Annons

Hur får man bort damm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zalesky

Medlem
God morgon gott folk! :)

Någon som vet hur man bär sig åt för att få bort dammkorn från inscannade bilder?

Jag kan då inte luska ut hur jag ska bära mig åt för att få bort alla dammkorn från mina inscannadade bilder, för det kvittar hur mkt jag torkar av scannern innan... Trots allt mitt torkande är det som om den suger åt sig damm!
Jag har i PS hittat nåt om att ta bort damm o.d., men jag har dessvärre inte begripit mig på hur jag ska göra... Kan man inte på något sätt på bort dammkorn, utan att resten av bilden förändras?

mvh Alexandra
 

Zalesky

Medlem
Klonstämpel?

Måste dessvärre erkänna att jag inte är så säker på vad en klonstämpel är, och var man hittar en sån i PS... :) //Alex
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Det är en liten sak som fungerar ungefär som en pensel men istället för att måla med en färg så kopierar den struktur och färg från ett bestämt område som du deffinierar genom att hålla markören över området, hålla nere Alt och klicka.

Greven
 

Bilagor

hebbe

Avslutat medlemskap
Om clonestämpel

Morrn. Jo dem finns bl.a i Photoshop, Elements mfl. program. Klicka på stämpeln. Ex för att få bort ett dammkorn så markerar du bredvid det med alttangenten nerryckt och klickar med vänster musknapp. Flytta sedan markören till dammkornet och vänsterklicka.
Innan allt detta kan du går in på filter - brus -damm & repor och dra lite i reglagen
 

Zalesky

Medlem
Såg nu även ditt meddelande Leif, ska kolla in det där om filter också! Tack för hjälpen!! //Alex
 

Zalesky

Medlem
Plåster?

Ännu en gång måste jag erkänna att jag inte är så haj på det här med PS, har en engelsk version, så något plåster är det ingen mening att ja letar efter. :) var hittar man detta "plåster?"
Tack för svaret martin! /Alex
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Du hittar plåstret precis ovanför klonstämpeln. (Se skiss)
Personligen har jag inte gämfört dom men dom fungerar vad jag vet ungefär likadant.

Greven
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Greve Nickon skrev:
Du hittar plåstret precis ovanför klonstämpeln. (Se skiss)
Personligen har jag inte gämfört dom men dom fungerar vad jag vet ungefär likadant.

Greven
Plåstret, eller lagningsstämpeln som jag tror Photoshop kallar verktyget, är mycket användbart att ta bort dam och t.ex finnar med. Det fungerar i stort sett på samma sätt som klonstämpeln men det behåller de färger och nyanser som finns på den plats du penslar.

Alltså kan man väl i korta drag förklara det med att plåstret flyttar den struktur den hämtar ifrån, men behåller de färger och skiftningar som finns där du målar. Klonstämpeln flyttar både struktur och färger.
 

Zalesky

Medlem
himla tur man har den där skissen, som du så fint lagt in greven! :)
tyvärr tycks jag inte kunna hitta nåt plåster ändå, har kanske en annan variant av PS (Photoshop Elemnts 2.0), vem vet.. HAr även en mac, är ju lite olika då!

tack daniel K. för den utförliga beskrivning, får ta å leta upp plåstret, så jag kan testa.

Tackar /alex
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Plåstret kom i Photoshop version 7 om jag inte minns fel. Hur det ligger till i Elements vet jag dock inte.
 
ANNONS