Annons

Tubkikare som teleobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
Jag hade tänkt skaffa mig en tubkikare att ha med när jag är ute i skog och mark. När jag tittat i lite broschyrer och beskrivningar så har jag sett att det finns adaptrar som gör att man kan koppla en vanlig systemkamera till kikaren och på så sätt få ett teleobjektiv. Det jag undrar över är om detta fungerar i praktiken. Är detta en nödlösning eller går det att få till acceptabla bilder med detta. Jag har sett några fantastiska fågelbilder här på fotosidan, men då var det en digitalkamera som på något sätt var koppla till en tubkikare.

Vad får man för brännvidd och ljusstyrka? Jag förstår att det givetvis beror på vilken kikare man har, men på ett ungefär. Med utgångspunkt från data på kikaren så borde det gå att räkna ut dessa storheter - hur gör man det?
Hur hanterar man fokuseringen?

/Mats
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Brännvidden borde väl bli någonstans kring 1000mm om jag inte tänker fel (50mm = normal, 400 mm = 8 ggr förstoring). Vanligtvis så sitter det minst 20 ggr förstoring på okularet på tuben (ibland även zoom 20-40 eller liknande). Vad ljusstyrkan blir är nog en annan femma. Frontlinsen är förhållandevis liten på en tub så det kommer nog att bli ganska mörkt i sökaren.

Fokusering kommer att göras på tuben.

Ett stabilt stativ är nog att rekommendera.

Rörelseoskärpa och korniga bilder (pga av att snabb film måste användas) kommer att vara de största problemen. Men jag har sett många fågelbilder (i exempelvis Club300) där bilder med dokumentativt syfte tagits med tub (jag menar hur många har råd med 1000 mm:s objektiv).
 

Walkerboh

Aktiv medlem
Som jag har förstått det hela så får du räkna med bl.11-16 och att objektivet bara är skarpt i centrum. Jag tittade på en swarowski med adapter till för något år sen. Det blev 1000mm bl.11 om jag inte minns fel. Samtidigt fick jag lära mig att kikare bara är skarpa i centrum tillskilland från objektiv som är skarpa över hela ytan. Det är därför objektiven är såpass myckert dyrare.

Väljer du denna vägen så sattsa på en kvalitets tub i stil med swarowski.

/Stefan
 

more10

Aktiv medlem
Hej. Brännvidden och bländartalet står markerade på adaptern. Själv har jag en KOWA (850 mm f/10.4) som jag tycker fungerar bra. Men många bilder blir oskarpa därför att det höga bländartalet ger en väldigt mörk sökarbild att ställa in skärpan på.

Vill jag ha "längre brännvidd" (=större förstoring) brukar jag välja att lägga in mellanringar. Detta är fortfarande på exprimentstadiet men flera av bilderna är jag riktigt nöjd med. Förstoringen flerdubblas. "2000 and beyond" ;)

Men som sagt, förmodligen är det mer kvalitet med en 500mm f/5.6 och en 2X adapter (åtminstone bland de etablerade märkena). Men för mig var det en billig och praktisk lösning som jag använder ofta.
 

Jalong

Aktiv medlem
Motsatsen då? Kan man göra en tubkikare av ett teleobjektiv? Kan man sätta ett okular framför sökaren?
 

acke

Avslutat medlemskap
Jajamensan, det finns kikaradaptrar till teleobjektiv. Jag hade en sån till mina Pentaxgluggar på 80-talet. Förstoringen blev brännvidden/10, dvs. ett 300mm-objektiv gav 30ggr förstoring.

Kikaradaptern var en billig pirat och funkade skapligt, men jag tyckte inte att bildkvaliten blev i klass med en riktigt bra tubkikare. Antagligen berodde det på att adapterns optiska kvalité var medelmåttig. Om de stora tillverkarna bestämde sig för att ta fram en matchad kikaradapter till ett 300/2,8 t.ex., ja då borde resultatet rimligen bli en förträfflig kikare. Såvitt jag vet har varken Canon, Nikon, Minolta eller Pentax kikaradaptrar på programmet. Har jag fel?
 

Jalong

Aktiv medlem
DET lät riktigt intressant faktiskt!!! Jag har Canons 75-300 IS och det skulle kunna vara ett käckt vis att utnyttja stabilisatorn på och få en liten behändlig resekikare samtidigt.
Någon som har en aning?

mvh Svante
 

torre

Medlem
Ville bara tillägga att Nikon faktiskt har (eller hade) en adapter att sätta på teleobjektiv så att tubkikare erhölls :)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
det kostar med en bra tub

Hopass du inte tittat på billigare tubkikare och tror att du ska få bra resultat. Bästa kombinationen lär vara en digitalkamera av bra kvalisort och en tub med fluoritlinser t.ex. en Zwarovskij eller kowa 823 eller liknande. Även Optolyth och numera Zeiss gör bra tuber, men om det finns färdiga adapters till dessa vet jag inte. Har själv provat att fotografera med vanlig systenkamera och micronikkor 55/2,8 som passar bra att fota genom ovannämnda tuber. Resultatet blir varierande pga av problemet att ställa in skärpan. Vet inte om en autofokuskamera klarar att ställa skärpan. Annars är tekniken att ställa in objektivet på oöndligt och därefter göra skärpejusteringen på tuben.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Aotufokus tror jag inte kommer att fungera. Om inte jag minns fel så måste bländaren ligga runt 8 för att det skall komma in tillräckligt mycket ljus så att autofokusen skall kunna fungera.
 

nickepartan

Medlem
Jag har lite funderingar kring detta med foto genom tubkikare.

T2 adaptern som man ska fästa på kikaren sätter man den på okularet så man får tillgång till 20-60x eller?

Med en Canon EOS D60/10D skulle man då få motsvarande 50x60x1.6(skenbar förlängning)=4800mm ??

Och om nu den markanta skillnaden mellan kameraoptik och kikare är skärpan hela vägen ut i kanterna, så blir kanske resultatet bra med tanke på den skenbara förlängningen man får med D60/10D som gör att ytterkanterna på glasen ej används?

Någon som har provat med ovan nämda kameror eller motsvarande, bildexempel kanske?

Det alternativet jag har funderat på är:
http://www.cyberphoto.se/kikare/focus/tokina8045.shtml

Väntar med spänning både på svar och en 10D.

Niklas
 

Kodiak

Aktiv medlem
Jalong skrev:
DET lät riktigt intressant faktiskt!!! Jag har Canons 75-300 IS och det skulle kunna vara ett käckt vis att utnyttja stabilisatorn på och få en liten behändlig resekikare samtidigt.
Någon som har en aning?

mvh Svante
Drivs inte IS:en av kamerans batteri? Vilket borde betyda att med en adapter för att kunna använda objektivet som kikare så funkar inte IS:en?
Svante (åxo)
 

maluvtd

Medlem
Fråga Kowas återförsäljare. Jag köpte min begagnad hos Getteröns naturcentrum (www.getteron.com).
Om jag har förstått det rätt så gör inte Kowa adaptrar till alla sina tuber.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Autofokusen kan funka!

Att autofokusen inte funkar med ljussvagare objektiv beror inte på att det kommer in för lite ljus. Det är vinkeln på de infallande ljusstrålarna som avger om det funkar. (Mindre bländare ger mindre vinkel mellan den yttre ljustrålen och centrum) Autofokuskamerorna funkar ju ändå fast det är lite halvskumt ute-dock sämre pga av lägre kontrast i motiven. Fast om autofokusen inte skulle funka hyfsat så bör man nog ha objektivet ställt på oändligt och justera skärpan med tubkikaren. (resonemanget förutsätter förstås att man fotar genom sitt vanliga objektiv in i tubkikaren)
 
ANNONS