Annons

Min bild i Aftonbladet.

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har sett liknande inlägg om detta och då min situation är liknande vill jag tillägga att den skiljer sig en smula.

Vad som skett är följande; En väninna dog nyligen i en flygplanskrasch och Aftonbladet använde ett av mina fotografier av henne i nät och pappers-upplagan. Jag har inte gett min tillåtelse till detta och mitt namn är givetvis frånvarande.

Aftonbladets fotograf fotade av en pappersutskrift av fotot i fråga som en vän till mig har gjort. Jag har gett min tillåtelse till utskriften av fotografiet på papper till min vän, men inte till Aftonbladet.

Jag har två frågor och dessa lyder; Kan jag begära ersättning från Aftonbladet för detta? Och hur mycket ska jag begära som ersättning?

Mvh Fredrik
 

KGS

Aktiv medlem
vattentätt... hade de köpt bilden som "arkivbild" av pressens bild hade de betalat enligt nedan, "glömmer" de ange fotograf så dubblas priset automagiskt. Sen tillkommer väl ett rejält påslag för publicering utan lov... o till det kan du lägga ett påslag om bilden hade "nyhetsvärde" dvs inte "bara" är att se som en arkivbild... på dem bara!
 

Bilagor

Daniel.l

Aktiv medlem
Om du känner för att få betalt för bilden så är det bara att ringa och be om det. Dom betalar nog utan att bråka tror jag.
 

KGS

Aktiv medlem
det är närmare 400.000 tidningar på vardagar o mer på helger... så du hamnar i översta kategorin (enligt ovan) i vilket fall.

Beklagar förlusten av din väninna... alltid extra tråkigt när unga människor förolyckas.
 

BenHur

Aktiv medlem
Du debiterar helt enkelt normalt bildhonorar plus 100% för varje publicering. Tryckt tidning är en, nätet en... De extra 100% är för publicering utan att uppge upphovsman. Sen gör du ett extra påslag med 10% av det för stunden aktuella basbeloppet, åxå för varje publicering. I ditt fall alltså gånger två.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fredrik Olofsson skrev:Aftonbladets fotograf fotade av en pappersutskrift av fotot i fråga som en vän till mig har gjort. Jag har gett min tillåtelse till utskriften av fotografiet på papper till min vän, men inte till Aftonbladet. [/B]
Undrar om Aftonbladet har gjort fel?

Om den avfotograferande fotografen har fått tillåtelse att fotografera av så hamnar nog ditt ekonomiska krav hos din vän som innehar den avfotograferade bilden.

Är jag helt fel ute?
 

BenHur

Aktiv medlem
Ja Erik, du är helt fel ute!

Vännen som innehade ett ex. av den aktuella bilden hade ingen som helst rätt till bilden förutom rätten att titta på den!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Problemet är om vännen har tillåtit avfotograferingen.

Originalinnehavaren kräver ersättning av tidningen.

Tidningen kan då välja 3 olika linjer.
1 hänvisa till vännen.
2 betala och låta det bero.
3 betala och skicka räkningen till vännen.

Vill originalinnehavaren i detta fall utsätta vännen för fall 1 eller 3?
Jag hade inte utsatt min vänskap för det.
 

johanh

Aktiv medlem
Är inte svaret som vanligt att det är vid publikationen av bilden som felet begåtts?
Dvs det är upp till Aftonbladet att kolla upp vem som har rättigheten till bilden och göra upp innan publikation? Dvs vännen har inget ansvar i detta.

Johan
 

KGS

Aktiv medlem
Ännu mer ovidkommande blir det eftersom det är tidningen som är ansvarig för vad de publicerar... möjligen kommer de undan om vännen har sagt att han tagit bilden och äger rätten till den (o kanske t o m fått ersättning), då kanske de handlat i god tro...
 

BenHur

Aktiv medlem
På AB vet man mycket väl vad det är som gäller. Å har helt enkelt tagit en rövare, vilket dom förmodligen gör hela tiden.

Din vän har inget som helst ansvar för att AB olovandes har låtit dom plåta av din bild.

Förutom om din vän har påstått att det är han som har rätten till bilden.... Men är han en riktig vän då?

Men huvudsaken är att det är AB:s sak att försäkra sig om att man införskaffat sig rätten att publicera. Det kan dom inte komma undan.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Det här är solklart tycker jag.

Ring inte själv, ta kontakt med en kunning och driftig jurist som sköter det hela. Den här affären ska kosta rännstenstidningen skjortan - helt klart.

Utöver ersättning för STÖLD vilket det är utan tvekan, tycker jag att du skall yrka på skadestånd för psykiskt lidande.

Allt under 50 papp totalt är för lite. Ta gärna kontakt med en TV oxå och be dom göra ett reportage som visar hur fräckt, okänsligt och profithungrande skräppressen fungerar.
 

KGS

Aktiv medlem
oj oj hoppas det finns jurister som jobbar mot del i skadeståndet/ersättningen... annars kan det bli en dyr affär... har svårt att tro att 50000 är en rimlig nivå för ett porträtt.

En tanke: De kunde lätt ha fått fram en bild från passregistret som tydligen är helt okej att använda, fast det väl är nån fotograf som sitter på upphovsrätten där med, hur kan det vara fritt?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
En tanke: De kunde lätt ha fått fram en bild från passregistret som tydligen är helt okej att använda, fast det väl är nån fotograf som sitter på upphovsrätten där med, hur kan det vara fritt?
Passregisterbilderna är inte längre offentliga handlingar.
 
ANNONS