Annons

Oh nej inte ännu en prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

fsgreger

Medlem
Hej,

Saken är det att jag engagerades för att fotografera en tillställning i fredags, vi sa ingenting om priset. Igår ringde de upp igen och vill ha ytterligare bilder som jag tog.
Totalt har jag lagt ner ca 10 timmars arbete på detta. Frågan är; ska jag ta betalt för 10 timmar och sedan ge dem alla bilderna för att använda fritt. Eller tar jag betalt bara för bilderna eller för timmarna och de bilder som man sedan vill ha utav?

Jag vet att ett par utav bilderna ska användas i en tidning i Portugal.

Enklaste känns ju som att ta betalt för 10 timmar och sedan ge dem en cd med alla bilderna?

Faan va det snurrar i mitt huvud.

Jag har beställt prislistan från blf men den hinner nog inte komma innan lunch...
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ska man hårddra det så blir det jääkligt mycket pengar. Har inte den aktuella prislistan från BLF, men 10 timars arbete borde rendera något mellan 10000-12000:- + moms, beroende på om det är redaktionell eller komersiell fotografering.

Man brukar rekommendera delad användning med fritt eget förfogande (de får alltså inte sälja vidare). Då skall priset för fotograferingen multipliceras med 3. Men 36000:- + moms blir det nog svårt att få ;). Jag hade nog satsat på de där 10-12 + moms.
 

fsgreger

Medlem
Hej,

ok, detta är ju svårt som bara den. Det påminner om när jag gjorde lite dykjobb, man vill vara billig så att man får mer jobb samtidigt som man vill tjäna pengar och inte sabba marknaden för andra.
Jag tror att jag kan få det tufft att få så mycket som 10-12 och hade (i mitt förvirrade huvud) kommit fram till 8 + moms, med samma förbehåll. (Jag är ju inte proffs tyvärr och tycker att det kanske finns skäl för en viss semi-proffs-rabatt?)

Mitt problem är väl att jag känner mig osäker som fotograf och kanske inte tycker att bilderna är SÅ bra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Du får själv känna efter på vilken nivå du ligger. Tycker kunden att du gör ett fullgott arbete som vilken fotograf som helst så kan du ta enligt BLF, men känner du inte det bör du justera ner priserna något.

BLFs prislista är en referenspunkt för att hålla priserna uppe och för att påvisa vad en yrkesfotograf faktiskt behöver ta betalt och inget som alla måste följa slaviskt.

Du ska också ta betalt för efterarbete vid datorn.

6000-8000 plus moms tycker jag är riktigt bra betalt för 10 timmar om man är färsking. Du kan gå lägre utan att skämmas.

Kunden har rätt att se alla bilder du tagit men får bara använda dem till det som sagts från början. Annars kostar det extra.
 

fsgreger

Medlem
Det är svårt detta och jag känner ibland att ens egna krav ställer sig ivägen för vad man tycker sig kunna ta betalt. Tydligen är de skitnöjda och då är det väl det som man ska gå på. Jag ska säga 6 och så får vi se vad som händer. Det är ju skönt att kunna hänvisa till en prislista och säga att de faktiskt har fått en rejäl "rabatt". Förutom datorjobbet så blir det ju en hel del extrastrul som man vanligtvis glömmer att ta betalt för som amatör.

tack för er savr
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
6 motsvarar full betalning för 8 timmar, så du ger 2 timmars rabatt. Det är riktigt bra betalt för dig och låter ju bra. Men backa om de tycker att du ändå tar i.

Många av mina frilanskollegor ligger på 600-700 kronor i timmen. Det är svårt att ta betalt enligt BLF.
 

wikman

Aktiv medlem
En psykologiskt bra grej att göra är att pruta på antalet timmar och inte timpriset.

Det gör det lättare i framtiden att ta samma timpris.
 
ANNONS