar det sig att den är av den värdelösa typen. Klart man tappar lusten ännu mer då!

Därav mitt inlägg om att lösa problemet med för få och därmed också Jonas frustration över värdelösa kommentarer.


/JP
 

Maverick

Aktiv medlem
Tja, det är inte lätt alla gånger. Jag vet knappt vad jag ska börja med att skriva. Men till att börja med.

Lägger man in texter i sina bilder så får man nog räkna med kritik på dessa eftersom dessa texter i allra högsta grad är en del av bilden. Det finns en annan tråd där det diskuterades rubrikens betydelse för bilden. Läger man rubriken i bilden så får den naturligtvis större betydelse. Ser inget konstigt i det. Sen må det vara de flesta inte gillar den saken, men det gäller faktiskt att man kan stå för det man gillar även om man rent av råkar vara ensam om det.

Påhopp av modellerna är ju knepigare. Den oinskränkta grunden är ju att man inte ska klaga på modellen. Man rår ju inte för hur man ser ut. Dock kan det ju vara så att man tycker att fotografen borde ha använt sig av en annan typ av modell. Det kan ju vara svårt att föra fram på ett snyggt sätt utan att det misstolkas. Sedan tror jag man till mans är lite slarvig med hur man skriver. Det finns en bild här på siten där modellen har lika tjocka vader som lår. Men det beror inte på att modellen har extremt kraftiga vader utan pga perspektivet som fotografen valt. Lite slrvigt kanske man säger då att modellen har tjocka vader. Förstår ni vad jag menar?

När man använder amatörmodeller eller bekanta är detta troligen lite extra kännsligt. Detta eftersom de sällan har något uppfattning om huruvida det är fotografen som påverkat ett visst utseende eller om de ser ut just så. Min erfarenhet är iaf att bekanta osv tror att de ser ut just så som bilderna visar. Sedan spelar det ingen roll att man stått med en vidvinkel på nära håll och skapat en jättenäsa eller vad det nu må vara.

Syndromet med tagentbordshulliganer är ju inte nytt det heller. Man brukar stöta på dem lite var stans ute på nätet. Jag brukar säga rakt ut(på nätet) att de antagligen inte är särskilt kaxiga i verkligheten och att de antagligen bara lever ut en människa de inte vågar vara i verkligheten när de sitter bakom ett tagentbord.

Jag hoppas att inte fler hoppar. Det var en förlust att tappa Walle och det vore bra om det inte blev fel. Jag har inte heller lust att vara medlem på en sida med självgoda kultursnobbar. Men det har väl alltid varit problemet inom kulturen att det finns folk som tror sig vara mer än andra och vet vad som är den rätta vägen.

Jag inbillar mig lätt att fotografer är "open minded" och vidsynta. Fast här på sidan vaknar man som regel upp i verkligheten igen.

/Maverick
 

xxx

Guest
Christina skrev:
nånstans i tråden kommenteras det att man inte vill ha kommentarer från folk som inte själva laddat upp bilder. Så har jag tänkt tidigare och inte kommenterat eftersom jag själv inte har scanningmöjligheter för att publicera mina egna bilder.

Men sen har jag läst så mycket om att alla saknar kommentarer och har nu börjat kommentera de bilder där jag har ngt att säga. Ska man lägga ner detta tills man själv kan visa sina alster eller är det ändå roligt att få kommentarer på sina bilder?
Hej!

Det är klart att du ska fortsätta kritisera och kommentera andras bilder även om du inte laddar upp några egna bilder. Det är klart att det är roligt att se vad den som kommenterat ens egna bilder har gjort men bara för att man inte laddat upp egna bilder betyder ju inte det att man kommer med sämre kommentarer.

Inte heller behöver man fotografera för att kunna kommentera/kritisera bilder. På samma sätt som jag kan kritisera formgivare eller arkitekter även om jag aldrig formgett något eller ritat ett enda hus kan givetvis sådana som aldrig fotograferat ha mycket kloka åsikter om mina bilder. Fortsätt alltså att kommentera!

/ Fredrik
 

xxx

Guest
forstheim skrev:
Skott...

Visst handlar diskussionen om huruvida vilka kommentarer man får. Men inlägget präglas också av för få kommentarer. Det är ju en stor anledning till att Jonas har börjat tröttna och funderar på att strunta i fotosidan.

Jonas undrar i sitt inlägg vad som egentligen hänt eftersom han endast har fått en kommentar dem senaste månaderna. Inte vet jag vad som har hänt. Men kanske hur det ska lösas..

Jag tycker inte heller att man ska skriva vad för nåt som helst i sina kommentarer. Man bör vara saklig och hålla sig till det relevanta när man bedömmer en bild.

Men jag tror att Jonas mest är frustrerad över att han får så väldigt få kommentarer. Han la ju upp sina bilder redan i september...
När han sedan väl får en kommentar så är det en kommentar som helt faller utanför hur man på ett sakligt och befrämjande sätt kommenterar en bild. Där ligger problemet!

Hade han fått fullt med kommentarer och några av dessa hade varit av helt-meningslösa-kommentarer-typ..ja då tror jag inte heller att Jonas hade brytt sig så mycket. Men när han nu äntligen efter lång väntan erhåller en kommentar så visar det sig att den är av den värdelösa typen. Klart man tappar lusten ännu mer då!

Därav mitt inlägg om att lösa problemet med för få och därmed också Jonas frustration över värdelösa kommentarer.


/JP
Hmmmm. Antingen har du eller så har jag missuppfattat det hela. Jonas skriver:

"Under sista tiden (månaden) har samma bilder som legat sedan jag la upp dme BARA fått 1:eek:r med mera.."

Jag tolkar det alltså som han på senaste tiden bara fått ettor (går inte att skriva det med siffra, kolon och två bokstäver då formumet då omvandlar det till en symbol som ovan) - alltså inte att han fått för få kommentarer. Tittar du på hans bilder har han också fått många kommentarer den senaste tiden. Eller är det jag som har missuppfattat det hela...?

/ Fredrik
 

Maverick

Aktiv medlem
Debatten är onekligen intressant så jag for in på Stellemarks sidor och tittade. När jag såg bilderna från bosnien bill bestämt dra mig till minnes att jag diskuterat dessa förut. Då var kärnfrågan problematiken att fotografera vid sidan av en annan uppgift och dess eventuella påverkan på det fotografiska resultatet.

Sedan hittade jag en kommentar från Wibom på din bild av Kattix.

2001-09-10 08:57 Niklas Wibom
Betyg: 1
Herre gud........

Som man bäddar får man ligga. Att klaga på andras kommentarer och inte lyckas haspla ur sig bättre än det där. Luktar lite illa. Låter mest som du inte var nöjd med kommentarna. Nu har jag dock inte följt alla diskusioner kring Niklas bilder men de jag följt tycker jag faktiskt har varit hyfsat sakliga. Det var väl mest den med rumpan och handbojorna som vart lite onyanserad av de som jag sett.

Kunde inte låta bli att kommentera det hela. Mitt förslag är att slopa betygssystemet helt. Jag tycker inte det tillför min utveckling någonting.

Mvh
Maverick
 
ANNONS