Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fotoplatser i Italien

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska ner till Italien i sommar och mitt stora syfte med resan är att fotta. Undrar om ni som har åkt runt i Italien kan tipsa om lite bra fotoplatser så som, sjöar, trädgårdar och allt som kan vara vackert eller speciellt.
Berätta gärna var det ligger och hur man tar sig dit. Jag har hela Italien som mitt mål. Åker dit där det är fint.

tack på förhand

Hälsningar Jens b
 

gbjerne

Aktiv medlem
Låter som en trevlig trip! Hoppas du har gott om tid för motiven är många!

Ett säkert kort är ju Rom med alla fantastiska byggnader och historiska monument. Motiv vart du än vänder dig :) Se bara till att ställa klockan tidigt.. Om du vill undvika en massa stirriga turister över allt.

Amalfikusten är en annan säker och fotovänlig plats. Hyr en bil och ta ett par dagar att utforska de underbara fiskebyarna och stränderna! Vackert värre men det är dyrt här.

Venedig. Behöver väl inte beskrivas i detalj..

Capri. Ett absolut måste för fotoentusiasten. Har allt och lite till. Trädgårdar, vyer, stränder mm.

Terrachina är en badort som trots det krångliga namnet är väl värt ett besök! Fantastisk strand och intressanta människor just utanför staden.
Även den gammla staden erbjuder fotografen oändliga frestelser...
Intressant landskap och landsbygd runt omkring.

Finns en hel drös med fler ställen som är värda att besöka men hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa dig lite.
Hör gärna av dig om det är mer du undrar över.


Bilder från dessa ställen hittar du på min hemsida.

Trevlig resa om inte annat :)
 

Daniel Söderholm

Aktiv medlem
Hej
Låter trevligt, kom själv hem från en Italien resa i lördags, längtar redan tillbaka.
Vi reste i Toscana och Umbrien. Min rekomendation är att hålla sig borta från de stora turistmagneterna om man vill fota, den genuina landsbygden med många fina gamla byggnader och ruiner är fina objekt, liksom vingårdar, olivlundar, bergen, rena skådespelet om man kan få lite skiftningar i vädret.
Assis är en vacker bergsstad i umbrien, Vicopisano en fin liten stad 2 mil från Pisa.......
kommer att ladda upp bilder vartefter på min sida, har bara fått upp en hitils, titta gärna kommer fler.
Berättar gärna mer om du frågar mera spesifikt, vad är du ute efter?

Hursomhelst rekomenderar jag att använda bil för att ta sig till fina platser.
 

Bilagor

Eterno

Aktiv medlem
Tack!

Tack (Gustaf och Daniel) för bra och snabbt svar!
Det blir nog en tåg luff från Rom till Tivoli och sen ner en sväng till södra Italien för att sedan åka upp genom Toscana och Venedig vidare till Milano och sen mot Nice. Jag såg ett resa program på Discovery channel (globe treeaker) om hur de reste runt i norra Italien. Det såg ut som Anderna, alla bilder jag har hittat från norra Italien med berg på, har snö på bergen. Men i detta program så vandrade de i inte så höga berg.Bergen var mera grönväxta. Någon som vet vad detta område ligger någonstans. Man kunde träffa på byar med människor som pratar ett gammalt språk som kanppt finns längre och el har de bara i en lampa på torget.
Är också intresserad av övergivna hus.(bilar och flygplan också)

Jb
 

Gunnlaug

Aktiv medlem
Le Zinque Terra...

Ska själv ner till Ligurien i Juni (ett par veckor) Kommer bo i Levanto... - Le Zinque Terra (de fem byarna) som ligger straxt i närheten av Levanto... Dessa fem byar är otroligt pittoreska & med Vernazza (by) som en personlig favorit... Sedan har Du ju inte så långt att åka till Pisa... men även Florens ligger på ett ganska humant avstånd. Jag lovar att Du inte kommer bli besviken... Mvh / V
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
Jag vet inte om du redan har planerat allt in i minsta detalj, men vill du hämta inspiration kan du alltid ta dig en titt på min hemsida:

http://www.geocities.com/la_bella_italia_di_lupo/

Där finns de bilder jag tog under tre resor till Italien år 2000 (januari, februari och juni-augusti). Tyvärr har jag inte kunnat lägga upp de bilder jag tog under min resa i september 2002, men de kommer förhoppningsvis.

Angående platsen du efterlyste där de bara pratar ett gammalt språk så skulle jag gissa på att det är någonstans i Dolomiterna. Kommer tyvärr inte ihåg exakt var eller vad byarna där heter men om du fortfarande undrar så kan du maila mig så ska jag kolla upp det.
 

Eterno

Aktiv medlem
Tack Robert!

Hej!
Tack Robert för din länk till din sida. Den är jätte bra, jag har inte hunnit kolla igenom alla bilder än men nästan. Det är många av de ställen som jag har tänkt åka till, speciellt Carrara och Massa m.m Jag skulle bli jätte glad om du visste vad den där byn heter och ligger som ligger uppe i bergen. Jag såg byn på Discovery channel och då var det gröna berg. Det såg lite ut som mexiko. Som sagt uppskattar verkligen din hjälp..
Hälsningar Jens
 

LupoSvedese

Aktiv medlem
Hej Jens!

Jag kollade upp det där stället rätt omgående efter att ha skrivit mitt förra inlägg, men valde att avvakta för att se om intresse fortfarande fanns för att få reda på nånting om det. :)

Nåja, platsen du efterlyste heter Corvara och ligger mellan Val Gardena och Cortina d'Amprezzo (välkända skidorter om du har koll på den alpina världscupen) i Dolomiterna. Språket de talar där kallas för ladin och är ett räto-romanskt språk. Tyvärr åkte vi bara förbi själva orten Corvara, men om jag inte minns fel så stannade vi en liten bit ovanför orten för att fota lite. Nu kanske mitt minne sviker mig, men jag tror att andra och tredje bilden som kallas för "...berg..." bland bilderna från Dolomiterna, är tagna där.

Kul att du gillade bilderna på min hemsida. Om du tänkt åka till Carrara och Massa så rekommenderar jag starkt vandrarhemmet där (det finns en bild på vandrarhemmet med bland mina bilder).

Har du fler önskemål om tips bland de andra ställena jag varit till så är det bara att höra av dig. Jag har avverkat mer eller mindre hela Italien norr om Rom (men inte Venedig vilket ter sig mysko men jag har valt att spara staden till ett speciellt tillfälle).

/Robert

EDIT: Kom precis på att en kompis var till Corvara och vandrade samma sommar som jag åkte förbi där. Väldigt bra vandringsleder enligt honom. :)
 
ANNONS