Annons

S7000 eller Canon S1 is?

Produkter
(logga in för att koppla)

Selecta

Medlem
Hej jag står i valet å kvalet mellan en s7000 och en canon S1 is. Jag kan köpa dem för ungefär samma pris så priset är inte något problem. Vilken kamera är bäst för en nybörjare som kan lite fotografi men vill lära sig mkt mer. Jag funderar mkt på bilstabilisatorn i Canonen.Tex om jag ska fota en bild mitt i natten(sommar), om jag då måste ha stativ eller kanske kan få någurlunda bra bilder genom att ha hålla den i handen. Detta gäller bägge kameror vill kunna ha en kamera som kan ta hyffsat bra bilder (om det går med någon kamera i denna prisklass ca5000) i mörker utan att behöva ha ett stort stativ med sig? Sen har jag läst mkt om fujins brusiga bilder men tycker inte det är så fruktansvärt som man kan läsa ibland. Har även läst att canon ska ge lite brus i sinabilder och en hel del kromatisk abberation(stavning).

Mvh Mikael Nymberg En väldigt sugen nybörjare.
 

Selecta

Medlem
Jepp men kan få den i tyskland för samma pris nästan. Ca 550euro så priskillnaden är knappa 200sek i slutändan. En annan sak jag tänkte på var hur svårt tror du att det är att ta bra bilder i bra ljus handhållet alltså? s7000 har även fcous assist lamp som sägs fungera bra. Har läst hela den reviewn å den övertygar mig inte speciellt mkt om att Canonen skulle vara så mkt bättre än s7000. Var hade ditt val fallit, vilken kamera?

Mvh Mikael Nymberg
 

sagan

Avslutat medlemskap
Mitt val..jag skulle välja Canons eftersom jag har behov av långa brännvidder och IS, det är exellent när man ska plåta fåglar och andra djur.

Med Canons kamera så får man 380mm och med konverter 610mm.

Fujis kamera ger 210mm och med konverter 315mm.


Hade jag inte det behovet så skulle jag välja Fujikameran p.g.a den betydligt högre upplösningen.
 

Selecta

Medlem
Ok fint. Vilken kamera hade du valt än en gång :D?

Ska beställa snarast e så fruktanssvärt sugen på å fotografera :)

Mvh Mikael
 

Selecta

Medlem
Det är det jag har lite svårt att estämma mig för men S7000 verkar nog vara den bästa för mig ändå.
 

torkel_b

Aktiv medlem
Du har inte funderat på en Panasonic?
Jag har en Panasonic FZ-10 med 12x optisk zoom (35-420 mm) och bildstabilisering, 4 Mpix. Man blir bortskämd med de möjligheter som erbjuds med en monsterzoom parat med bildstabilisering!

Jag köpte min i USA via en kollega för 4600 kr inkl ett Panasonic 256 MB kort, väldigt mycket kamera för pengarna med dagens dollarkurs. (Hoppas bara att den inte rasar för garantiträsket har jag ingen lust att ge mig in i)

Saknar dock utfällbar LCD som Canonen har och möjligheten att vräka på med höga ISO som 10D har men man kan ju inte få allt!
 

sagan

Avslutat medlemskap
Två nackdelar med Panasonicen är storleken och att den inte tar microdrive/CF.
 

Selecta

Medlem
Har kollat på den å den verkar helnice men pengarna räcker inte till den tyvärr har bara 5000 å röra mig med å de räcker precis till en s7000 med frakt så de lär bli en sån, vet att man kan köpa från usa men jag skulle gärna vilja ha garanti med. Men storleken hade jag inte inte brytt mig om när man ändå köper en "stor" kamera så e de skitsamma :)
 

Selecta

Medlem
Japp har tänkt lite på det så de finns med i kalkylen ;D. Men men e så nära på å beställa en s7000 nu så att släng upp va tycker så ja kan få en sista uppfattning :).
 

aliquis

Aktiv medlem
Vad blev det tillslut? s7000 antar jag?
Råkade också hitta den och sitter i samma situation.
Reviews på internet säger att fujin är brusig, visst, men så var det ju vid iso 160/200 som är det lägsta den kan använda förviso. s1 sägs ju vara brusig för att vara en canon, och den tar ju bilder med iso50, vid iso 200 är den väl värre än s7000.
Bildstabilisatorn verkar ju värd vid 10x zoom, men 6x zoom räcker kanske och är väl inte lika nödvändig där?
Överlag verkar ju s7000 ge så mycket mer kamera för pengarna, bortsett ifrån att den sägs vara brusigare. Å andra sidan om man efteråt drar ner bilden till 3.2 megapixlar från s7000s 6.3 så kanske inte dom brusiga pixlarna märks?
Priset är ju detsamma och s7000 sväljer microdrives så jag har ingen aning vad jag bör göra.
 

aliquis

Aktiv medlem
S1IS vs S50 vs S7000

Får jag dra samma sak om dessa?

S50, 3785kr
S50+1GB, 4798kr
S1 IS, 4541kr
S7000, 4872kr

Dränk mig i åsikter
 
ANNONS