Annons

Tips på Sri Lanka

Produkter
(logga in för att koppla)

martinh

Aktiv medlem
Tjena Vänner

Är det någon som har några bra tips på Sri Lanka, har varit där förut men tänkte tågluffa lite runt på ön. Har ni koll på ifall man kan åka över till "andra sidan" typ Trikomale eller där omkring.
 

blues

Aktiv medlem
trikomale

hejsan!
for runt några veckor på sri-lanka för 4år sedan bland annat till Trikomale.
Men vi åkte minibuss dit och då var området fortfarande rätt så krigshärjat med checkpoints osv... Men miljön var rätt skön mycket torrare än västkusten och vi hittade ett fint rev att snorkla på. Annars så var jag rätt förtjust i de centrala delarna Kandy plus Sigiriya med det gamla "fortet"
finns massor av kul på den däringa ön......
 

Picture

Aktiv medlem
Åh, Sri Lanka! Det var ett tag sedan man var där (närmare bestämt 1993). Hela ön är ju otroligt vacker... den plats som jag kommer ihåg som vackrast är förstås Kandy. Vägen dit är också vacker om man åker via Ratnapura, Adam's Peak och Nuwara Eliya. Det holländska fortet vid Galle är rätt intressant.

Förutom platserna är det nog mest människorna man kommer ihåg och då framför allt barnen! De vi träffade älskade att vara med på bild.

Det finns massor av små, vackra buddistiska tempel som kan ge uppslag till vackra bilder! Det finns kontraster mellan rikt och fattigt som kan ge tankeväckande bilder. Det finns kor! Överallt! Gärna mitt i vägen.

När det gäller trafiken på Sri Lanka är mitt bestående intryck inte att de har vänstertrafik utan mer att de kör där det passar bäst för stunden och att hastighetsbegränsningar inte verkar finnas på ön. En resa med tuktuk är mer spännande än att åka Balder på Liseberg - och det säger en del...
 
ANNONS