Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dimage 7i "filter"?

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
Hej, på kamerans vänstra sida på "effects"-ratten finns ett läge som heter "FIL" (filter?) Vad är detta för filter? Märker att färgerna ändras rätt markant beroende på vilket läge detta "filter" är ställt på... Motsvarar det något filter man kan sätta fysiskt framför linsen på kameran och när ska man använda det i så fall?

MVH

Fredrik
 

.Z.

Aktiv medlem
-big kahuna- skrev:
Hej, på kamerans vänstra sida på "effects"-ratten finns ett läge som heter "FIL" (filter?) Vad är detta för filter? Märker att färgerna ändras rätt markant beroende på vilket läge detta "filter" är ställt på... Motsvarar det något filter man kan sätta fysiskt framför linsen på kameran och när ska man använda det i så fall?

MVH

Fredrik
Vad du gör med denna är att du förändrar färgtemperaturen endera mot blått eller rött.

Inställningen är lite grov men mycket användbar när man exempelvis vill ha en lite varmare ton vid mulet väder (eller i skugga) då färgtonen kan bli lite kall.

Omvänt så kan du vid exempelvis solnedgång styra färgtempen lite mer åt blått om du tycker att bilden annars skulle bli för röd.

Som du skriver så kan man säga att denna inställning motsvarar normala filter, dvs varmtonsfilter samt blåfilter.

/Larsa
 

.Z.

Aktiv medlem
Ett förtydligande.

Om du använder automatisk vitbalans så är det ju tänkt att denna ska reglera färgtemperaturen & åstadkomma detta själv, nu fungerar det dock inte alltid till 100%.

Filtret kan användas med autovitbalans men fungerar då så att man överdriver mot varmt eller kallt.

Själv så använder jag alltid fasta vitbalanslägen & då är detta filter oumbärligt, man får ett jämnare resultat på det sätter & har bättre kontroll.

Det är ju faktiskt så att om man använder "solinställningen" så får man, åtminstone teoretiskt, samma färgtemperatur som med en analog kamera med dagsljusfilm...
 

KGS

Aktiv medlem
hmm... har aldrig utforskat de olika varianterna på den lilla ratten... kanske ett ämne för veckans självkurs... eller så övergår jag till raw, antar att jag kan lägga till alla inställningar i efterhand då...

Tack igen Larsaz, tror du har lärt mej mer än manualen om mina kameror ;-)
 

.Z.

Aktiv medlem
A1 har väl buffert för att hantera RAW va? 7i är ju tyvärr inte speciellt lämpad för det eftersom man får vänta så länge mellan varje bild.

Helt klart så ska du testa RAW, själv så har jag aldrig praktiserat det digitalt. Däremot så tar jag idag fina RAW-dior med min bladare!
 

KGS

Aktiv medlem
Äkta rawdior är inte illa. Så långt som till en Bladare har jag inte funderat på att gå... men nångång ska jag pilla i en rulle film i den gamla TC´n, bara på skoj...

Jo A1 hanterar raw snabbare än högsta JPG faktiskt, det är lurigt för filerna blir något större... det är pysslet efteråt som gör att jag oftast, ja nästan alltid, "nöjer" mej med jpg... kör man RAW så MÅSTE man pilla med varenda bild för att överhuvudtaget få se bilderna, A1 ger inte både jpg och raw som somliga kameror gör...
 
ANNONS