Annons

Fotoaffärer i Bangkok

Produkter
(logga in för att koppla)

hkkbs

Aktiv medlem
Hejsan!

Undrar om någon känner till någon/några fotoaffärer som säljer Sigmaoptik i Bangkok? Ny och begagnad.

Även Nikonoptik är av intresse.

Mvh: Henrik
 

skurken

Aktiv medlem
Hej Henrik!

Bättre ett sent svar än inget!
Det finns ett stort shoppingcenter i Bangkok som heter MBK. Om du tar skytraintågen, så heter stationen National Stadium.
På plan 2 ligger en butik som heter Fotofile som har både nytt och begagnat.
Det finns ytterligare en butik på plan 3 men den verkar ha samma ägare och personalen springer emellan.
På plan 4 finns en auktoriserad Nikonbutik med ett ganska begränsat utbud, dock med bra priser på de grejor de har.

MVH Micke Olsson, Stockholm
 

Malla

Aktiv medlem
Någon som vet om priset är förhandlingsbart på Fotofile på MBK i BKK, eller den andra Nikonaffären på samma ställe eller är det priset på nätet som gäller?? Tillkommer det typ momms eller annat på priset och kan man isåfall få den tillbaks? Är det annat att tänka på? Världsgaranti??

Malla
 

erro.se

Aktiv medlem
Viss prutmån verkar butikerna i MBK ha. Ju mindre de är desto mer verkar man kunna pruta, men inte så mycket som på marknader och liknande förstås. Själv tyckte jag skillnaderna mot våra priser här hemma var för små för att motivera köp.

Världsgaranti verkar si och så. En bekant som handlade i nån av butikerna frågade upprepade gånger under förhandlingen att han krävde världsgaranti, och försäljaren svarade som de brukar "yes yes, is ok" men när de sen var överens om priset så fanns det ingen garanti kvar, de var slut! "Sorry, is no more. No have."

Priserna på Bangkoks flygplats taxfree verkar slutligen inte vara nåt att satsa på. Runt 4000 kr för en Canon Ixus 40. Ca 700-800 kr för ett 512 MB compact fash minne. Dyrare än här hemma alltså.

Prisuppgifter från förra veckan. För övrigt har jag bara gott att säga om Bangkok och Thailand. Vill tillbaka snarast!
 

Malla

Aktiv medlem
Spanar på bla ett Nikon 24-120 VR G 3850 skr på Fotofile MBK och 6695 på Scandinavian..
 

Joker

Aktiv medlem
skurken skrev:
Hej Henrik!

Bättre ett sent svar än inget!
Det finns ett stort shoppingcenter i Bangkok som heter MBK. Om du tar skytraintågen, så heter stationen National Stadium.
På plan 2 ligger en butik som heter Fotofile som har både nytt och begagnat.
Det finns ytterligare en butik på plan 3 men den verkar ha samma ägare och personalen springer emellan.
På plan 4 finns en auktoriserad Nikonbutik med ett ganska begränsat utbud, dock med bra priser på de grejor de har.

MVH Micke Olsson, Stockholm

Håller inte med om att det är bra priser. Var i nämnda Nikonbutik för två veckor sedan och en Coolwalker kostade ett par hundra mindre där än i butik i Stockholm. Och det är knappast billigt. Kollade även på 200/2 och det skiljde någon tusing. Det är inte heller billigt.
 

skurken

Aktiv medlem
Naturligtvis varierar säkert priserna, beroende på vad det är man köper. I USA är ju optik oftast väldigt billigt medan det är svårare att göra lika bra affärer på kamerahus.
Jag köpte en Nikon F6 och betalade 14200:- för den, vilket ändå måste anses som ett bra pris. Eftersom det var en auktoriserad Nikonbutik ingick också världsgaranti.
På Fotofile betalade jag 2000:- för en begagnad AFS TC20EII konverter i nyskick och det räckte med att jag velade lite, så prutade personalen åt mig.
Momsen får man tillbaka om butiken erbjuder den servicen. Både Foptofile och Nikonbutiken har detta och du måste ha med ditt pass vid inköpstillfället sedan återbetalas momsen på flygplatsen vid avresan. Om du inte får det kan du be om en broschyr i butiken som beskriver förfarandet på flygplatsen.

/ Micke
 
ANNONS