Annons

Skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)

GoldWing

Medlem
Är i början som fotograf i min innebandykarriär - snabbt spel, dålig belysning.
Har nyss skaffat ett Canon 50 mm 1.4 USM men tycker att det är svårt att ställa in skärpan eftersom det går så fort.
Är det någon som har nå tips ??
Kör med stor bländare och märker att det kan vara lite svårt att hitta skärpan på rätt ställe. Litet skärpedjup.
Har du/ni nå tips - ska man ställa in bländaren och få slutartiden eller ställa in en tid och få bländare eller
rent av fota i sportläge ????

Ha de :// Rune
 

sagan

Avslutat medlemskap
Använd följande AF (AI SERVO), vilket innebär sportläget på din 300D om du inte har lagt in hacket, då kan man köra AI SERVO även i andra lägen (tror jag).
 

GoldWing

Medlem
Sportläget ......
Ställer 300 D då in så snabb tid som möjligt, alltså största bländaren alltså minsta skärpedjupet ??
 

sagan

Avslutat medlemskap
Sportläget på 300D innebär ISO 400 och största bländare (om slutartiden inte blir för snabb) tror jag, det står väl i manualen..
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Öva på en kombination av AF och manuell fokus.

För mig så finns sällan AF,punkterna på rätt plats,,

/Niclas,
 

marten_p

Aktiv medlem
Nu blev jag intresserad. Nån som vet säkert om man det går att köra "följande autofokus" med hacket i andra lägen än sport?
 

ekequist

Aktiv medlem
Hej,

Jag vet inte hur 300D funkar, men jag fotar alltid innebandy med manuell exponering och följande autofokus. Att ratta fokusen manuellt kan nog fungera i vissa fall, men jag tror nog ändå att man får en högre andrel bilder i fokus med hjälp av AF. Sökaren i 300D är väl inte direkt jättestor och med en 50mm 1,4 kan det vara nog så svårt att nita fokus manuellt när spelarna blixtrar fram på planen.

Mitt tips för innebandy är att använda följande autofokus med endast den centrala fokuspunkten aktiverad.

Lycka till!

/Martin
 

GoldWing

Medlem
Den ena säger MF, den andra säger AF men jag tycker nog att Martins avslutande rader låter ganska vettiga.
Men bländarens roll ang. skärpan då ...
Är det bättre att välja lite mindre bländare (fastän man får längre slutartid).
Tänker på att om man missar lite i skärpan så får man ju större skärpedjup och kanske lyckas rädda skärpan i bilden på så sätt.
 

ekequist

Aktiv medlem
Min erfarenhet ang. bländare och skärpedjup vid innebandyfotograferande är att ett ökat skärpedjup oftast inte kan rädda en bild som är ur fokus. Skillnaden i skärpedjup vid 50mm för f1,4 eller f2 är ganska liten vid de avstånd man fotar innebandy på. Skillnaden är inte tillräckligt stor för att kunna "dölja" ett fokusfel. Däremot kan det ökade skärpedjupet hjälpa till att få t.ex. en spelares ansikte i fokus även om fokuspunkten ligger på t.ex. magen. Detta eftersom ansiktet och magen sällan befinner sig i samma fokousplan i förhållande till kameran, det är sällan innebandyspelare springer runt raka som glasspinnar på planen:).

Andra fotografer här på fotosidan har säkert andra erfarenheter och synpunkter än jag har, men det här är mina.:)

Lycka till!

/Martin
 

GoldWing

Medlem
joo en sak till .....
Ska man välja aut. fokuseringspunkt eller är det bättre att manuellt välja någon av de 7 fokuseringspunkterna och i så fall vilken ?????
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Jag har alltid min mittersta fokuspunkt låst när jag fotar sport/action! Det underlättar betydligt och ger mkt bättre kontroll.

Kan du inte kompromissa lite... blända ner till åtminstone 2,8 och höj ISO lite...?! Expremintera...

mvh //Peter
 
ANNONS