Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inspiration eller ren bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

En bekant till en bekant till mig, tillika Art Director på en reklambyrå, frågade mig vid ett tillfälle om han kunde låna bilder från min hemsida. "Visst!”, sa jag. ”Men endast i skissyfte."

Döm av min förvåning då han några månader senare visade mig en affisch de producerat för en av sina kunder, med min bild avbildad i layouten. Jag anser att min bild använts utan mitt tillstånd eller min vetskap. Illustrationen är i det närmaste identisk med min, framförallt bildidén och kompositionen av kontrasten/siluetten. Jag anser att bilden felaktigt har använts av dem då de inte kontaktat mig för överenskommelse inför sin reklamproduktion. När jag tar i beaktande att de frågat mig först om man får använda mina bilder och sedan får se dem i ett annat syfte än vad som var överenskommet, gör att detta är ett klart fall av intrång i upphovsrätten.

Bilden hittar ni på www.mhdo.com (reality shots -> ida & karin -> bild 6 av 6)

Samt reklambyråns affisch

www.normik.se (-> jobb vi gjort -> Helsingborgs Stadsteater)

Jag har kontaktat jurister från tre myndigheter i frågan om upphovsrätt. Deras bedömning
är enig: reklambyråns användning av bilden är ett intrång i mina rättigheter som upphovsman och som framställare av den fotografiska bilden. Ett rekommenderat vite är 8500 kronor.

Art Directorn har ringt mig ett par gånger och sagt att han "bara blivit inspirerad" av min bild, och att därför utgår INTE någon ersättning. Han tycker även att jag är pinsam som fortsätter att bråka.

Jag har inte fått vare sig någon ersättning eller ett samtal från VDn trots att jag skickat ett utförligt brev direkt till VDn.

Om de inte vill reda ut detta eller inte vill betala tänkte jag kanske be Resumé (reklamarnas branschtidning) eller CAP Design skriva en artikel om det hela.

Vad säger ni?

Vänligen,

Martin Hejdesten
 

joakim_hansson

Aktiv medlem
Stå på dig!
Du verkar ju ha rätt i detta o har de använt sig av ditt skapande så tycker jag självklart du ska ha ersättning för det.
 

emilsall

Aktiv medlem
Haha... Helt sjukt.

Först när jag läste ditt inlägg tänkte jag att det lät lite girigt och att inspiration från en bild kan man ju inte kräva ersättning för. Men så kollade jag på bilderna.

Det där kan INTE kallas inspiration, de har ju tagit exakt kullens konturer till och med! Klockren stöld, och utmärkt underlag för en artikel om upphovsrätt i någon av nämnda tidningar.

Art Directorn är pinsam som inte ger sina "inspiratörer" värdig ersättning. Idioti, stå på dig!
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte att det råder någon tvekan om att det är din bild som står som grund till illustrationen. T o m formen på kullen som de står på känns närmast identisk. Det finns ingen anledning att lägga sig platt i det här läget. Om de använder en bild komersiellt så är det rimligt att upphovsmannen får sin del.

Jag tycker att du gör rätt som börjar med att snacka med dem, skriva brev o s v. Man behöver inte springa till tingsrätten direkt, jag tror att det kan lösas enklare och snyggare utan sådan inblandning. Sköter du det bra, så kanske du har en framtida kund?
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Det finns andra än Stefan Teste som kan ta sig an fallet, för billigare pengar.

NIKLAS
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Kul kompisar du har!!

Stå på dig! Det är ju värt att testa och se hur långt det håller. För det där ser inte juste ut!
Du är inte med i någon branschorganisation typ SFF eller liknande? Genom dem kan du ju få juristhjälp när det kniper.

Annars kan du ju roa dig med att skicka en räkning med 30 dagar netto. Därefter påminnelse och sedan till krono. Någonstans där bör det bli intressant att betala.

8500kr i vite, det känns som att du faktiskt kan få ut mera.

Kontakta SFF (www.sfoto.se) och rådgör med dem.

Lycka till!
 

Damocles

Aktiv medlem
Uj, det där var en jobbig websida att navigera på.

Frågan är hur långt upphovsrätt på idéer kan dras, det är samma ide, men är den teknad och din efter ett foto, vet jag inte hur mycket som räknas för att det ska vara plagiat. Jag är dock tveksam på om det går att "ta patent" på iden att ha två personer i motljus på en kulle. Speciellt om dom säger att dom haft din tillåtelse att titta på dina bilder i skisssyfte-vilket troligen kan tolkas väldigt olika beroende på vem du är.

Det finns andra än Stefan Teste som kan ta sig an fallet, för billigare pengar
Nu var nog tanken att Teste skulle få svara på frågan, inte att driva fallet i domstol.
 
Senast ändrad:
De jag har kontaktat

Hej igen.

De myndigheter/instanser jag kontaktat är:
Konsulter för Marknadssrätt i Sthlm
BUS - Bildkonst Upphovsrätt i Sverige
SFF - Svenska Fotografers Förbund

Alla tre är eniga om att det är ett intrång i upphovsrätten. Enligt paragraferna skyddas jag som upphovsman också om att det skulle röra sig om "ett missförstånd" vilket ADn hävdar.

Konsulter för Marknadssrätt i Sthlm rekommenderade ett vite på 8500 kronor per bild och år. De har ju fortfarande affischen på sin sajt.

Martin
 

PhotoJoe

Aktiv medlem
Är det intrång om man har kopierat en komposition och bildidé? Isåfall kan den som är utan skuld kasta första stenen. ;)

Bilderna är lika, men inte exakt samma! Fotot som Martin har tagit består av två kvinnor, den till höger av dem har håret i tofs, medan bilden i planschen består av två pojkar eller två korthåriga flickor. Vinkeln är inte heller exakt lika.

Hårfin bedömning, men jag skulle döma det som att han rakt av har kopierat idén men inte använt Martins bild som reproduktion.
 
Mycket sant i det du säger. Han erkänner att han har kalkerat min bild och gjort de ändringar som krävdes för att passa reklamproduktionen, i detta fall två pojkar i teaterpjäsen Medea.

Men vad säger man om resten? Dvs siluetten, kullens form etc. Detta är plankat rakt av.
 
Bildidén bygger ju mycket på den grafiska enkelheten, dvs siluetten och posen och den är ju tagen rakt av. Från en annan vinkel... hur menar du?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Om det är "Euripides Medea" du menar så tycker jag inte det är någon bildstöld.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte heller den är ett plagiat. Är det samma bilder vi diskuterar, har länkarna ändrats eller vad? Jag diskuterar bilderna som forumet gäller från början.
 
Senast ändrad:

Graal

Avslutat medlemskap
Jag ser nu att länken inte var till den bild som det gäller utan man får leta sig vidare fram. Synd att länken var till en annan bild än den som menades. Mina tidigare inlägg gäller den bild som länken gårt till direkt. Den det gäller är ju otvivelaktigt mera lik och den skulle nog kunna bli fälld vid ett tvistemål tror jag.
 
ANNONS