Annons

Canon 10D eller nya Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

davidvpt

Aktiv medlem
Jahapp, då har habegäret tagit ett rejält grepp om foto-genen igen. Önskan att skaffa en ny kamera går i vågor och det brukar givetvis komma toppar när det lanseras nya prylar. När det är stilla på fotofronten finns det istället andra saker man suktar efter så själva begäret är mer eller mindre konstant. ;)

Dock är det väl mer eller mindre kört nu. Nu har jag verkligen bestämt mig för att skaffa en riktig systemkamera. Mina tidigare erfarenheter är små och begränsar sig till att jag skjutit några rullar med Nikons F-601, F65 ochOlympus OM707. Ingen av dessa har varit mina egna dock. Själv gjorde jag ett grovt felköp med en Minolta Vectis S1 (aps-slr) som tyvärr känns bökig att ställa manuellt plus att det är dyrare med film/kopior - det var det iaf när jag köpte den -99. Efter det blev det istället en digital kompaktkamera, en Fuji Finepix 4700 som jag inte heller är riktigt nöjd med. Den är ganska ljuskänslig och det är svårt att balansera blixten så att det blir bra inomhus-bilder, dock kan man fuska lite men det gör bara att det blir mindre lockande att ta bilder. Att den slukar batteri gör inte saken lättare.

Nu när det är fastställt att jag inte äger någon analog systemkamera med optik som passar något annat så är den stora frågan om man ska gå på Canon eller Nikon. Det finns ett par trådar som jämför C 10D mot N D100, och av allt att döma så är Canon en rakt igenom bättre kamera för samma pengar. Dock har ju Nikon lanserat sin D70 som är lika bra eller bättre än D100 på i stort sett alla punkter, men till ett betydligt lägre pris så nu är inte valet så självklart längre. En D70 med det lockande 18-70-objektivet får man ju för 12500 medan bara Canon-huset kostar dryga 15 och då tillkommer ett objektiv. Kan tillägga att Canons 300D inte är aktuell av olika skäl.

Nu tror jag att jag skulle klara det rent ekonomiskt att gå på Canon-linjen, men är det värt det. De flesta jag känner som fotar kör Nikon och jag har ju själv kört lite Nikon tidigare, dock ingen Canon alls.
Med andra ord lutar det mest åt Nikon D70 med tunga skäl som pris, en passande optik med bra vidvinkel, ett någorlunda bekant menysystem och att Nikons hus överlag ligger bättre i handen.

Vad jag skulle vilja veta nu är om det finns några _tungt_ vägande skäl för att skaffa en Canon istället som ink motsvarande optik skulle bli ganska mycket dyrare?

(Och eftersom detta är mitt första inlägg här så passar jag på att hälsa på alla också!)
 

Dave

Aktiv medlem
optik åt sidan, jag skaffar själv en 10D för att den har möjlighet till vertikalgrepp, något jag lärt mig att inte vara utan.
Sen kan iofs D70 ta 12 bilder i följd, mot 10Ds 9. D70 har snabbare blixtsynk.

Men som sagt: jag siktar på 10D av ovannämnda skäl.

Dave
 

Christ

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Hmm.. 10D synkar på 8000/1 med EX blixtar


Canon 10D har ju 1/4000 som kortaste tid, eller?

Och som svar till davidvpt så kan jag säga att 10d:n sitter välldigt skönt i handen, iaf i min hand:p

Objektiven tycker jag värkar vara billigare än Nikons och säkert lika mycket att lita på, sedan har den jättebra parametrar där du kan ändra hur du vill ha färgerna,skärpan och vitbalans från 2800K-10000K, dock vet jag inte om Nikon har det åxå....

Nåväl, lycka till!!!:)

/Chrille
 

.Z.

Aktiv medlem
D70 tål ju att jämföras med 10D åtminstone prestandamässigt men ska nog snarare jämföras med 300D, den jämförelsen ser ju dock på papperet ut att sluta med en total brakseger för D70, om den håller bildkvalitetsmässigt förstås...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Hejsan David!

Jag skulle vänta på Phils test av D70 innan jag bestämnde mig om jag vore dig.

Sen är det ju alltid en bra ide att gå känna på prylarna innan man köper dem oxå.
 

Linmajon

Aktiv medlem
10D har ett hus av magnesium. D70 är plast. Alla som hållt i en Canon D60 och sedan 10D vet vad jag talar om...
Det återstår också att se vad D70 sensorn presterar. 10D's sensor är inte lätt att överträffa, eller ens nå upp till.
 

Scheel

Aktiv medlem
Såg någon test bild tagen med en D70 i ISO200, den såg inte allt för "o-korning" ut om man säger så.....

Skulle nog väntat tills jag hade fått se ett fullvärdigt test på D70:n typ av dpreview, som Kim redan sagt.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Tack för era synpunkter.

Jag kan väl börja kommentera så här långt:
Vertikalgrepp är ingen avgörande faktor, iaf inte som det känns nu, visst är det ett plus till 10D att den har den möjligheten men det är tveksamt om det slutligen är det som fäller avgörandet.
När det gäller blixtsync så är det en av anledningarna till att både 300D och D100 faller bort, jag vill ha bättre kontroll över blixten helt enkelt.

Givetvis kommer jag att klämma på husen i min fotobutik, nåt annat skulle jag inte kunna tänka mig. Därför lär det också dröja lite då jag antar (och nu spekulerar jag visserligen) att det dröjer innan D70 kommer att finnas i handeln.
När det gäller bruset på D70 som det diskuterats flitigt så verkar man ha löst mycket av de problem som fanns i början, nu är brusnivåerna helt acceptabla enl mig. Fortfarande inte i nivå med 10D, men klart bättre än D100 som jag kan uttyda från diverse trådar.

Nåväl, än så länge ingen som kommit med någon dräparkommentar som gör att 10D blir mitt slutliga val men fortsätt att försöka övertyga mig. :)
 

academic

Aktiv medlem
Men jag förstår inte denna negativa inställning till 300D. Det är ju en bra kamera som duger till det mesta. Har man inte lärt sig fotografera tidigare eller bara haft enkla pocketkameror är det väl en utmärkt ide att starta med 300D. Bildkvaliten är lika bra som 10D.

Låt vara att några funktioner saknas. Är det inte så att "allemanskameran" 300D genom avsaknad av svart färg och magnesuimhölje ger intrycket av en "billig leksak"...Då vill jag bara påpeka att det är nycket klokare att köpa tillbehör såsom blixt och bra optik till 300D för att på sikt skaffa sig en annat hus i Canon klassen.

Nikon D70 är förmodligen helt ok men då har man ju valt sida.
 

sagan

Avslutat medlemskap
10D har bättre och större sökare, 100ISO och 3200ISO (D70 200 till 1600), 7 punkt AF (jämfört med 5 på D70), snabbare AF, lägre brus, huset är av magnesiumlegering istället för plast, vertiklagrepp finns som tillbehör.

D70 har fördelar som USB2 (inget jag använder dock, kör med kortläsare) snabbare blixtsynk..större buffert i jpg (12 vs 9) men klart mindre med RAW (4 vs 9 bilder)...hastigheten är den samma 3/bps.
D70 är betydligt lättare, 595g vs 790g.

Det stora beslutet är väl snarast vilket system du vill köpa in dig på Nikon eller Canon..vilket märke erbjuder bäst de objektiven du vill ha?

Vad gäller priset så ligger ju Nikons klart bäst..åh andra sidan så ligger priset på Canons objektiv oftast klart lägre för motsvarande objektiv.
 

sagan

Avslutat medlemskap
academic skrev:
Nikon D70 är förmodligen helt ok men då har man ju valt sida.
Menar du att man inte valt sida om man köper en 300D eller 10D?

academic skrev:
Men jag förstår inte denna negativa inställning till 300D. Det är ju en bra kamera som duger till det mesta. Har man inte lärt sig fotografera tidigare eller bara haft enkla pocketkameror är det väl en utmärkt ide att starta med 300D. Bildkvaliten är lika bra som 10D.
Jag skulle utan minsta tvekan välja D70 framför 300D..300D har många brister, inte minst en bedrövligt dålig buffert.
 

mbn

Aktiv medlem
Sonnaren skrev:
Ja det är ju en finess som ingen kan klara sig utan!!
.......jisses.
Us
Varför raljera med en mycket bra funktion? Visst blir effekten från blixten lägre men ändå fullt användbar, speciellt om man har ett kraftfullt aggregat. Perfekt att använda vid upplättning utomhus och kunna köra på korta tider.
 

gunte

Aktiv medlem
davidvpt skrev:

Givetvis kommer jag att klämma på husen i min fotobutik, nåt annat skulle jag inte kunna tänka mig. Därför lär det också dröja lite
Då kan du ju vänta in Minoltas 7 Digitalis så du slipper ångra dig sen..
mvh/Gunte..
 

larsak

Aktiv medlem
Hejsan David!

Jag har ett litet ekonomiskt tips till dig, om det är så att de flesta av dina kompisar som fotar kör nikon, så verkar väl just nikon vara ett hett tips? Det är både billigare och smidigare att kunna låna objektiv och andra tillbehör av varandra än att behöva köpa allting själv...

mvh.
Lars
 

bdajegu

Aktiv medlem
En viktig parameter i valet av DSLR är startup-tid och "shutter-lag", där sägs ju D70 prestera bättre än 10D. Om det verkligen förhåller sig på det viset återstår att se.

Enl uppgift startar D70 omedelbart, 10D behöver 2.3 sek på sig att vakna.
Shutter-lag:
10D: 190ms
d70: 100ms

Viktigt? Avgör själv
 

davidvpt

Aktiv medlem
gunte skrev:
Då kan du ju vänta in Minoltas 7 Digitalis så du slipper ångra dig sen..
mvh/Gunte..
Enl konicaminolta.com så ska huset använda sig av Minoltas A-fattning på optiken. Är det bra optik och hur är utbudet bland tredjepartstillverkare? Det dräller ju av optik till Canon och även Nikon så där behöver man inte känna sig orolig för att köpa grisen i säcken. Dessutom är begagnatmarknaden enorm. Senast jag köpte en Minolta trodde jag på snacket om att man minsann skulle lansera mer V-optik (Vectis fattning) och det skulle dessutom komma digitala systemkameror med den fattningen så jag skulle inte köpa på mig nåt i onödan. Så här med facit i hand, hur många tycker att Minolta RD 3000 är upphetsande?
 
ANNONS