Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tv-fotografer i gråzon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kijana

Aktiv medlem
När det är presskonferens i teve är det vanligt att nyhetsprogrammen inte bara visar presskonferensens huvudpersoner, utan även pressfotografer i arbete.
Och nu är det snart inte bara framifrån eller från sidan som fotografer avbildas. Ett par gånger har jag sett att inslaget visat presskamerans bakstycke där fotografen bläddrar bland bilderna på sin digitala kamera.
Det är svårt att rubricera det hela, men är det inte någon form av övertramp om man som pressfotograf får sina bilder publicerade genom linsen till en teve-kamera? Jag utgår från att pressfotografen inte givit sitt tillstånd.
 

tormig

Aktiv medlem
Tycker pressfotografen det är besvärande kan han ju låta bli att skräpa ned omgivningen med bilder ingen har bett honom visa eller köra analogt så slipper han ju detta svåra problem.
 

Kijana

Aktiv medlem
Daniel.l skrev:
Står inte han själv och publiserar sina bilder offentligt där?
Det är också ett sätt att se på saken. Bläddrar fotografen frivilligt bland bildfilerna framför teve-kamerna är det ju inget problem.
Men jag får intrycket av att det är smygfilmat. Jag skulle inte vilja vara med om att fel personer, eller ett helt land via teve, skulle kunna se bilder jag tagit som inte ska gå vidare till publicering i den tidning jag jobbar för.
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
Kijana skrev:
Men jag får intrycket av att det är smygfilmat.
Smygfilmat är väl ändå lite och ta i. Det är inte så att TV-fotografen har klätt ut sig till buske eller gömt kameran i en attachéväska och sågat ut hål för objektivet.

Tvärtom står han och ett gäng andra TV-fotografer väldigt öppet med stora videokameror med bolagets logga på och filmar. Jag ser inte problemet egentligen. Om nu stillbildsfotografen är rädd för att hans bilder ska synas i TV så får han väl stå längst bak i salen och plåta istället eller låta bli att bläddra under själva presskonferensen då man vet att andra filmar/plåtar.

Det är mycket möjligt att TV-fotografen befinner sig i en gråzon som filmar hans kamera men detta (gråzonen) gör samtidigt att pressfotografen har väldigt liten chans att hävda sig eftersom han 1) befinner sig på en plats där det förväntas att folk tar bilder/filmar 2) har med största sannolikhet självmant trängt sig längst fram, framför videokameran och 3) ingen tvingar honom att bläddra bland bilderna.

Bara mina snabbt framslängda tankar om det hela.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kijana skrev:

Det är svårt att rubricera det hela, men är det inte någon form av övertramp om man som pressfotograf får sina bilder publicerade genom linsen till en teve-kamera? Jag utgår från att pressfotografen inte givit sitt tillstånd.
Knappast. genom att TV-fotgrafern återger mer än bara bilden så sätter han det hela i ett eget sammanhang och har skapat sin egen bild.

Dessutom måste man vara lite juste mot sina kollegor och inte bråka om en sån sak.
 

petervis

Aktiv medlem
Fotade SM-finalen i Handboll mellan Sävehof och RIK.
Jag fotograferade på av personal angiven plats. vilket övriga pressfotografer fulständigt struntade i. Därmed blev desssa fotografer inklusive deras arbete fritt exponerat för TV-kamerorna.+ att de skymde några reklamaffischer för kamerorna viket säkert gjorde en och annan sponsor förbannad.
Så frågan kan vara om fotografen stod i rätt hänvisad område.
 

Bilagor

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
petervis skrev:
Jag fotograferade på av personal angiven plats. vilket övriga pressfotografer fulständigt struntade i. Därmed blev desssa fotografer inklusive deras arbete fritt exponerat för TV-kamerorna.+ att de skymde några reklamaffischer för kamerorna viket säkert gjorde en och annan sponsor förbannad.
Klart att man skiter i om man skymmer reklamtavlor som pressfotograf. Sådana hänsyn är ju löjliga.

Man plåtar tills nån börjar gnälla. Och det är ju sällan. Det första budet man får ska man inte ta för det sista, man måste ju tänja på gränserna.

Jag brukar hoppa upp på scener och allt möjligt. Men jag gör inget som äventyrar säkerheten, t ex vid motortävlingar
 
Senast ändrad:

kejo

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Klart att man skiter i om man skymmer reklamtavlor som pressfotograf. Sådana hänsyn är ju löjliga.
Ja, de betalar ju bara en massa människors lön och gör själva arrangemanget som du lever av möjligt.... -sicket jättelarv att ta hänsyn till sånt. Precis som att ta hänsyn till copyright eller annat larv som kan betala lön åt folk...

Man plåtar tills nån börjar gnälla. Och det är ju sällan. Det första budet man får ska man inte ta för det sista, man måste ju tänja på gränserna.
Japp, precis som kreativa revisorer och Expressens utsända... Klart man måste tänja lite på saker, gärna tills de brister, för det är ju bara då man vet var gränsen går... (när man saknar all form av moral, etik & sunt förnuft)

Jag brukar hoppa upp på scener och allt möjligt. Men jag gör inget som äventyrar säkerheten, t ex vid motortävlingar
Nä, det äventyrar säkert inget alls, de är ju byggda enkom för att pressfotografer skall kunna klättra i dem...
*suck*
 

tormig

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Klart att man skiter i om man skymmer reklamtavlor som pressfotograf. Sådana hänsyn är ju löjliga.
Ja, att ta hänsyn är verkligen löjligt men det är väl inget nytt att hänsyn inte ingår journalistkårens vokabulär?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kul att det tog skruv.

Men nog är det så att bara för att en arrangör säger - "du måste står där" - så innebär det ju inte att det skulle vara en katastrof om jag stod någonannanstans.

Jag har nog aldrig skymt en reklamskylt, men min poäng är att det man måste ifrågasätta vad arrangörer säger och tänja på deras regler för att få bra bilder. Givetvis kan man ta en mass hänsyn, Men det måste vara ett givande och tagande. Att bara acceptera första bästa är att bara ge.

Att påstå att tänja på gränser skulle ha något med dålig moral och bristande etik är givetvis inte logiskt. Att tänja på gränser och ifrågasätta är en nödvändighet för att göra ett bra jobb.

Hittills har aldrig någon arrangör blivit sur på mig. Jag har aldrig blivit tillsagd eller ens hört någon muttra. Man får ju vara smidig.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
tormig skrev:
Ja, att ta hänsyn är verkligen löjligt men det är väl inget nytt att hänsyn inte ingår journalistkårens vokabulär?
Man får välja vilka hänsyn man tar. Trots allt accepterar tidningarna att publicera bilder där reklamen på spelarnas tröjor syns. Det har varit tal om att retuchera bort all reklam.

Sponsorn är har nog inget emot om jag tar en bra bild på hans sponsrade spelare och för att göra det skymmer hans skylt i 10 minuter.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Klart att man skiter i om man skymmer reklamtavlor som pressfotograf. Sådana hänsyn är ju löjliga.

Man plåtar tills nån börjar gnälla. Och det är ju sällan. Det första budet man får ska man inte ta för det sista, man måste ju tänja på gränserna.

Jag brukar hoppa upp på scener och allt möjligt. Men jag gör inget som äventyrar säkerheten, t ex vid motortävlingar
Förlåt, men vilken inställning. Tyvärr finns det många pressfotografer som tänker så här, och det är väl därför vi sällan har förtroende för er (vi som jobbar på dessa konserter m.m.)

Varför plåta tills någon gnäller, varför ska jag ta tid från mitt arbete för att behöva gnälla på vuxna människor?
Ni pressfotografer är gäster och inget mer än så, och då följer man de regler som man får. Genom att tänja på gränser försvårar ni för andra. Fatta att reglerna finns av någon anledning. Det kan vara så enkelt att vi inte vill att publiken ska störas av er, och det kan vara av säkerhet för er och oss.

Så det är ingen fara att hoppa upp på en scen? Hur vet du det? Har du byggt scenen? Vet du var dansare och annan personal ska vara? Känner du till vad som händer med ljus, ljud och pyro?
Fan vad trött man blir på att behöva tjata på press med den här inställningen.
Det är inte konstigt att många ser ner på det egentligen fina yrket pressfotograf.

Tur att det finns några proffs som respekterar att dom bara är gäster.

Jag är ledsen att jag blev sur, men man tröttnar så fort på den här inställningen.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Kul att det tog skruv.

Men nog är det så att bara för att en arrangör säger - "du måste står där" - så innebär det ju inte att det skulle vara en katastrof om jag stod någonannanstans.


Roligt att du tycker det var skoj att det tog skruv.
Hur vet du hur det påverkar showen var du står, tar du dig ofta tid att gå på genrepen och titta först?

Jag har nog aldrig skymt en reklamskylt, men min poäng är att det man måste ifrågasätta vad arrangörer säger och tänja på deras regler för att få bra bilder. Givetvis kan man ta en mass hänsyn, Men det måste vara ett givande och tagande. Att bara acceptera första bästa är att bara ge.

Varför ska du få mer än det du blir tilldelad dig, du är gäst.

Att påstå att tänja på gränser skulle ha något med dålig moral och bristande etik är givetvis inte logiskt. Att tänja på gränser och ifrågasätta är en nödvändighet för att göra ett bra jobb.

Om det är sant så är det en tragisk värld vi lever i. Varför är ditt jobb viktigare än dom som jobbar på t.ex. en konsert?

Hittills har aldrig någon arrangör blivit sur på mig. Jag har aldrig blivit tillsagd eller ens hört någon muttra. Man får ju vara smidig.

Grattis om det stämmer, då beter du dig kanske bra ändå, men det är sällan som t.ex. tekniker på en konsert orkar skrika på er, för ni bryr er ändå inte. Och som tur är är det ett fåtal som inte följer reglerna.
Du kanske beter dig toppen när du jobbar, men jag reagerade mest på dina ord som jag hoppas att nya unga pressfotografer inte tar efter.
 

Damocles

Aktiv medlem
Undrar hur det skulle se ut om all press bojkottade alla konserter och evenemang. Misstänker att arrangörerna inte blir så glada då sponsringen endast når publiken. Ingen gratis tidningsreklam, ingen gratis tv-reklam.

Så mycket folk rymmer inte arenorna.

Men visst, jag håller med om att mycket av den press som finns inte har vett att ta ett nej. Sen finns det dom som gör det smidigt, och dom som bara är till besvär.

På bollagsstämmor är det dock lite lugnare, men visst har man stött på många fotografer som gjort sig besvärliga och kommer sent utan att ha tagit kontakt i förväg eller nåt. Och så slänger dom upp presskortet i facet som om det vore en guldnyckel eller nåt.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Undrar hur det skulle se ut om all press bojkottade alla konserter och evenemang. Misstänker att arrangörerna inte blir så glada då sponsringen endast når publiken. Ingen gratis tidningsreklam, ingen gratis tv-reklam.

Så mycket folk rymmer inte arenorna.

Men visst, jag håller med om att mycket av den press som finns inte har vett att ta ett nej. Sen finns det dom som gör det smidigt, och dom som bara är till besvär.

På bollagsstämmor är det dock lite lugnare, men visst har man stött på många fotografer som gjort sig besvärliga och kommer sent utan att ha tagit kontakt i förväg eller nåt. Och så slänger dom upp presskortet i facet som om det vore en guldnyckel eller nåt.
Ja självklart finns det väldigt många smidiga och trevliga fotografer, de flesta tror jag nog. Jag tror också att Magnus Fröderberg är en toppen trevlig kille, det verkar så i andra inlägg på fotosidan iallafall, så jag menade inte att verka för dum, ledsen om jag har gjort någon sur eller ledsen.

MVH
Daniel
 
ANNONS