Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Film för porträttfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag fotograferar en del och intresserar mig allt mer för att fota människor. Vad för slags film skall man använda då? Speciellt tänker jag då film för mellanformatkamera. Har det t ex någon betydelse huruvida jag använder negativ eller positiv film?

Tacksam för svar.

Mvh

/Lasse
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Har Du en projektor för mellanformat, så kan Du naturligtvis använda positiv film, d v s diafilm.
När det gäller svart-vit negativfilm kan Du både använda 100 ASA eller 400 ASA. Det är en smaksak, om Du vill ha korn eller inte. I befintligt ljus utan blixt är det bra med 400 ASA.
 

LasseL

Aktiv medlem
film

Vad jag vill är att få fram bilder med mycket lite korn och mycket skärpa.

En annan fråga är vilken film man skall använda om man vill ha ett brunt pigment i bilden. Finns det någon funktion i photoshop där man kan få fram detta?
 

littos

Aktiv medlem
Sepiatoner!

Det finns säkert nått i Photoshop, men jag har ett förslag till... (om du kör mellanformat har du kanske tillgång till mörkrum för sv-v foto?)

Gör en bild på vanligt papper, plastpapper funkar, men fiber är i det här fallet bättre, tycker jag. Tona den färdiga bilden i en sepiatoner, t.ex Kodak Sepiatoner, voila! En härligt bruntonad bild, som dessutom lär hålla ett bra tag, eftersom det fria silvret i den vanliga svartvita bilden har ersatts med silversulfid (Ag2S), som inte så lätt påverkas av föroreningar mm. (silversulfid kan faktiskt bildas spontant, om det finns mycket svavelföreningar i luften, tänk på alla brunaktiga "gammelbilder" som finns...)

Jag har tonat en del människobilder med i mitt tycke kanonresultat!

(enda haken med tonern är att den innehåller natriumsulfid, som inte luktar sådär jättegott, men det går ju att vädra och bilden tar inte lukt...)

/Anders
 

tobias.e

Aktiv medlem
Jodå, det finns funktioner för att tona bilder i photoshop.

Det som jag tycker funkar bäst är att börja med en svartvit bild (gråskala), och omvandla den till duotone (kanske heter duplex på svenska?).

Då kan du sedan välja hur många, och vilka, färger du skall ha med i "trycket". Du kan även ställa kurvor etc för att fördela hur mycket toningen skall ta i hög- och lågdagrar.

För att sedan kunna skriva ut bilden på en vanlig skrivare, och även för att fortsätta med vissa andra behandlingar, kan det sedan vara nödvändigt att du omvandlar bilden till RGB. Så det kan vara vettigt att planera vad man vill göra med bilden och i vilka lägen, så man slipper byta färgsystem på bilden mer än nödvändigt.
 

LasseL

Aktiv medlem
Bra svar

Denna sajten är verkligen suverän om man behöver tips och råd.

Nu har jag en ny fråga. När jag fotograferar porträtt blir alla, och då menar jag alla bilder underexponerade. Vad beror det på. Jag har en helt manuell kamera (mellanformat) och mäter alltid ljuset för hand. Är det bäst att underexponera/överexponera på objektivet eller med reglaget som visar vilket asa värde filmen har?

Mvh

/Lasse
 

Jeppe

Aktiv medlem
Fel på ljusmätaren? Om det blir så på alla bilder så får du ju kompensera med kameran. T.ex om du får 1/125:5.6 med ljusmätaren så kan du ju ställa in 1/90:5.6 på kameran för att kompensera bort underexponeringen.

Antar att du menar bländaren? på objektivet..nja.. då är det nog bättre att över/underexponera med hjälp av ISO-inställningen annars påverkar du skäpedjupet. Inte mycket men det kan vara avgörande vid porträttfotografering.

/Jeppe
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Kodaks Portra-filmer (negativa) är överlägsna när det gäller porträtt. Filmerna finns i 160 och 400ASA och finns även i svartvitt.
Diafilm har Fuji bra filmer.
 
ANNONS