Annons

Win98SE/ME?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans-C

Avslutat medlemskap
Kan någon förklara dom olika versionerna? Bakgrunden är att jag kanske ska köpa en Minolta Dimage 7i och systemkraven är USB port och Win98SE/ME för att kunna överföra via USB kabel. Jag har Win 95 uppgraderat till Win 98. Och där stoppar väl mina kunskaper. Och jag är rädd för att köpa kameran för sedan upptäcka att det inte går att överföra p.g.a. något hinder som jag inte vet något om.
 

mrsandin

Aktiv medlem
Vet inte vad som skiljer exakt mellan win98 och win98SE. SE står för Second edition och innehåller en massa uppdateringar och bättre stöd för multimedia. ME står för windows milennium och är en ännu mer förnyad version av win98SE.. De är nog bara att installera win98SE eller winME om du vill att kameran ska fungera
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Har du Win98 installerat ska det inte vara några problem med USB. Stöd för detta saknas i alla win95 versioner utom en tror jag. I win98 finns det stöd för USB.
 

steinick

Aktiv medlem
Alla rena versioner av Windows 98 hanterar USB. Det är inte säkert att den uppgraderade versionen av 98 hanterar USB korrekt. Windows XP är den klart bästa av alla Windows-versioner vad gäller stabilitet, men det kan knipa med drivrutiner.

Varning för ME, det är en av alla tiders sämsta "uppdateringar".
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Hej. Win2000 är mycket bättre än XP :).
Om du har kört win 95 innan har du väl en ganska gammal dator, eller? Är datorn gammal och levererad med 95 kanske den inte har några USB-portar. Kolla detta först. eventuellt kan du köpa ett kort med USB-portar på som tillbehör.
 

Storken

Medlem
Win 95/98

Hej !
Om du har 95 uppg. till 98 är det möjligt att du saknar stöd för usb.
Att uppgradera den version av 98 som du har är inget problem, gå in på Microsoft´s hemsida och ladda ner uppgraderingar.
Om nu datan är så pass gammal att den levererades med 95 saknar du troligen usb portar, det är en smala, ca 4mm x 15mm, anslutning på baksidan av datorn.
Cameran du funderar på är ju bra men att hålla på med bilder kräver lite mer minne än vid vanlig ordbehandling m.m.
Kanske det är aktuellt att uppgradera med en ny burk, du kan ju alltid behålla gamla skärmen.
Det finns bra datorer med skärm från 5-6000 kr och uppåt.
Om du köper ny se till att få nytt operativsystem.
Win2000 är bra lika så XP (samma kärna)
XP hanterar bilder lite bättre tycker jag som kör båda dagligen.
Lycka till.
Kenneth
 

pettersson

Aktiv medlem
Det här skrev jag om Windows Me i en annan diskussion:
windows me! ha ha ha, det är ju för helvete det sämsta ms har åstakommit, nä gå tillbaks till 98 eller uppdatera till 2000/xp, för win me är den renaste skit jag har använt, inte konstigt att scannern inte fungerar. DOS är bättre...


Då kanske du förstår att JAG avråder dig till Me, jag tycker att W98se (som väl är något stabilare och mer utveclad än 98:an) är bland det bättre MS har gjort tillsammans med W2000 och XP. Jag kanske är lite konservativ men ändå, 98:an kände jag, blev det problem så blev det ändå inga större problem... Nä kör 98SE du, det är mitt råd.
Me är väl egentligen "Windows 98 third edition", enligt min uppfattning, som dessutom är sämre än SE. Me blev ju en flopp, det höll inte länge.

Oj, oj, rörigt men lite åsikter kan man skymta också.

Andreas.
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Kan bara hålla med ovanstående inlägg.
Kolla att du har USB-portar.
Sedan är det 98SE som gäller om din dator är lite äldre. 2000 o XP tar allt hårddisk du har antagligen, 98SE är snällare.
Det finns nog massor av mäniskor som har 98SE skivor liggandes efter XP-uppdatering så släng ut en fråga om du får överta någons för portokostnaden :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bjelkengren skrev:
Hej. Win2000 är mycket bättre än XP :).
Om du har kört win 95 innan har du väl en ganska gammal dator, eller? Är datorn gammal och levererad med 95 kanske den inte har några USB-portar. Kolla detta först. eventuellt kan du köpa ett kort med USB-portar på som tillbehör.
Tja....kör man xp på en lite äldre dator och inte fixar med drivrutinerna så är win2k bättre...MEN har man en kraftfull dator och rätt drivrutiner så slår xp win2k ganska lätt. Gäller bara att hitta och utnyttja alla nya funktioner.


/ Säger en nöjd XPert med massor av kräm under huven..:D

tillägg: nej win2k tar INTE hela din HD..bara ca 500MB, medans XP tar 1.3 GB....har man inte större disk än 2GB så tror jag ändå inte att man håller på så mycket med att scanna och ha sig. (För formodligen så har man bara 64 eller möjligen 128MB RAM på en dator som har 2GB HD....)
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Det här är ju värre än Nikon o Canon...

Tack för svaren! Känner mej lit lugnare nu. USB portar har jag. Och värsta fall behöver jag uppgradera till SE. Eller något.
 

Mr P

Aktiv medlem
Kan hålla med Jeppe att Me inte är så bra..då är andra utgåvan av 98 stabilare...Me upplever ja ag som massa kosmetika men inget innehåll..
Körde Me innan sen tröttande på att hela tiden behöva ominstallera för att få den och funka...tröttnade på dos baserade operativsystem överhyvudtaget...Kör xp nu
 

ols

Aktiv medlem
om du har usb portar, så är det bara att kolla i enhetshanteraren om dom är med där, är dom det så lär det funka.

skillnad mellan 98 o 98se är helt enkelt servicepack 1 o 2.

xp är ruskigt smidigt med usb hitentills har i alla fall inte jag behövt ladda några drivrutiner överhuvudtaget för usb.

det du bör kolla är om kameran stödjer både usb 1.1 och 2.0

2.0 är hyffsat nytt och betydligt snabbare.
 
ANNONS