Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fototävling med Lapporten som motiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Märkligt att de gör skillnad på bilder tagna av amatörfotografer och yrkesfotografer....

"3. Sänd med ett frankerat returkuvert med namn och adress, så returnerar vi bilderna. Abisko Turiststation STF förbehåller sig rätten att utan ersättning till amatörfotografer använda bilder till en utställning under 2003. Bilder i den professionella klassen användes endast med tillåtelse av fotografen. I anslutning till offentliggörandet av tävlingsresultaten publiceras de främsta bilderna (utan ersättning till upphovsmannen) på www.abisko.nu
"

Tjaaa....inte för att det spelar någon jätteroll.. men man kan altså som yrkesfotograf neka att bli utställd men inte som amatörfotograf...? Alltid kul att få en bild utställd, men principen....en bild är ju en bild..oavsett vilken fotograf som tagit den...

(Nu blir man väl påhoppad....)

Undra om det kostar 70:- från Skåne oxkså ;)
 

NixXxoN

Aktiv medlem
nä jag tror det är lite dyrare. Som utflyttad Kirunabo få man passa på nu till sommaren.
Ja att vara "riktig" fotograf har sina fördelar. En bild är en bild är en bild som det heter.
 

pettersson

Aktiv medlem
Ja just det, som det skrevs i en annan tråd är man fotograg om man är amatörfotograf eller yrkesfotograf. Vi har väl i alla fall lika rättigheter?

Till ämnet: Åker inte till Lappland för att ta en bild av lapporten, men det är väl ok för de som bor där eller har vägarna förbi.

Andreas.
 

walter-g

Aktiv medlem
Ej enbart

Om man läser ordentligt tävlingsbestämmelserna så så ser man att det inte är tävling om bästa bilden på Lapporten-utan om Abisko.
 

Eidegren

Medlem
självklart

Det finns en självklar anledning till att de inte publicerar yrkesfotografers bilder utan tillstånd av fotografen. Om de sätter in den bestämmelsen för yrkesfolket så ställer ingen seriös fotograf upp.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: självklart

Eidegren skrev:
Det finns en självklar anledning till att de inte publicerar yrkesfotografers bilder utan tillstånd av fotografen. Om de sätter in den bestämmelsen för yrkesfolket så ställer ingen seriös fotograf upp.
Hmm....jaha....nu ska vi se om jag tolkat detta rätt. Observera att jag endast diskuterar principen här.

Amatörfotografer har ingen upphovsrätt..eller i varje fall kan man förhandla bort den?

Det finns INGA yrkesfotografer som går med på att publicera en bild i form av en vinst som ersättning för publiceringen??
Eller det finns inga seriösa amatörfotografer??
(eftersom reglen finns och det lär finnas amatörer som ställer upp). Varför kan man inte fråga en amatörfotograf om tillstånd innan man publicerar???

Hur som helst....många tävlingar från företag funkar ju på dethär sättet. Ganska intressant, om företaget vill ha en bild till deras marknadsföring så är det lättare att anordna en "tävling" och erbjuda något i vinst. Istället för att anlita en yrkesfotograf att ta bilder, vilket blir dyrare......Ja vad ver jag, jag bara spånar lite. Alltid trevligt med tävlingar.
 

Eidegren

Medlem
Tävling

Alla har samma upphovsrätt, dock kan delar av denna rätt förhandlas bort exempelvis genoma att godkänna publiceringsvillkoren som finns i en tävling.
Det finns en del yrkesfotografer som godkänner sådana här villkor, men de är dessbättre ganska få.
Det finns seriösa och en del mycket duktiga amatörfotografer.
Många fotografer som inte har kanaler för att publicera sina bilder godkänner dessa villkor i tävlingar och nöjer sig med äran av att få sina bilder publicerade. De som lever på de intäkter som bilderna ger kan inte leva på att enbart publiceras. De måste också få ett ekonomiskt utbyte av publiceringárna.
Se hur arkitekterna har det i dag. För en massa år sedan accepterade de att tävla om byggprojekt. I dag jobbar de häcken av sig för att tävla om jobben. De som vinner tävlingen får ersättning som kanske täcker kostnaderna för arbetet med tävlingsbidraget, men det är inte säkert att de får jobbet att utföra projektet. Ett icke prisbelönt bidrag kan få jobbet och då har de också sina kostnader täckta. Men, alla de som inte placerats och ej fått jobbet har utfört ett arbete utan ersättning där dessutom konkurrenterna kan ta idéer ifrån. De är stora förlorare och jag tror inte att någon seriös fotograf vill ha det så inom fotografin.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jo visst är det så och en resa som första pris är ju inte fy skam...det är ju en sorts ersättning... :)

Men principen gillas fortfarande inte. Att man lämnar ifrån sig publiceringsrätten....visserligen står det faktiskt bara ska användas till en utställning under 2003.
 

Eidegren

Medlem
resa

Visst är en resa också en ersättning, men du ska bland annat betala skatt för det priset ocd då får du en icke önskad utgift för att ta emot priset.
Det är också en ersättning som du inte bestämmer över och du kan inte köpa film eller korv för den ersättningen.
För att inte tala om alla andra som inte fått pris och gjort jobbet utan ersättning.
Om 50 fotografer deltar så blir det 49 som förlorar på grejen, dåliga odds att leva på.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
I och för sig är det väl inget som hindrar att man inregistrar en enkel enskild firma och uppger sig ha för avsikt att ägna sig åt foto. Att sedan firman inte har några inkomster är ju beklagligt men knappast något att göra åt.... Då är man ju yrkesfotograf i de sammanhangen det kan vara lämpligt. Vet inte vad en enkel firma kostar att registrera idag, några hundralappar?
Us
 

Eidegren

Medlem
slingerbult

Visst går det att slingra sig ur det mesta som att registrera en enskild firma, men vad gör du då skattemyndigheten kräver att få se bokföringen och momsredovisningen om du vinner tävlingen.
Nej, varför inte vara ståndaktig några gånger och strunta i tävlingar med de här villkoren, Efter en stund försvinner de av sig själv eftersom ingen deltar och då blir villkoren lika som för yrkesfotograferna.
 

Kanadabalsam

Aktiv medlem
Verkar som en bra utmaning att deltaga i en tävling som den här. Kanske man skulle lägga en semestervecka med tält i Abisko och bara plåta, hmm. Det ska ju anordnas en safari där också i september. Jag var med på den -95 och det var riktigt bra.
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Abisko vadå, det är från Björkliden man ser Lapporten !

Ockey, ja ä ju finne. Men Abisko är ju bara en mack + en ICA. Från Björkliden och uppe på Njulla syns den mest. Är det inte Björkliden som är Lapports oren nummer 1. De tyck ja i alla fall. Senaste sommar var jag där igen och körde MTB i 4 dagar och bodde på "Den gode herden" I sommar åker vi dit igen med familjen. då blir det 7 gången för mig.
 

jharmala

Avslutat medlemskap
Ursäkta mej

Jag har uttryckt mej klumpigt ovan (fick dåligt samvete när jag läste det efteråt).

Det som jag ville säga var att jag tycker att Björkliden hamnar i skymundan för Abisko, vill man se Lapporten så är Björkliden ett ypperligt ställe att fotografera från. Det är också mycket barnvänlig så att man kan ha hela familjen med, och göra dagsetapper i olika riktningar.
 

puppetm

Aktiv medlem
"Abisko Turiststation lovar att ta väl hand om bilderna, men ansvarar ej för bilder som kommer bort eller skadas."

Dubbelmoral? :D
 
ANNONS