Annons

Är detta etik ??

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Var är reglerna i original?

Jag har letat efter dem på tv4s hemsida, men kan inte hitta dem. Jag vill gärna läsa dem i sin helhet innan jag skriver under, men stämmer de, så gör jag det genast. (Även om TV4 är ovanligt noggranna med att påpeka effekten av att överlämna upphovsrätten (!)).
 

Hades

Aktiv medlem
Re: Var är reglerna i original?

flutte skrev:
Jag har letat efter dem på tv4s hemsida, men kan inte hitta dem. Jag vill gärna läsa dem i sin helhet innan jag skriver under, men stämmer de, så gör jag det genast. (Även om TV4 är ovanligt noggranna med att påpeka effekten av att överlämna upphovsrätten (!)).
Ansök som medlem på deras site. Då kommer vilkoren fram.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Gå in på:
foto.tv4.se

för att ladda upp bilder till tävlingen måste du bli medlem (klicka uppe till höger), fyll i personuppgifter, därefter ombeds du godkänna ett avtal (gör det inte). I det avtal står även reglerna för fototävlingen.

/Richard
som protesterat!
 

Hades

Aktiv medlem
Listan är kanonbra, MEN den måste även gå till Expressen OCH FUJI som är delaktiga.

Verkligen uselt av Fuji att ägna sej åt liknande, fy f-n vad köpt film av dem genom åren. Jag tänker definitivt även maila till dem. Hoppas alla som plåtar med deras filmer även trycker på hos dem.
 

hansen2

Aktiv medlem
Förslagsvis lägger ni en rejäl "blaffa" om protesten på fotosidans första sida. Som det är nu kan många missa det?

/Johan
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Den ligger i mittenkolumnen på bästa platsen på framsidan, men jag har inte hittat en bra bild ännu.
 

tormig

Aktiv medlem
xdork skrev:
Det är en variant, tyvärr missar man "mailbombningsmomentet"... det har ju också en viss genomslagskraft att de får flera tusen mail kring deras regler... .
Tycker du verkligen att man skall möta ett oskick med ett annat dvs spam?

För övrigt borde väl det mest effektiva sättet att få TV4 mm att förstå problemet vara att bojkotta tävlingen. Inga bilder = ingen tävling.

Annars har jag lite svårt att förstå problemet, det är väl frivilligt att ställa upp? Och på något sätt skall de ju finansiera tävlingen, alla priser osv.
 

jesperf

Aktiv medlem
tormig skrev:
För övrigt borde väl det mest effektiva sättet att få TV4 mm att förstå problemet vara att bojkotta tävlingen. Inga bilder = ingen tävling.
folk kommer ju säkert ställa upp ändå, så det är nog inget problem för tv4. alla hänger ju inte på fotosidan
 

Juhani

Avslutat medlemskap
punkt 4 i reglerna borde ändras till:

"Du måste inneha upphovsrätten, och vilja bli av med den, till de bilder du skickar in till Tävlingen."
 

Hades

Aktiv medlem
tormig skrev:
Tycker du verkligen att man skall möta ett oskick med ett annat dvs spam?
Det är inte spam att skicka ett mail per person och klaga på oseriösa vilkor.
Spam är när en avsändare skickar massor av mail till många olika mottagare
 

hansen2

Aktiv medlem
Hades skrev:
Det är inte spam att skicka ett mail per person och klaga på oseriösa vilkor.
Spam är när en avsändare skickar massor av mail till många olika mottagare
En definitionsfråga. Mottagaren upplever sig nog att bli spamad. De flesta mail lär dessutom hamna i papperskorgen och det vinner vi inget på.

/Johan
 

maxzomborszki

Aktiv medlem
tormig skrev:
TFör övrigt borde väl det mest effektiva sättet att få TV4 mm att förstå problemet vara att bojkotta tävlingen. Inga bilder = ingen tävling.
Eftersom tävlingen vänder sig till vanliga "Svenssons" kommer de få in sina bilder ändå, oavsett om du, jag och resten av fotosidan bojkottar tävlingen.

Då är det effektivare att uppmärksamma dem på att detta är inte ett schysst sätt att göra på. Samt att de kan ändra reglerna och ändå få kunna använda bilderna. Det finns lösningar då alla är glada.

Annars har jag lite svårt att förstå problemet, det är väl frivilligt att ställa upp? Och på något sätt skall de ju finansiera tävlingen, alla priser osv.
Visst är det frivilligt, problemet är att många är inte varse om sina rättigheter gällande de verk de framställer. Och dessa regler gör intrång i dessa rättigheter och naggar dem i kanten.

Det är fullt möjligt att ha en tävling där man säger att TV4 får rätt att använda bilderna i sammanhang som rör tävlingen utan att för den delen frånta fotografen rättigheterna till bilden. Dvs, tvärtom mot vad som nu är fallet.

Kolla tex in "En dag i Sverige" (http://www.endagisverige.nu/) och deras villkor, tycker de är betydligt rimligare, även fast man kanske i detta fall inte ska ha en ersättning då man har priser.
 

Juhani

Avslutat medlemskap
maxzomborszki skrev:
Angående epostadresser: deras SMTP-servrar svarar inte snällt på tilltal så jag kunde inte försöka verifiera adresserna. Förvänta er därför inga underverk om ni skickar mail.
Servern verkar ta mot mail... mailservern ligger ju inte på tv4.se domänen.
 
ANNONS