Annons

Kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva-Lena

Aktiv medlem
Jag sålde min systemkamera för ett antal år sedan, på grund av tappat intresse.
Nu har intresset kommit tillbaks på grund av att jag vill fotografera mina barnbarn.
Men jag har beslutsångest om jag ska köpa digitalkamera, eller ny systemkamera med filmscanner, så att jag få in fotografierna i datorn, men nackdelen är filmköp och framkallning.
Hjälp mig !
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tjaaa. kan ju bara säga att du förmodligen ändå kommer att vilja ha bilderna på papper, i varje fall när det gäller barnbarnen. Ska du bara ändå ha bilderna i datorn, räcker i princip en vanlig flatbäddsscanner för 1500:-.

Ska du köra digitalt, får du nog räkna med en 7000-9000:- för kameran. Sen har du ju inte mycket andra kostnader, förutom de bilder du vill köra ut på papper.

Analogt har du en hel uppsjö att välja emellan t.ex

Canon EOS300
Nikon F65
Minolta Dynax 5
Pentax MZ5

Dessa kostar mella 3-5000:- lite beroende på vilket objektiv man väljer till.

Tillkommer sen en scanner för allt mellan 1500-4500:- beroende på typ och prestanda.

Man kan säga att det handlar om typ samma pengar som ska ut. Dvs någonstans runt 7-9000:-

Sen förstår man ganska omgående att den inbyggda blixten ska befinna sig i nedfällt läge och med en extra blixt i blixtskon, när man ska plåta barn (och barnbarn). Helst då en blixt som går att vinkla (men det går bra med en enkel och en omnibounce (diffusor) också.

Du har ju även en stor begagnatmarknad.

T.ex

Canon EOS 500n
Nikon F60
Minolta..
Pentax..

Som du märkte så drog jag mig åt det analoga hållet...så nu får man väl stryk av alla digitalfotografer här. ;)

Nåja.. Jag tror ändå att med den förutsättningen, att du ska fotografera barnbarnen, ändå vill ha bilderna på papper som sagt. Därav analogt.

Det blir ganska kostsamt att dra upp kopior från digitalt. (ca:4:- st) Dvs 20 kopior från "en rulle" blir typ samma kostnad som du har på en vanlig rulle.
 

Fredrik80

Aktiv medlem
Jag håller med om att du borde gå den traditionella vägen. Problemet med de flesta digitalkameror (förutom de allra dyraste) är fördröjningen från att du trycker på avtryckaren till att bilden verkligen tas. Antar att detta kan ge särskilt stora hinder när man fotograferar barn och vill fånga det där ansiktsuttrycket.

Köp en kamera som är ganska tyst också. Särskilt om det är väldigt små barn kan dom nog reagera på allför mycket ljud och bilderna blir lidande. Jag har en Eos 3:a och den är väldigt bullrig när spegeln fälls upp. Men det finns tystare kameror som är billigare också. Hade tidigare en Eos 50 som var ganska tyst. Det är en kamera jag kan rekomendera. Den går att hitta begagnad för runt 2.500:-, vilket är väldigt prisvärt.

Köp en blixt med diffuser och sladd också för att kunna hålla blixten bredvid kameran.

Fredrik,
www.worldsphotos.com
 

Bobbo V

Aktiv medlem
Om du inte bryr dig om att få bilderna på papper eller har några andra ambitioner med ditt fotande än att "dokumentera familjen" så köp en digitalkamera. Då slipper du att betala för alla de misslyckade bilder som uppkopierats av labbet i onödan(och de lyckade!) och hanteringen mellan dator och kamera går också mycket smidigare. Om du dessutom har en bra fotoskrivare så kan du även få fina pappersfoto. Här bör man dock ha lite datorvana för att få ett bra resultat. Dessutom är det mycket roligare att fota "släkt och vänner" med digitalt eftersom man ser resultatet direkt och därför sällan misslyckas utan snarare ofta lyckas riktigt bra. Med en trad. kamera måste du spara film och många ögonblick går lätt förlorade p g a detta. Det finns massor av bra digitalkameror på marknaden och de behöver inte alls kosta 7000-8000 för att vara bra. Det finns många fina kameror under 5000. Köp dock inte kamera utifrån det någon butik säger!!! Kolla tidningen FOTOs recensioner. De är mycket tillförlitliga och seriösa. Kolla i butiken ut några modeller som du är intresserad av och beställ sedan recensioner från FOTO som de gjort på de kamerorna(dom har säkert recencerat några av dem) Bry dig inte om antalet pixlar. Allt över 2milj är ok. Viktigare är zoomomfånget(det skall vara optisk zoom i första hand, ej "digital") och om du kan aceptera en digital sökare eller ej. En optisk tycker de flesta är att föredra. En MYCKET STOR fördel med digitalkameran är den automatiska "filmkännslighetsinställningen" som gör att du kan fota vid mörkare förhållanden utan blixt. De inbyggda blixtarna i både digitalkameror och systemkameror är till för att användas i absolut yttersta nödfall!!! Skaffar du en vanlig kamera bör du skaffa en bra blixt och lära dig att använda den bra. Detta är alltså inte lika nödvändigt med en digitalkamera(med åvanstående funktion).

Är du intresserad av att samla bilder i fotoalbum eller att fotografera annat än "familjen" är nog analogt det bästa alternativet.
Vad gäller "vanliga" kameror så har du tusentals modeller att välja på. Jag skulle varmt rekomendera Pentax Mz-5n (eller Mz-5) om du vill ha en kamera som liknar en gammal hederlig systemkamera men som ändå har en bra autofokus och bra exponeringsautomatik. Vill du ha en kamera med mer modernt stuk så kolla Canon Eos-300 eller Minolta 505si Super. Minolta har mycket prisvärda zoomobjektiv men alla tillverkare har bra objektiv. Hur viktigt objektivet är beror vad du skall fota.
 
ANNONS