Annons

Månen

Produkter
(logga in för att koppla)

Malm

Aktiv medlem
cirka 1/30sekunder med bländare 5,6 :)

Red: med ISO 25

Allt enligt Terjes underbara bok Naturen som fotomotiv, en bra investering för övrigt :D
 

Jacob vP

Aktiv medlem
Om du använder dej av "sunny sixteen" regeln och öppnar upp ett steg så blir det nog bra.

Tänk på månen som ett ansikte som är solbelyst.

T ex: (Fuji Velvia) 50 ASA, 1/60 sek och bländare 11.

Har dock inte provat själv, men jag tror det kan bli bra.

/Jacob
 

qlicken

Aktiv medlem
Och du nea, för att få en riktigt bra bild.
Fota månen dagen före fullmåne.
Då har inte solen hunnit gömma sig.

Nu är det kört men det blir en måne till.

Ha dè Åke...
 

nea

Medlem
Okej. Tack så mycket. =)

Jag har 200 film i kameran nu, så 1/30 och bländare 5 borde bli bra?

Tack för hjälpen. =)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
nea, om det är Jacobs råd du syftar på så borde du snarare köra 1/250 och bländare 11 eller 1/30 och bländare 32 om du har 200-film.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Månen, det var originellt. Annars kan jag varmt rekommendera solnedgångar. Det är lite ovanligare.
 

Perra

Medlem
Tänk på att det är skillnad på en högt stående måne som är mer intensivt lysande och en gulaktig måne påväg uppåt vid horizonten.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Nån sa att man kan se månen som ett upplyst ansikten.. spotmäta rakt i månen och överexponera ett steg?? Stämmer det verkligen?
 

Jacob vP

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
Nån sa att man kan se månen som ett upplyst ansikten.. spotmäta rakt i månen och överexponera ett steg?? Stämmer det verkligen?
nej. du ska inte spotmäta månen. det var inte det jag menade. glöm mätaren och anväd "sunny 16" regeln. alltså bländare 16 och samma slutartid "värde" som ditt asa tals "värde". typ 1/60 - 50asa eller 1/200 och 200asa. öppna sen bländaren 1 steg. månen kan ju jämföras som ett ansikte i klart solsken. OBS jag har inte provat det själv, men jag tror det är rätt.
 

flutte

Aktiv medlem
Refuserad av labbet

Har precis gjort två försök att fota månen med sunny-16-regeln, som refuserades av labbet... :)

Visst, månen är ju inte speciellt stor på ett 35-mm negativ, inte ens i 300mm-läget, så man kan väl misstänka att kopieringsmaskinerna på Fujis centrallabb tyckte att det var oexponerade rutor... För på negativen syns månen.

Skall gå tillbaka till affären imorgon & höra ifall de kan göra någonting.

/Fredrik
 
ANNONS