Annons

F-skattsedel?

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
Hej,

Jag tänkte komma igång med bildförsäljning nu till sommaren men vet inte riktigt vad som behövs.
Först undrar jag vad en F-skattsedel innebär och hur man ansöker om en sådan.
Jag undrar också om jag måste registrera ett företagsnamn eller om jag kan använda mitt eget kostnadsfritt (t.ex. Fotograf Oscar Magnusson).
Tack på förhand!


mvh
Oscar Magnusson
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jag hakar på den här tråden. Har läst en del som Skatteverket publicerat utan att bli så mycket klokare.

Jag har börjat få lite foto-uppdrag, men inte så mycket att det kommer gå med någon vinst inom överskådlig tid. Speciellt inte eftersom jag har ett heltidsjobb inom IT och det tänker jag fortsätta med så länge jag får och kan. Om jag kan ta uppdragen utan att gå back är jag nöjd tillsvidare. Visst, jag kan köra det som hobbyverksamhet, för mer pengar handlar det inte om.

Nu kommer mitt bekymmer... jag vill redovisa moms! Men inte som många andra för att kunna köpa billiga prylar, utan för att jag vill att mina kunder (som är företag) ska kunna dra momsen. Vilket de (har frågat varje gång hittills) tydligen inte kan göra eftersom jag inte har något företag att fakturera ifrån.

Hur har ni andra i samma situation gjort?

/AnnaKarin
 

Gubb-ängen

Aktiv medlem
Problemet är väl att du antingen är privatperson eller företagare. Är du företagare ska du betala moms är du inte det är ersättningen ett arvode (lön) och då är du inte redovisningspliktig för moms. Mig veterligt finns inte begreppet frivillig moms annat än för hyror där man kan välja att betala moms. Du måste alltså ha ett momsregistreringsnummer för att företaget som du hjälper ska få dra av momsen.
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jag vet, men man kan ha sk FA-skattsedel. Alltså både A-skatt som man använder som anställd och F-skatt för t ex en enskild firma. Så långt inga problem. Men sålänge Skatteverket inte tycker att det är en "näringsverksamhet" (kraven lyder Självständighet, Vinstsyfte och Varaktighet) så lär det vara kört att få F-skattedelen. Det är på varaktigheten det spricker för min del. Saxat ur "Så fyller du i skatte- och avgiftsanmälan": För att det ska vara näringsverksamhet ska det vara fråga om yrkesmässig verksamhet, dvs. den ska bedrivas regelbundet och varaktigt. Om du bara räknar med att få några enstaka uppdrag anses det inte som näringsverksamhet även om uppdragen är självständigt utförda och vinstsyfte finns.

Men det är kanske jag som tolkar det där med "några enstaka uppdrag" för hårt? Jag har alltså inte ens försökt skicka in en anmälan. Det kanske jag borde göra?

/AnnaKarin
 

Fac Similis

Aktiv medlem
Du kan också göra dina avdrag via en blankett i din deklaration om hobbyverksamhet. Det kan vara fördelaktigare att börja där om du inte ska ha ett fotoföretag. Du slipper att göra en företagsdeklarering.

Huruvida företaget som anlitar dej kan dra momsen vid hobbyverksamhet är för mig oklart. Men det vet säkert skattmyndigheten.

Hade jag börjat idag hade jag börjat med hobbyverksamhetsblanketten i deklarationen istället för att registrera en firma. Då slipper man en massa administrativt krångel som bara går en på nerverna för ett par bilders skull. För att senare registrera firma.

Är man övertygad om att det är fotobranchen man vill ha som huvudsyssla (om det nu inte är en bisyssla, pappersarbetet tar rätt mycket tid)så kan man registrera firma men efter det att man gått en kurs i bokföring och bokslut. Det finns bara fördelar med att sköta sitt nystartade företag med bok från dag 1 än att tro att man lär sig på vägen.

Tror att blanketten heter T2.


/Magnus
 

tydal

Medlem
AnnaKarin skrev:
Men det är kanske jag som tolkar det där med "några enstaka uppdrag" för hårt?
Kanske, det är ju Skatteverket som avgör. Skulle du vilja ha FA-skatt tycker jag du ska gå till Skatteverket och berätta för dem vad du har tänkt dig för verksamhet och fråga vad de tycker, om du kan få FA-skatt.

Så gjorde jag en gång i tiden och innehar numera FA-skatt.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Att tänka på med FA skattsedel

Om fotograferandet endast är en bisyssla som inte genererar så mycket pengar ska man tänka sig för innan man skaffar FA-skattsedel. Vissa A-kassor är restriktiva med att betala ut pengar om man blir arbetslös från sitt ordinarie arbete om man även innehar en F skattsedel, kolla med den A-kassan man är ansluten till.
 

Gubb-ängen

Aktiv medlem
Frilanstjänsten gör ju inte att kunden får någon moms specificerad eller? Det är bara att dom tar på sig att betala in skatt/sociala avgifter mm så att kunden slipper det. Detta är naturligtvis en fördel för kunden som då slipper att lägga upp en ny arvodist, skicka löneuppgift mm. Kvarstår dock att det sannolikt är så att om kunden ska dra någon moms så måste det till en momsregistrering hos skattemyndighet.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Hmm...Är det så viktigt för dessa företag att dra moms på dessa små belopp? Dom kan självklart inte dra av moms om du inte har lagt på moms på beloppet då du inte är ett företag. Så det är ju inte så att dom förlorar pengar på dig, eller hur.
Det är väl som att vilja ha pant på importläskburkar som man inte har betalat pant för när man köpte dom.

Visst tycker jag att man kan starta företag, men tänk på att det är mycket jobb, det kostar pengar (inte bara startavgifter), och du förlorar möjlighet till A-kassa m.m.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Re: Att tänka på med FA skattsedel

jonasandersson skrev:
Vissa A-kassor är restriktiva med att betala ut pengar om man blir arbetslös från sitt ordinarie arbete om man även innehar en F skattsedel, kolla med den A-kassan man är ansluten till.
Vad jag förstår så betalar ingen A-kassa ut pengar om man har företag. Man kan få A-kassa en gång om man lägger företaget vilande, men då får inget hända i bolaget undertiden och detta gäller bara en gång.
Jag är ganska säker på att det fungerar så.
 

Daniel.l

Aktiv medlem
pixelbild skrev:
Har för mig att man måste över 90.000 per år för att inte få A-kassa.
Ok, kan stämma. Men hur kan man få A-kassa om man är anställd av sitt egna företag? Då är man ju inte arbetslös, oavsett vad man tjänar. Men jag kan ha fel.
 

jonasandersson

Aktiv medlem
Oavsett om det finns något inkomsttak eller inte är det viktigt att man tänker på detta och enklast är ju att kolla med den A-kassa man är ansluten till
 

tiger656

Aktiv medlem
Momsen borde väl vara det minsta problemet med att inte ha en firma registrerad.
Dina priser på bilder som privatperson blir utan moms till kunden och om allt skall vara riktigt då 20% lägre än ett belopp inkluderat moms.

F skatt delen däremot är väl lite annorlunda. Om kunden skall hålla på med skatter och sociala avgifter blir det bara krångligt. Jag och en polare kör handelsbolag sen 10 år med en fotoverksamhet och det hela ligger på en hobbynivå med ca 30-40 småkunder senaste året.

Handelsbolaget är lite mer frikopplat från personerna och man är delägare i bolaget. Bolaget har här f-skatt sedel och momsregnummer. Bokföring och deklarationskrav finns samt momsdeklaration 1 ggr/år om man ligger under 1 milj i omsättning. Vi betalar ingen F-skatt löpande utan gör upp detta i deklarationen All skatt som betalas i vårt hb är skatt för anställda samt deras sociala, samt moms.

Överskottet som bildas betraktas om inget görs automatiskt som uttag från ägarna och beskattas hos dessa på vanligt sätt, Här gäller det att förstå att mer än 50% av det man tar ut privat som ägare skall gå i skatt. 10000 kr skattat och klart är ca 15000 före personlig skatt. På detta skall drygt 30% social dras ca 4500 kr. Dessa skatter får vi personligen svara för så det är lätt att dra på sig restskatt.

Det sägs att den personliga deklarationen är lite mer omständig som delägare i ett hb än om man kör enskild firma, det kan man tänka på.


En annan variant är väl att sälja bilder genom någon annans bolag, då tänker jag på kompisars bolag där dom inte vill ha del av din försäljning utan enbart för att fakturera igenom.

Tycker helt klart att det är kul och det känns mer på riktigt med bolag, oavsett nivån. Man har väl alltid hopp om större affärer och jobb och då är bolag en bra grej att ha, tycker jag.

Lycka till

Stefan
 

Daniel.l

Aktiv medlem
Du borde ju veta en del om handelsbolag som driver ett så nu är jag på djupt vatten, men hur menar du att ett handelsbolag är mer frikopplat från dig än en enskild firma? Du har ju samma skyldigheter mot bolaget, eller?
Dessutom så om din partner t.ex. skulle hyra prylar för en massa pengar och sen inte kunna betala för sig, eller råka förstöra någonting dyrt som ni inte har försäkringar för, så är du personligt skyldig att betala för honom. Den biten tycker jag är läskig med att dela ett handelsbolag. Man måste lita på varandra fullständigt.
Annars så är det en lysande företagsform.
 

slideshowbob

Aktiv medlem
Namn

Det stämmer att det inte kostar något om du inte registrerar ett namn hos pant och registrerings verket. Då får den enskilda firman ditt för och efternamn.
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag kan bara svara för vad SIF säger, enligt deras web är det inget inkomsttak för A-kassa, utan har du någon form av Firma, oavsett urtag i pengar från dem, så är du portad från A-kassan. Såvida du inte lägger det vilande.
 

tiger656

Aktiv medlem
Menar bara att handelsbolag känns mer som ett "riktigt" bolag på så sätt att du inte behöver ha FA skatt sedel personligen eller en F skatt sedel på den enskilda firma och sen få problem då du vill vara anställd ett tag.

Jag kanske inte har fattat hela biten med alla varianter av skattsedlar och enskild firma men för mig så fungerar det klockrent med handelsbolag varvat med anställning på annat håll.

Gällande delat ansvar mellan delägare så är det som du säger att man måste lita på varandra, helt klart så. Man kan ju begränsa vissa delägares befogenheter genom att vissa inte är firmatecknare, dvs dom kan inte själva skriva under och upprätta avtal gällande firman.
Sen ska man kanske inte heller ta in frun eller mannen i bolaget så att fogden kan ta huset eller bilen. Du kör bolaget, frugan äger hus och hem.

Stefan
 
ANNONS