Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllop i kyrkan utan blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Måste få ställa frågan om hur man bäst ska ta bilder under vigseln i kyrkan, utan blixt. Har tagit de flesta bilderna med blixt eller så har jag använt 800/1600 ASA. Men nu funderar jag på hur det går med 400ASA? Hur blir det i lågdagrarna? Oftast använder jag Portra. Är det en lämplig film eller finns det någon bra konstljusfilm?
Förutsättningen är att det är solljus som kommer in i kyrkan.
 

.Z.

Aktiv medlem
Tille skrev:
Måste få ställa frågan om hur man bäst ska ta bilder under vigseln i kyrkan, utan blixt. Har tagit de flesta bilderna med blixt eller så har jag använt 800/1600 ASA. Men nu funderar jag på hur det går med 400ASA? Hur blir det i lågdagrarna? Oftast använder jag Portra. Är det en lämplig film eller finns det någon bra konstljusfilm?
Förutsättningen är att det är solljus som kommer in i kyrkan.
I pingst så fotograferade jag i Backa kyrka i Göteborg under ett bröllop. Jag hade mest tänkt fota ute efteråt så jag var dåligt förberedd, stativet låg i bilen!!! & filmen var en fuji sensia 100. Jag tog dock några bilder på frihand på ca 1/30 S f 1.8, när jag nu sett resultatet så förbannar jag mig själv att stativet låg i bilen.

Råd, i Backa kyrka denna soliga pingstafton hade jag med stativ & en 400 kunnat åstadkomma storverk. Med tanke på att bröllopspar har en tendens att stå blickstilla hade jag tom kunnat använda en 100 & ändå kunnat blända ned 1-2 steg.

Om du har möjlighet så ta med dig hela fotoutrustningen inklusive några olika filmval & se till att du får komma in i kyrkan innan vigseln & kolla ljuset. Då kan du bedöma vad som blir bäst. Alternativt kanske du kan åka dit några dagar innan bara för att bedöma ljuset & sen hoppas på att det är likadant under bröllopet.

Vid min fotografering så bestod 80-90% av ljuset av infallande dagsljus, den lilla del som bestod av belysning gav en lämplig varmton åt bilderna.

Nästa gång tar jag stativet, skärpan är nämligen inte på topp bortsett från på några vidvinkelbilder (28 mm).

Har du ljussvaga zoomar? Då kanske du får gå upp i känslighet.

Mvh, Larsa

Ps. En frihandsbild i kyrkan finns i ett av mina album, dock ingen bild av brudparet.
Blixt! Never...
 

Stegge

Aktiv medlem
Jag brukar köra med Fuji Superia 800 eller NPH 400. Som larsa skrev så är det inga problem med 400 då alla står eller sitter stilla.

Oftast är det så pass ljust i kyrkan att du klarar dig med 400.
 

NiklasK

Aktiv medlem
Använd för fan inte blixt:)! Tror inte det är så populärt. Har aldrig varit på bröllop...! Är det massa ljus å grejer?? Sen brukar det ju vara stora fönster iaf framtill i kyrkan. Detta tillsamman med en halvlång slutartid (1/30-1/15) borde bli kanonsnyggt?? Eller har jag fel?
 

stce

Avslutat medlemskap
Hej ett par (kanske dumma?!) följdfrågor?
Varför inte alltid köra 800 i kyrkan istället för att måsta ha stativ och 400?
Är detta pga "kornen" i 800, ni som har fotat med Fuji Superia 800 hur blir bilderna kan man se kornen eller?

Till saken hör att jag själv skall fota ett bröllop i slutet av juli och funderar som bäst vad jag skall använda mig av för film? Jag hade precis bestämt mig för att provfota med Fuji Superia 800 och lämna 400 och stativet hemma... eller?!?
Mvh //Sture
 

Maverick

Aktiv medlem
Tja...

Jag har använt mig av blixt och det ingen som upplevt det som besvärande. Fast då riktar jag blixten snett uppåt. Nog mer irreterande med kompakter som blixtrar rakt på. Fast det var ju itne det frågan gällde.

Jag fotograferade igår i en kyrka med blandljus. En ganska ljus kyrka var det. Slutartidsmässigt så fungerar det med 50mm/1.7 400asa utan att det borde bli skakningsoskärpa. Vet ännu inte hur färgsticken blir. Alternativt fungerar det med vidvinkel 24mm/3.5. Med ASA 160 så blir det lite för långsamt för att vara säkert på frihand. Sedan beror det väldigt mycket på vad man mäter ljuset på. Får väl bilderna till helgen eller nått.

Mvh
Maverick
 

NiklasK

Aktiv medlem
När jag kör fujis 800 film så exponerar jag den efter 400! 400 borde väl räcka!? Men använd stativ du.. Då är du lite säkrare på attfå skarpa bilder!
 

Anderzon

Aktiv medlem
stce skrev:
Är detta pga "kornen" i 800, ni som har fotat med Fuji Superia 800 hur blir bilderna kan man se kornen eller?
Kornet är mycket litet med tanke på tidigare 800filmer. I en vanlig 10*15 kopia rätt exponerad kan du inte se några korn.

Mvh // Martin
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det var faktiskt en bra fråga varför man ska använda 400ASA men skälet är för min del att jag tycker det är bra om man kan få så bra bilder som möjligt. Fujis 800 tycker jag inte alltid är den bästa eftersom den gärna blir kornig så fort det är lite för dåligt ljus. Det är svårt att undvika partier som är lite mörkare i en kyrka. Ska åka till kyrkan någon dag och pröva med 400 på fri hand.
 

Hansi

Aktiv medlem
Jag har inte testat detta, men jag har hört att Fujis Provia 400F skall gå utmärkt att pressa ett steg utan att få märkbart större korn.

Jag har väntat på ett tillfälle för att testa detta men det har inte dykt upp något än. Verkar som om jag snart får skapa ett tillfälle :)

Jag har dock några bilder i mina album som är tagna normalt med Provia 400F.
 

.Z.

Aktiv medlem
stce skrev:
Hej ett par (kanske dumma?!) följdfrågor?
Varför inte alltid köra 800 i kyrkan istället för att måsta ha stativ och 400?
Är detta pga "kornen" i 800, ni som har fotat med Fuji Superia 800 hur blir bilderna kan man se kornen eller?

Till saken hör att jag själv skall fota ett bröllop i slutet av juli och funderar som bäst vad jag skall använda mig av för film? Jag hade precis bestämt mig för att provfota med Fuji Superia 800 och lämna 400 och stativet hemma... eller?!?
Mvh //Sture

Inga frågor är dumma!

Allvarligt talat så kommer jag nog att fortsätta köra 100 ASA i kyrkan, åtminstone om det är så pass ljust som det var i Backa kyrka i pingsthelgen. Stativ & 1/15 sek f:4 (gissning) räcker utmärkt, det finns nämligen inget tillfälle när folk står så stilla som när dom ska gifta sig (har jag märkt). Den enda man får se upp med är prästen som brukar röra sig mer. Vid dop däremot vaggas det mer & där behövs nog en snabbare tid.

Jag tycker att jag får en överlägsen färgåtergivning + ett finare korn & bättre skärpa med den lågkänsligare filmen & behöver dessutom inte byta film när jag kommer ut & ska fota brudparet på kyrktrappan, har nämligen bara ett hus & inte är det kul att använda en 800 i strålande solsken.

Mvh, Larsa.
 

.Z.

Aktiv medlem
En lite´n fråga om fuji 800 press. Var på pubafton i Fredags & hade en sån i kameran, ljuset var dåligt & stativ uteslutet så jag pressade den till 1600. Nån som testat detta? Jag ställer inte så höga krav på kornighet & skärpa på denna typ av bilder utan känslan känns viktigare där.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Larsa, det låter intressant det du skriver om 100ASA. Har du möjlighet att lägga upp några bilder som exempel? Problemet jag ser med en liten bländare är egentligen bara skärpedjupet. Risken är att brudparet inte blir helt skarpt, eller?

Fujis 800 är inga problem att pressa till 1600. Men det finns fall där den inte blir så bra tycker jag men man får ta filmen för vad den är, en högkänslig film.
 

stce

Avslutat medlemskap
Tack för svaren jag fick, skall nog ta och ändra mig igen då och pröva 400 (+ ev stativ).
Bra (som Larsa sa) att man inte är tvungen att direkt byta film när man är på väg ut småspringandes baklänges genom kyrkgången! :D
Hoppas lillsyrran blir nöjda med fotona senare i sommar tack höres. //Sture
 

.Z.

Aktiv medlem
Tille skrev:
Larsa, det låter intressant det du skriver om 100ASA. Har du möjlighet att lägga upp några bilder som exempel? Problemet jag ser med en liten bländare är egentligen bara skärpedjupet. Risken är att brudparet inte blir helt skarpt, eller?

Fujis 800 är inga problem att pressa till 1600. Men det finns fall där den inte blir så bra tycker jag men man får ta filmen för vad den är, en högkänslig film.
Som jag skrev tidigare i disskussionen så hade jag lämnat stativet i bilen!!! Snacka om att ångra sig. Jag tog några frihandsbilder med 50/1.8 & 28 3.5, båda på full öppning. Tyvärr så tror jag att det kan finnas skakningsoskärpa på dom jag tagit med 50'an, 28'a bilderna blev lite väl breda & måste beskäras. Har inte hunnit gjort nån noggrann bedömning men upplever i alla fall färgåtergivningen som suverän, sensias ngt kalla återgivning (jämfört med velvia) passade bra tror jag. Jag ska notera dig & skicka dig en bild när jag skannat så kan du bedöma själv. Jag tycker dock inte att det borde vara nåt problem med ett stativ, självfallet så blir skärpedjupet lidande vid längre brännvidder men det får man nog ta. Finns det nån 200 ASA dia idag som skulle kunna hålla måttet, 1 steg är mycket värt i det här fallet.

Mvh, Larsa.

Ps. Det finns en bild i mitt album från bröllopet, dock inte av brudparet utan en lite mer abstrakt bild. (mappen nästan abstrakt)
 

.Z.

Aktiv medlem
stce skrev:
Tack för svaren jag fick, skall nog ta och ändra mig igen då och pröva 400 (+ ev stativ).
Bra (som Larsa sa) att man inte är tvungen att direkt byta film när man är på väg ut småspringandes baklänges genom kyrkgången! :D
Hoppas lillsyrran blir nöjda med fotona senare i sommar tack höres. //Sture
Det blir hon säkert. Ta med dig några olika filmval & stativ, när du väl sitter i kyrkan brukar det ta en stund innan brudparet tågar in. Då kan du mäta ljus & välja film. Snälla, lämna blixten hemma. Blandljus i all ära men jag grejar det inte i alla fall, det här skimret som finns i många kyrkor har en tendens att utbytas mot totalt ljus. Ni som grejar det med blixt är bara att gratulera, ni finns säkert.

Larsa
 

Maverick

Aktiv medlem
Nu har jag fått tillbaka min rullar och fr mig blir valet tveklöst Porta NC. Har dock inte bestämt mig för om det blir 160 eller 400 filmen.

Till min testfotografering använde jag en kamera med Fuji Superia 400 och en med Porta 160NC. Tyvärr så var jag inte så noga med skriva data för varje bild, men jag vet att jag med Porta provade med och utan blixt, samt att jag till större delen använde 1/32 kraft på blixten. Dessa bilder är jag helt nöjd med förutom en del där det var lite oroande oskärpa, fast inte skakningsoskärpa utan snarare felfokusering. Lite orolig för att det är mitt objektiv som är paj trots allt, jag sumpade det i golvet för några veckor sedan. Efter att ha snabbgranskat labbets kopior igår kväll så har jag inte kunnat tala om vilka bilder som tagna med blixt eller inte.

När det gäller fujifilmen så har jag för mig att jag gjorde på liknande sätt. Dock är färgsticken så kraftiga att jag funderar på om jag använde blixten över huvud taget med den kameran. Det är framförallt från ljuskronor där stearinljus ersatts med varma glödlampor som skapat färgsticken i mina bilder. Om det varit "officiella" dopbilder så är det tveksamt om jag skulle ha varit nöjd om jag var beställaren. Utöver detta så blev den inte bra i lågdagrar där det syns tydligt att den blivit underexponerad och kornet kommer fram. Den verkar har mindre kontrastomfång helt enkelt.

Jag har även ett par bilder som alla är tagna på kvällen när solen är på väg ner, vid ungefär samma tidpunkt +/- en timme fast olika dagar. Med Fujifilmen får jag det typiska färgsticket som en varm nedåtgående sol ger medans Portran blir betydligt neutralare. När det gäller kvällsbilder kan jag själv tycka att färgsticket är mer likt verkligheten än utan, dessutom gillar jag varma färger.

Jag ska se om jag orkar och hinner scanna in exempel under helgen eller nästa vecka och lägga in här.

Mvh
Maverick
 

www.tille.se

Aktiv medlem
En fotohandlare jag pratade med hävdade att Fujis 800 var bättre och finkornigare än Portra 400. Visserligen en intressant tankegång men givetvis tveksamt om det kan stämma. Han sade att det märktes när man förstorade upp bilderna. Någon som testat? Själv har jag nog bara använt 160ASA på Portra-filmen.
 

Maverick

Aktiv medlem
Nupp, inte provat men kan eventuellt stämma. Fujis 800 film är ju väldigt finkornig och man kan ju tänka sig att Porta 400 kornar upp sig som Fujis 400 verkar göra i lågdagrar.

Däremot är jag osäker på hur mycket färgstick det blir i Fujis 800. Det är den faktorn som jag fann vara mest begränsande i min jämförelse mellan Porta 160 och Fuji 400. Fuji filmen är helt enkelt inte godtagbar i blandljus, utan det krävs en antingen mycket naturligt ljus eller också är man tvingad till att använda blixt, troligen ganska kratigt också. Annars kommer bilderna att se ut som julfirande framför den öppna brasan. Vilket inte är så fint när det gäller bröllop och dop i en kyrka.

Mvh
Maverick
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Även Photax rekommenderar Fujis 800. Jag ska ta och pröva båda och jämföra så snart jag hinner. Den "nya" Fuji 800 har ett fjärde lager vilket gör att den ska klara blandljus och lysrörsljus. Så den kan nog funka bra i kyrkan.
Det kliar i fingrarna att få testa.
 
ANNONS