Annons

Vad håller Nikon på med?

Produkter
(logga in för att koppla)

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Jag undrar vad fan Nikon håller på med? Börjar bli väldigt trött på att vänta på deras 8 megapixel som bör komma någon gång. Om inte Nikon lyckas presentera något innan maj månad så säljer(alt. kastar skiten ut genom fönstret) och satsar på en Canon Mark 2 istället.
Någon som kan komma med en glädjande nyhet?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nyfiken; varför är 8 mpixels så viktigt för dig att du kan tänka dig att "kasta ut skiten"?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Trracer skrev:
Coolpix 8700 finns iaf i lager på scandinavianphoto, den är ju 8Mpixel.
Tror nog Martin är på jakt efter en systemare,,, Ja Nikon litter liksom snart i diket med sina "pyttebricker",, 'Kommer större' gör det säkert men frågan är nog hur många som ooooorkar vänta:-/)!

Mvh Niclas.

Ps, Slå till och byt (upp, enl mig) till Canon,,, men det kostar ju alltid att byta:)
 
Senast ändrad:

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Börjar känns otroligt onödigt att lägga ut 1500 kr månaden på bara framk. Dessutom så måste jag skaffa en bättre vidvinkelglugg.
 

MartinAdolfsson

Aktiv medlem
Mark2:an såg inte speciellt brusig ut tyckte jag, dessutom är det ju alltid bra att ha lite att gå på som det så fint heter.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
MartinAdolfsson skrev:
Mark2:an såg inte speciellt brusig ut tyckte jag, dessutom är det ju alltid bra att ha lite att gå på som det så fint heter.

Precis!!
Vilken kamera kommer inom ett år att slå DET priset tillsammans med den prestandan, INGEN tror jag!
Visst är det drygt att byta system men har man en gång gjort det, så slipper man tänka på att man väntade så länge:)!

Mvh Niclas.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Eftersom vi nu glidit in på Canons Mk II, så får jag bara tillägga att fortfarande så har denna större pixelstorlek än 10D t.ex. Detta innebär således en pixel med större dynamiskt omfång, samt mindre brus. Nikons D2h har enligt vissa tester samt vissa tidningar "problem" med bruset vid högre ISO-tal, om detta beror på att det är Nikons första egna CCD eller vad, låter jag vara osagt. Men det verkar som om Nikon nu löst detta "problem" med en uppdatering i Nikons programvara (i datorn). Detta innebär att du måste köra RAW för att få användning för denna uppdatering. Vi får hoppas (precis som Göran (gors)) säger, att Nikon kan implementera detta direkt i kameran. För innan Nikon kommit tillrätta med "problemet" med brus i sin 6MP sensor, så lär det inte komma flera. Att dessutom trycka in 2MP till, med bibehållen sensorstorlek tycker jag låter dumt.

Enligt vissa rykten så kommer en uppdaterad 10D (om den nu ska heta så). Den kommer fortfarande att ha 6MP, men bättre signalbehandling. Kanske är det så att APS-C sensorn inte klarar av fler pixlar, utan att tumma på kvalitén just nu.
 
ANNONS