Annons

Nyinköpt durst m370 color!?

Produkter
(logga in för att koppla)

pasi

Aktiv medlem
:confused: Har lite frågor anngående att kopiera med min färgapparat på svartvitt multigrade.
Hur ska jag ställa in färghuvudet för respektive filter.
Någon som har tips på bra sida för det.
Har letat på papers tillverkarnas sida men inte funnit något.
Eller e det bara att prova sig fram?.

Tänkte åxå kopiera lite färg.
Vilka kemier behöver jag(har en nova tank men värmare)?. Hur många bad?.

någon som har nå bra standard inställning på färghuvedet att gå ut ifrån?.


skulle va bra med lite tips!!

///pasi
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Om inte jag har helt fel så finns all filterinfo på databladet som följer med pappret. Har för mej att det är så på Illfords i alla fall.
 

npet

Aktiv medlem
När man köper fotopapper brukar det följa med ett datablad där filtrering för olika kontraster brukar vara angivet. I regel brukar det skilja sig lite mellan olika fabrikat av färghuvud.

Variablelt papper reagerar på gult (Y) och magenta (M). Gult ger mjuk kontrast och magenta hård. Blått (B) används inte i S/V (vad jag vet).

För Durst har jag för mig att Y0 M0 (alltså alla hjul ställda på noll) motsvarar hårdhet 2. Hårdhet 3 är runt M45.

Färg har jag inte pysslat något med, förutom som hastigast på en fotokurs (och då hade vi en automatisk framkallningsmaskin) - men det ska vara lite knepiga kemikaler där.

Lycka till!

// npet
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Jag tycker inte att färgkopiering var särskilt kladdigt. Jag köpte Tetenals RA4 kemikalier för 20grader vilka funkade bra plus att de har väldigt lång hållbarhet.
Det är precis som svartvitt 3 bad. Framk. Stopp. Fix. Enda kruxet är att det måste vara helt mörkt om du framkallar i skål. När jag körde härom månaden så använde jag filtrering Y85, M75 men dessa siffror skiljer väl från apparat till apparat, jag blev rekomenderad att börja med Y40,M40 men det blev tokfel. Prova!

Lycka till..
 

walter-g

Aktiv medlem
Visst ska du pröva på färg.jag har kört dia på ciba papper, numer Ilfochrome i 15 år, och prövat också på RA4 med fint resultat.Men någon enkel regel på grundinställning finns inte,börja med det som står på Ilfochromes konvolut.Använder du jämt samma sorts diafilm,så hittar du snart ett bra grundrecept(efter några misslyckade kombinationer) men det blir värre om du kör med olika fabrikat på diafilmen,för här kan det förekomma stora avvikelser på färg mättnaden i emulsionen.Vad gäller Ra4 så börja med exvis grundinställningen 60-50-0.Kom också ihåg att tänka tvärs om när det gäller RA4 belysning av papper gentemot dia.Är du släng på engelska kan jag rekommendera dej dej boken om färgfotografering/ färgarbeten som nyligt fanns på rea hos Photax.För enbart diakopiering har Ilford en egen utförlig beskrivning som finns bl.a hos Scandinavian Photo.Har du dessutom Nova tank med minst 3 fack så blir ju allting enklare..
 
ANNONS