Annons

Zenitkamera, tillbakaspolning av film??

Produkter
(logga in för att koppla)

johanlord

Aktiv medlem
Såg inget forum för gammla systemkameror så jag slänger in frågan här. Jag har en gammal sovjetisk Zenit 12sd och undrar hur sjutton tillbakavevningen av filmen går till. Både jag och en snubbe på expert har försökt komma på det i evigheter utan resultat. Det ser inte ut som att det finns någon spärr att släppa på nånstanns och de instruktioner som finns på zenits hemsida hjälper inte. Dessutom undrar jag vilken typ av batterier det ska vara för ljusmätaren. Vi har provat både med ett och två knappcells av den vanligaste typen.

Tacksam för svar!
Mvh
/Johan.
 

forry4U

Aktiv medlem
Du har spärren för filmåterspolning vid utlösaren(avtrycket) den skall vridas så att den står mot bokstaven V

Den skall ha 2 st 1,5 Volt knappcellsbatterier,1,5V 11.6x4.2mm LR43/V12/D386/SR1142:


Lycka till
Göran
 
Senast ändrad:

johanlord

Aktiv medlem
Tack för det snabba svaret!! Vi provade att ställa den i det läget men jag är inte säker på om det var när filmen va i. Luckan kanske måste vara stängd och att det fungerar att veva då. Vi provade nog bara, efter att han tagit ut filmen manuellt, att ställa den i det läget och se ifall den cylindern som håller i filmen på höger sida gick att vrida åt andra hållet men det gick inte då heller. Vi provade visserligen också med två panasonic sr44, enligt panasonics hemsida är de 1.5V, och är dessutom de vanligaste för kameror enligt säljaren. Verkar vara i rätt storlek men de funkade inte ändå. Jag kanske skall kolla efter någon av de beteckningarna du skrev. Batterierna blev väldigt varma efter att bara suttit i en kort stund.

Tack igen!
Mvh...
/Johan.
 

forry4U

Aktiv medlem
HEj
Finns ju en möjlighet att det är nåt fel på mätaren också, om batterierna blir varma så kan det ju tyda på överslag någonstans...
Alternativet är kanske om det är fel celler..

mvh
Göran
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag hade problemet med heta batterier på min Kiev 35, med fyra sr44. Jag löste det genom att tejpa med svart eltejp runt sidorna. Vet inte alls om det kommer hjälpa dig, men du kan ju testa.
 

johanlord

Aktiv medlem
ok... men sålänge det är rätt spänning och storlek så ska det vara rätt eller hur? Ska kolla upp om det verkligen va 1.5V också men annars är nog mätaren trasig. Får väl leta upp nån hyfsat bra lathund för exponeringstider/bländare i olika ljusförhållanden som man får gå lite efter. Har iaf tagit upp en 24bildersrulle o skrivit ned inställningarna vid varje exponering så jag ska kunna jämföra sen. Kan ju testa om eltejp hjälper men det lär ju knappast hjälpa till att ljusmätaren börjar fungera eftersom det är huvudproblemet.

Tack...
/Johan.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Mja, kanske. Att batterierna blir varma tyder väl på kortslutning, kanske genom att batterikammaren inte är riktigt isolerad, vad vet jag... Borde inte strömmen isåfall vilja ta närmaste vägen istf via ljusmätaren?
 

johanlord

Aktiv medlem
Jo, men jag ser ingen möjlighet för strömmen att passera - -> + eller tvärt om heller för den delen nånstanns i batteriutrymmet, Det sitter visserligen en metallpigg som ser ut som den skall vara där som får kontakt med båda batterierna, dock med bådas +ändar vilket väl också verkar rimligt eftersom det finns en del som får kontakt med -änden o en med + änden men varför det inte räcker med att den har kontakt med det översta batteriets +ände förstår jag inte riktigt, då batterierna ligger ovanpå varann och väl för ström genom varandra.

/Johan
 

C. Hansson

Aktiv medlem
Sent ute ser jag, men filmen på en Zenit 12 spolas tillbaka på följande vis:

Runt avtryckaren sitter en silverfärgad krage. Tryck ned denna och håll den nedtryckt under hela återspolningen. Kragen frikopplar framdragningsmekanismen.

De bokstäver som diskuterades i tråden ovan användes för andra ändamål:

V = nedbländning av objektivet. Användes när man tar bilder med självutlösaren som inte automatiskt kan blända ned objektivet utan endast utlösa slutaren.

T = för långa slutartider, i kombination med tiden "B".
 

electra

Aktiv medlem
Bara en liten kompletterande grej. Flera av mina vänner hade Zenitkameror i början av 90-talet. Och deras rekommendation när det gäller dessa är att vara försiktig när du drar fram filmen. Tydligen är något hjul i mekanismen drabbat av skarptandade kuggar som annars river sönder perforeringen på filmen. Gäller säkert inte alla men kan vara värt att prova med ngn skräpfilm i alla fall.
 

johanlord

Aktiv medlem
TACK!

Gör inget alls att du va sent ute. jag har inte fotat med kameran på ett bra tag nu och har fortfarande inte fått något svar på frågan ifrån någon. de svar jag fått tidigare har inte funkat och jag har vart tvungen att spola tillbaka filmen för hand i mörkerlåda =). provade o kände på tillbakaspolningen nu o det funkar skitbra! =). tack igen! ...men snacka om hemlig mekanism ändå =/.

mvh...
/johan
 
ANNONS