Annons

Ny budget DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)

dyZe

Medlem
300D och D70 finns ju, är det något märke som har nån ny budgetvariant på gång eller får man nöja sig med dom här ett tag?
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
dyZe skrev:
300D och D70 finns ju, är det något märke som har nån ny budgetvariant på gång eller får man nöja sig med dom här ett tag?

Jag skulle tippa att det kommer nya modeller från Canons sida **inom ett och ett halvt år**. En ny typ 3D samt 300D II,,, kommer en kommer två i klassen upp mot 1D MarkII, det är min teori:)
Jag tror inte att det kommer en ny 10D II,, Den nya 3D,an tar över den gruppen köpare.

Mvh Niclas, som sparar till modellen efter 1D markII:)
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det mest intressanta just nu är väl Minolta, som blir ny spelare i höst. Vilken prislapp kommer den ha? och vilka prestanda? Det vet vi inte, men det är kul med nya alternativ.
 

.Z.

Aktiv medlem
Minolta släpper ju sin Dynax 7 digital till hösten, känns inte helt otroligt att en Dynax 5 digital kanske dyker upp efter det?

Nu har dom kanske inte samma resurser som Ca/Ni så det kanske tar ett tag...
 

.Z.

Aktiv medlem
Hustomten skrev:
Det mest intressanta just nu är väl Minolta, som blir ny spelare i höst. Vilken prislapp kommer den ha, och vilka prestanda? Det vet vi inte, men det är kul med nya alternativ.
Tycker den ser "dyrt" byggd ut på bilderna (skenet kan dock bedra?), vore kul om Minolta kan pressa priset ändå...
 

Arleklint

Aktiv medlem
Ja vi kan bara gissa, men jag gillar mångfald så att inte hela fotovärlden kretsar kring Nikon/Canon. Mångfald gynnar oss alla :)
 

.Z.

Aktiv medlem
dyZe skrev:
I vilken prisklass kommer Minoltas digital version av Dynax 7 ligga på då?
Ingen som vet, jag tycker dock att det ser ut som att den kan hamna i D100/10D-segmentet. Sen så får vi se vad Minolta kan göra med priset, Pentax har ju inte lyckats prispressa sin DSLR som tyvärr är för dyr.
 

davidvpt

Aktiv medlem
Jag är tveksam till att Canon eller Nikon pressar ut en budget-DSLR på marknaden i nuläget, speciellt med tanke på att suget efter nuvarande modeller gör att det inte behövs nångon billigare modell. Dels handlar det om att modellerna som finns säljer bra fortfarande, och dels handlar det om produktionskapacitet. Nikon kan inte leverera så många D70 som marknaden kräver och Canon har dragit ner på tillverkningen av exempelvis 10D för att kunna pressa fram så många 300D som möjligt. När dessutom marknaden skriker efter 1D mkII så prioriterar man nog detta framför en ny budgetmodell. Dessutom har ju både Canon och Nikon ett antal "kompakter" som ligger pyrt till om det skulle lanseras en DLSR för samma elle mindre pengar.

Med Minoltans prestanda kan man tänka sig en prislapp nånstans runt Nikon D100 och Canon 10D, så att det blir ett naturligt utrymme för en digital Dynax 5 i prisläget kring 300D/D70.
 

Ralph L

Aktiv medlem
Olympus kommer att komma med två nya D-SLR, en ovanför och en under E-1:an. Blir nog till hösten som det låter.
 

Ola_H

Aktiv medlem
Produktionskapacitet

Ja, produktionskapacitet verkar sätta gränser (mer än vad utvecklingskapacitet gör).

Om man skall spekulera så tror jag att Canon kommer med en 3000d snart. Ännu snarare kan man tänka sig att de uppdaterar objektivet (18-55) i 300d-paketet till USM (som det väl är i Japan) för att konkurrera bättre med D70-paketet.

Min gissning är sedan att 10D mkII blir snabbare med samma upplösning, att det kommer en 3D med högre upplösning (än 10d) och 1.3x, men inte lika snabb som 1DmkII, sedan kommer 3000d som en lite nedgraderad 300 och 300:an får en uppdatering med lite förbättrat handhavade (typ inmatningsratt bak etc). Sedan är det väl dags för en snabbare D1s ch efter det blir det...

Canon siktar nog på att få ett like smart "stegat" program som de haft på "analog-sidan".
 
ANNONS