Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjanr

Aktiv medlem
Hittade den här skrivningen på foto.tv4.se som anordnar en fototävling.

Citat:

"Genom att du skickar in dina bilder till Tävlingen överlåter du upphovsrätten avseende bilderna till TV4 (med förbehåll för fotografens ideell rätt). Detta innebär bl.a. att din rätt till bilderna upphör och att TV4 får använda dem på valfritt sätt under obegränsad tid, i enlighet med svensk lagstiftning och god sed. TV4 får t.ex. visa dina bilder i tv-sändning, reproducera dem i tryckt form samt på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part."


Undrar hur många som läser reglerna ordentligt innan dom laddar upp bilder där ?
 

marten_p

Aktiv medlem
så går det tyvärr alltid till. kolla alla andra bildtävlingar på internet så får du se samma sak...
 

KGS

Aktiv medlem
Lite väl magstark skrivning va? obegränsad tid o fullständig rätt att överlåta bilderna till tredje part!?

Alla fototävlingar har inte så långtgående skrivningar även om arrangörerna ofta anser sej ha rätt att använda ALLA bilder o inte bara dem de "betalat" för, dvs givit pris till.

När avtalsvillkoren blir FÖR ensidiga brukar de inte vara giltiga ö h t. Hoppas nån tar strid om de skulle överlåta (sälja?) rätten till en bild som de "fått".
 

Kjanr

Aktiv medlem
Ja jag tyckte det var att ta i lite. Fast dom försöker att lägga dimridåer med att skriva om "enlighet med svensk lagstiftning" och "god sed".
 

christian veltman

Aktiv medlem
?

Detta visar återigen TV4´s syn på upphovsrätt.

Just nu tvistar man tydligen med STIM och
får sannolikt musikförbud snart.

Mer och mer indikationer tyder på att TV4 gör allt i sin makt för att kringå upphovsrätten i vilken form det än må vara, musik eller bild.

Genom att delta i deras fototävling accepterar
du raserandet av upphovsrätten, något som många
kämpat hårt för under många år.

Jag kommer inte att delta ;-)
 

KGS

Aktiv medlem
Tänk om du skickar in ditt bidrag till en tävling till.... eller använder idén i ett nytt sammanhang, blir du då stämd för idéstöld? he he
 

Tomas_J

Aktiv medlem
Man kan sannolikt bli stämd ifall man använder bilderna igen. Man överlåter ju upphovsrätten.

Att gratis skaffa sig bilder på detta sätt är klart oetiskt.

"på lagligt och etiskt sätt överlåta dem till tredje part" retar mig mest.

BOJKOTTA !
 

mipert

Aktiv medlem
...med förbehåll för fotografens ideell rätt...

Det var ju snällt, det enda man inte kan frånsäga sig rätten till (enligt lag) får man otroligt nog [ironi] behålla.

Är det Sverigebilden?

Jag tycker banne mig att Fotosidan/vi borde skapa en mejlinglista och skicka en protest till Tv4 och Expressen (om det är Sverigebilden).

Vet någon hur man gör på bästa sätt för att få med kanske tusen namn?
 

xdork

Aktiv medlem
Om detta är något som fotosidan ställer sig bakom är väl det bästa att på förstasidan lägga en tydlig länk till ett färdigskrivet brev i ett webformulär där man skriver under med sitt namn så går det iväg till berörda personer/företag (dvs. TV4 och expressen), på det sättet skulle man nog kunna få iväg flera tusen mail.
 

mipert

Aktiv medlem
Jag har mejlat red. om denna tanke.

Och fått svar att de skall titta på det.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Vad behövs mer än namn? länk till medlemmens sida här på fotosidan. Så att man ser att det verkligen är olika personer. Jag tycker att det verkar bättre än att skicka med epostadressen. Eller vad tycker ni?
 

KGS

Aktiv medlem
Namn och hemby brukar man skriva in på protestlistor... säger grannen, själv protesterar jag förstås aldrig mot nåt...
 

xdork

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Namn och hemby brukar man skriva in på protestlistor... säger grannen, själv protesterar jag förstås aldrig mot nåt...
Å andra sidan brukar protestlistor skjutas in lite åt sidan. Men namn och hemby är väl bra, fast jag tycker nog att en länk till ens presentation på fs kan vara en bra idé också så att de ser att det är seriösa fotointresserade människor som klagar.

Skulle också vara bra om fs kunde ha en funktion så man kan se hur många som skickat iväg mailet så också vi kan se hur pass kraftfull protesten blir.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Enklast ur administrationssynpunkt är att vi skapar ett Event som man anmäler sig till. Då ser man vilka som "skrivit under". Sen skickar vi in listan vid ett visst antal.
 

KGS

Aktiv medlem
ja, gärna för mej, men jag tvivlar på att nån på fyran kommer att klicka sej igenom en sån lista *s*

Protestlistor är nog inget som man läser speciellt noga, men kanske får det vederbörande att tänka till nästa gång de tänker göra samma sak. Men risken är stor att de glömt listan då.

Var skriver vi på? grannen, fäbodjäntan o jag
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tanken är att vi sedan kopierar listan och lägger den i ett mail som vi skickar. Det måste väl vara bäst!?
 

mipert

Aktiv medlem
Nu skall jag kontakta Sverker (han är väl fortfarande aktiv med soptunnan?).

Vad tusan, jag blev medlem i tävlingen och upptäcker att mitt användarnamn redan är taget.
Vem låtsas vara jag i cyberrymden?

Sverker är kontaktad...
 

KGS

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Tanken är att vi sedan kopierar listan och lägger den i ett mail som vi skickar. Det måste väl vara bäst!?
Printa ut den o lämna över den under uppmärksammade former till TV4, måhända är konkurrerande kanaler intresserade av att bevaka nåt sånt... själva är de förstås lika oskyldiga som jungfru Maria...

(alternativt "råka" skicka mailet till några fler kanaler än just TV4...)
 

xdork

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Tanken är att vi sedan kopierar listan och lägger den i ett mail som vi skickar. Det måste väl vara bäst!?
Det är en variant, tyvärr missar man "mailbombningsmomentet"... det har ju också en viss genomslagskraft att de får flera tusen mail kring deras regler... ska man skicka en protestlista tycker iaf jag att man borde skicka ut pressmeddelanden till media samtidigt som man skickar iväg protestlistan (eller som KG säger att man kan skicka det "för kännedom" till andra tvkanaler och tidningar..) men det kanske är att dra för stora växlar...?? Iof förtjänar de att hängas ut med så usla regler.
 

KGS

Aktiv medlem
xdork skrev:
men det kanske är att dra för stora växlar...?? Iof förtjänar de att hängas ut med så usla regler.
Om inte konkurrenterna slår ner på dem, vem ska då göra det? själva lär de inte ta upp det som första nyhet precis ;-)
 
ANNONS