Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stöld av text och bild!

Produkter
(logga in för att koppla)

smurfen

Aktiv medlem
Hej!
Vet inte om detta är rätt forum, men jag hoppas att någon kan råda mej hur jag skall gå tillväga...

Har hittat mycket stora delar av min hemsida liggandes i ett företags ramar. Sammanlagt rör det sig om 22 undersidor som lägger sig i detta företags ramar. Sidorna innehåller också bilder, det är därför jag frågar fotosidan! Företagets servrar ligger hos telenordia, men där får jag ingen hjälp, de hänvisar till polisanmälan. Journalistförbundet har aldrig varit med om något liknande och vet inte hur mycket jag skall fakturera företaget. Jag vet inte hur jag skall kontakta företaget för att inte göra fel. Jag har naturligtvis skrivit ut "bevismaterial", då jag misstänker att om jag kontaktar dem kan de bara ta bort alltihop och låtsas som om inget hänt och vad gör jag då??

Är det någon som har några goda råd...

MVH Lotte
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Självklart ska du polisanmäla företaget. Men jag kan tipsa om att det finns ett script som förhindrar att dina sidor kan komma upp i någon annans hemsida. Det kan kanske vara bra i ditt fall.
 

smurfen

Aktiv medlem
Det känns som om jag polisanmäler har jag satt en tagg i ögat på företaget och har inte en chans att kunna få ut några pengar. Jag upplever själv företaget som suspekt eftersom det så sent som i fredags inte var registrerat hos PRV och dessutom har kopplingar med det kursade PBair.

Läste just en artikel på www.blf.se om ett företag i Varberg som åkt dit ordentligt för bild och textstöld, så uppenbarligen tas det rätt allvarligt... Hur mycket skulle ni fakturera??

Lotte
 

Luke

Aktiv medlem
Prata med SFFs (Svenska Fotograferes Förbund)
jurist Eva Henrikson. Hon har örnkoll på
upphovsrätt. Kolla in på SFFs sida sfoto.se där går det att beställa prislitor och regelhäften om upphovsrätt.

MVH/

Lukas
 

theWitch

Medlem
Sådant där är ett jäkla aber! Att internetleverantörerna dessutom uppvisar sådan flathet i sådana här fall är ju bara tröttande. *suck* På vilket annat område som helst, så skulle man reagera direkt. Men på nätet tycks (i praktiken) många gånger djungelns lag råda.

Mitt råd till dig;
Du skriver att du skrivit ut "bevismaterial". Jag hoppas att det betyder att du såväl tagit skärmdumpar som kopierat företagets html-filer. Bra!
Kontakta högsta hönset på företaget. Klargör att du avser att fakturera för stölden av ditt copyrightskyddade material. När det gäller summan råder jag dig att ta i tills du skäms, och sedan fortsätta en bra bit till...
Naturligtvis skall du dessutom ha en förklaring till hur ditt material kunnat hamna på deras sidor.
Ge dem ett dygn på sig att plocka bort ditt material. När de sedan lagt ut eget dito, så bör (=skall) det även finnas med en offentlig ursäkt till dig.

Kom ihåg att det är du som dikterar villkoren här, och se till att den du pratar med förstår det! Låt dem inte tro att skadan är reparerad genom att bara plocka bort ditt material (tala om att du har skärmdumpar och deras filer).
Tala om att du avser att göra en polisanmälan om de inte tar bort sidan/betalar för stölden.

Lycka till!
/Åse
 

smurfen

Aktiv medlem
Detta företag har ingen adress och inget telefonnr (så beställ förfanken inga flygbiljetter av dem...)! Endast en mailadress, vilket jag tycker gör det hela ännu mer suspekt! Därför finns ingen person eller adress att fakturera till. På telenordia vägrar de dessutom att ge mej telefonkontakt med någon utan hänvisar till sin abuseavdelning som endast har korrespondens via mail!!! Tycker inte det känns helt ok att sitta och maila om en sådan här sak!

Bör kanske tillägga att sidorna är inlagda i sin helhet med mitt namn längst ner, MEN fortfarande i deras ramar och utan min tillåtelse.

Lotte
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
Frågan är om du ska fakturera eller polisanmäla först...?

Inte för att jag har nån erfarenhet av sånt här, men om du fakturerar och får betalt - för både publiceringen av ditt material och det faktum att de gjort det utan lov - så är väl inte polisanmälan aktuellt? Anmälan skulle jag tänka mej blir aktuell bara om de bestrider dina krav... eller?

Det är ju bra att du skrivit ut bevismaterial, så de inte kan låtsas som inget hänt.

Kolla priser med någon grafiker, eller om det finns ett Grafikers Förbund - har för mej att de har bättre koll på vad man kan ta betalt för hemsidor och layoutarbete. Tänk dessutom på att du ska ha betalt för BÅDE bildrättigheter och layout!

Lycka till
/Anneli
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
"Jag upplever själv företaget som suspekt eftersom det så sent som i fredags inte var registrerat hos PRV och dessutom har kopplingar med det kursade PBair!" Vad är oddsen för att få ut några pengar från ett sånt "företag"? Och om man sätter chefen där i någon slags utpressnings-situation genom att säga betala eller jag polisanmäler är något jag själv skulle tänka till om innan. Du vet inte vad det är för personer som driver företaget och hur dom reagerar.
 

anneli_lundberg

Aktiv medlem
aha... skumt företag utan adress.

Då måste du kanske gå direkt på polisanmälan. Undrar om inte telenordia måste lämna ut uppgifter till polisen i ett sådant fall.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Nämen alltså jag hade nog tagit redan på eller gjort en egen bedömning vad som kunde vara rimligt i pengar. Skickat en faktura via deras mail-adress, inväntat svar. Om ej svar så skulle jag mailat igen, att om ni åtminstone inte svarar så får jag göra en polisanmälan.
 

fral

Medlem
Vad är det företaget har gjort egentligen? Om de har snott din sajt och lagt den på sin egen server så är det ju fel. Om det däremot är så att de bara har en "frame" där de visar innehållet från din sajt är det mer tveksamt. Då har de ju inte tagit något utan visar bara din sajt. Däremot borde de ju i så fall ha något som talar om detta. Jag vet inte hur lagarna ser ut, men att sidor från andra sajter visas på en sajt är ju inget ovanligt. Ett bra exempel är om du mailar adressen till till din saj till mitt Hotmail-konto och jag använder Hotmails webbmail för att klicka på länken. Då visas din sajt i en frame hos Hotmail. Har då Microsoft snott din sajt?
 

mille

Aktiv medlem
Hämnden är ljuv

Självklart ska du gå vidare med en polisamnälning.

Tills dess att det löst sig kan du ju alltid byta ut materialet på dina sidor till att vara något företaget helst inte vill ha i ramar på sina sidor. Kanske en text som talar om vilket brott de begår, kanske något mer ljusskyggt...

/Mille
 

Jeppe

Aktiv medlem
fral skrev:
Vad är det företaget har gjort egentligen? Om de har snott din sajt och lagt den på sin egen server så är det ju fel. Om det däremot är så att de bara har en "frame" där de visar innehållet från din sajt är det mer tveksamt. Då har de ju inte tagit något utan visar bara din sajt. Däremot borde de ju i så fall ha något som talar om detta. Jag vet inte hur lagarna ser ut, men att sidor från andra sajter visas på en sajt är ju inget ovanligt. Ett bra exempel är om du mailar adressen till till din saj till mitt Hotmail-konto och jag använder Hotmails webbmail för att klicka på länken. Då visas din sajt i en frame hos Hotmail. Har då Microsoft snott din sajt?

Så länge sidan ligger i deras domän är det stöld. OM det bara är en länk som öppnar ett nytt fönster med hennes adress i, så är det inte stöld. Enkelt o bra va? :)
 

Knude

Medlem
Jag är lite nyfiken på vad det är för företag. Vad det heter, och vad dom har för hemsida. Det är lättare att komma med kommentarer och hjälp om man ser felet...
 

Bjelkengren

Aktiv medlem
Bara för att det inte är registrerat hos PRV betyder ju inte att det är skumt även om det uppenbarligen verkar så. Kan du inte kolla med skattemyndigheten åxå.
 

Lotus

Aktiv medlem
Jag tror jag vet vilket företag det är, ty det snackades om det på radio (P1 eller P3) i fredags. De diskuterade faktiskt den suspekta websiten där de endast tar emot intresseanmälningar för resor till Thailand. Det ska ha koplingar med det konkursade PB-air som lurade massa svenskar på deras biljettpengar.

Radioreportern kommenterade faktiskt några i hans ögon mycket fina och läckra bilder från Thailand som låg på företagets sida....Lotte, det kanske var dina bilder?

En polisanmälan borde få skurkföretaget på andra tankar!
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Om dom inte har snott sidan i html-format o lagt in utan den är länkad till din egen site så tycker jag att du ska göra om din sida till ett paradis för XXX-vänner det finns så mycket sådana länkar att hitta på nätet.
det borde ge dom en näsbränna, men fortsätt att kräva dom på pengar OCH polisanmäl dom oxå.
 

smurfen

Aktiv medlem
Vad har hänt....

Jo, jag polisanmälde företaget (polisen har hittills inte hunnit med att göra ett skit...). Sedan fick jag hjälp av journalistförbundet och BLF med hur jag skulle fakturera då det rör sig om mycket stora mängder text förutom bilderna. Beloppet blev sexsiffrigt och företaget har självklart inte betalat... De tyckte när jag kontaktade dem att "det var väl inte så mycket att bli upprörd över, det är ju säkert bara ett misstag...". "Misstaget" är ju rätt skrämmande eftersom företaget i fråga, MyAir, har ett webdesignföretag som gjort sidan! De tog i allafall bort min sida efter lite bråk.

Detta drivs nu av BLF som varit oerhört tillmötesgående!

Stå på er, ni som råkar ut för samma sak!!
 

erikn

Aktiv medlem
Håll oss gärna uppdaterade med hur det går. Och lycka till, hoppas verkligen att du får rätt i den här frågan!
 
ANNONS