Annons

300D vs 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, har provat att fota med båda dessa i helgen. Förutom att 300 D är så plastig att man skulle kunna tro att den är från Hobbex, vad är skillnaderna annars? Jag upplevde faktiskt 300D's AF som snabbare och exaktare än 10D Är det ett faktum eller var det bara jag...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Bildkvaliteten är den samma mellan kamerorna

Största fördelen med 300D är att du kan ha billiga EF-S 18-55/3,5-5,6. Det gör att prisskillnaden i praktiken blir större mellan 300D och 10D. Till den senare passar bara dyrare objektiv.

Jag tycker att 300D är en kamera som räcker gott till väldigt mycket. Har man inte redan en vidvinkelzoom är det tveksamt om prisskillnaden går att motivera.

Plåtar man RAW eller väldigt intensivt (sport t ex) kan man uppleva att det mindre buffertminnet i 300D är störande. Buffertminnet används vär att man inte ska behöva spara ner varje bild på minneskortet direkt efter att det tagits. Kamerorna är relativt långsamma på att spara på minneskorten.

Jag skulle antingen köpa en 300D eller vänta tills efterföljaren till 10D kommer. Den lär presenteras i maj/juni enligt trovärdiga källor.
 

RolandM

Aktiv medlem
Även om jag inte behöver de extrafunktioner som 10D har jämfört med 300D, så är 10D det självklara valet, därför att den är svart, den väger mer och den kostar mer.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
RolandM skrev:
Även om jag inte behöver de extrafunktioner som 10D har jämfört med 300D, så är 10D det självklara valet, därför att den är svart, den väger mer och den kostar mer.
Låter som du ska ha en 1Ds. En 10D är ju en liten leksakskamera i jämförelse. För störst är ju bäst...

Eos 1V HS är dessutom ännu större. Bra anledning att gå över till analogt..
 

-big kahuna-

Aktiv medlem
300D'n hade någon standardoptik de skickar med i "startpaketet" typ... 10D'n hade en fast Canon 50 mm zoom, vet inte så mycket mer vad det var för optik i detalj...
 

sagan

Avslutat medlemskap
froderberg skrev:
Största fördelen med 300D är att du kan ha billiga EF-S 18-55/3,5-5,6. Det gör att prisskillnaden i praktiken blir större mellan 300D och 10D.
Jag tycker åh andra sidan att det objektivet har väldigt låg bildkvalitet..både dålig skärpa och problem med kromatisk aberration.
Inget objektiv jag skulle vilja ha på min kamera.
 

adrianulander

Aktiv medlem
För att återgå till ämnet.

Jag har haft 300d i några månader och jag har haft 10d i några månader. 10d är utan tvekan värd mellanskillnaden.

Mvh. Adrian
 

tobias l

Aktiv medlem
Båda modellerna kommer att kännas omoderna om två år.

Jag gjorde mitt val baserat på att jag ville börja med digitalfoto NU och köpte den billigaste som uppfyllde mina grundkrav (300D). Om två-tre år köper jag ett nytt hus med den tidens teknologi.
 

mbn

Aktiv medlem
Det finns en del funktioner som skiljer modellerna åt, exponeringskompensation för blixt, inget syncuttag m m.Funktioner som kan vara olika viktiga för olika personer. Jag har använt 300D en del men privat beställt en 10D, fick priset 13 000 kr vilket jag tycker är rimligt, även om det kommer en efterträdare till hösten.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
sagan skrev:
Jag tycker åh andra sidan att det objektivet har väldigt låg bildkvalitet..både dålig skärpa och problem med kromatisk aberration.
Inget objektiv jag skulle vilja ha på min kamera.
Det är ett bra objektiv för att kosta nästan ingenting. Överraskande bra till och med. Men det ska inte jämföras med objektiv som 17-40/4 rakt av.

Pengar är tyvärr en bristvara för många. Kombinationen 300D + EF-S 18-55 kostar cirka 11 000. En 10D och en 17-40/4 kostar väl 23 000... Mer än dubbelt upp.

Även flera tester säger att 18-55.an är just överraskande bra. Jag tycker gott att den duger att börja med, man kan ju byta upp sig sen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
FotoGraph skrev:
Det finns en del funktioner som skiljer modellerna åt, exponeringskompensation för blixt, inget syncuttag m m.

Blixtkompensation kan man få genom sin blixt eller genom att köra "crackad" programvara i kameran.

Visst har kameran synkuttag - I blixtskon. Man får ha en adapter á 80 kronor för att ansluta till pc-kontakt.

Det finns fördelar med 10D, men ofta ger det mer att lägga pengarna på objektiv istället.
 

FouFoto

Aktiv medlem
Instämmer med Magnus.

Dessutom är det en alldeles utmärkt rese-optik. Liten, lätt och billig med ett lagom brännviddsomfång. Har du bara bra ljus (alt. stativ) och kan blända ner ett par steg så kommer du att bli mycket nöjd. Är det dessutom motiv där det inte nödvändigtvis 100% viktigt med raka linjer eller svåra motljus bilder så kommer du få svårt att se någon skillnad i slutresultat.

Att optiken dessutom kostar ca 1000:- "extra" gör det till en mycket prisvärd tingest.

Det har naturligtvis en hel del andra nackdelar (ej innerfokusering, ej USM etc) men för de pengarna kan det inte bli fel.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kjer skrev:
Var hittar man detta crack?
Är det någon som har erfarenhet av det?
Det finns en tråd på fotosidan om detta. Du får försöka söka efter den.

Det fanns en massa finesser man kunde plocka fram ur kameran. Trots allt är mycket i kameran tagit direkt från 10D. Sedan har de spärrat en del finesser. Cracken plockar fram mycket sånt som är spärrat.
 

Linmajon

Aktiv medlem
tobias l skrev:
Båda modellerna kommer att kännas omoderna om två år.
Nja, 10D är i princip likadan som D30 som är 4 år gammal. Rent ergonomiskt och funktionalitetsmässigt kommer nog inte mycket mer att hända så länge sökaren är optisk, har prisma etc.
Även om uppföljare har 100Mpix kommer inte heller bildkvaliten vara märkbart mycket bättre för måttliga förstoringar.
Det 'enda' jag kan komma på direkt, som skulle göra 10D klart bättre är uppstarttiden..och ett mindre plastigt tumhjul kanske. Trådlös blixtsynk vore fint, och inbyggt WLAN...och..:)
 
ANNONS