Annons

Billig butik i Manhattan

Produkter
(logga in för att koppla)

Red Joker

Medlem
Hejsan,

på tisdag åker min flickvän till New York, Manhattan. Jag undrar nu om någon känner till en bra och billig foto affär där?

Jag hade tänk mig köpa en Canon 20D med en 17-85mm USM lins samt 1G Scandisk II kort.

Om ni känner till en seriös butik/affär med bra priser därborta hade jag varit väldigt tacksam om ni kunde svara mig.

Affären måste tyvärr ligga i Manhattan eftersom hon kommer bara att vistas där en kort tid.

Jag har kikat en hel del på nätet och det enda jag hitat är 42photo.

Tacksamm för alla svar
 

GunnarW

Aktiv medlem
Jag citerar näst senaste numret av en blaska jag köpte:
"17th St Photo, 34 West 17th Street, 3tr, NYC
www.17photo.com
Kanske den allra billigaste. Dessutom är personalen trevlig."

Lycka till!
 

Red Joker

Medlem
Tusen tack,

för alla tips. Har ni fler så kom gärna med mer.
http://www.42photo.com verkar fortfarande vara den butik som är billigast.

Otroligt nog så är det billigare att köpa kamera och lins separat?

Kamera: Canon 20D: 1269 USD
Lins EF 17-85mm IS USM Zoom Lens 600 USD

Total: 1869 USD

Body + Kit:
Canon 20D+EF 17-85mm IS USM Zoom Lens

Total: 1939 USD

Kom gärna in med fler tips om ni har.
Tusen tack. för alla jag fått hittills.

Mvh
Loris
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag skulle akta mig för 42Photo, kolla in deras Reseller Rating!

Gå till B&H eller Adorama, du får betala $60 mer men då får du med så banala grejer som batteri, kablar, laddare och drivrutiner (vilket kanske inte är garanterat om du handlar av 42Photo!)

B&H tar $2000 för 20D + 17-85 IS.
 

Guero

Aktiv medlem
Är man i NYC och inte handla på B&H eller Adorama så får man skylla sig själv. 42nd Street Photo??? Det är en oseriös skämtbutik. Köper du en rulle film kan du väl gå dit men för dyrare grejor gäller B&H.

H
 

Red Joker

Medlem
Tack

Tusen tack Emil& Håkan,

läste precis igenom kommentarerna på 42photo.
Dom är billiga men absolut inte värt den risken.

Inget köp hos dom.

B&H ligger bra till nu.

Synd att det finns så oseriösa butiker som 42photo.

Återigen tack Emil& Håkan

Mvh
Loris
 

Linmajon

Aktiv medlem
B&H är världens största, mest kompletta och kanske billigaste fotobutik. Vig åtminstone några timmar till ett besök där. Som Håkan sa "Är man i NYC och inte handla på B&H eller Adorama så får man skylla sig själv."
Gör en lista på vad du behöver nu och för några år framöver och köp hela rasket där.
 

Lumalinus

Aktiv medlem
Ett ställe som jag handlade på i höstas:

http://www.jr.com/

De har all möjlig elektronik, men fotoavdelningen är i en egen butik precis intill. Inte alls så stort som B&H, och inte alls samma försäljningsindustri med långa köer osv.
Ligger på södra manhattan, ungefär vid Brooklyn bridge.

/Linus
 

Linmajon

Aktiv medlem
Lumalinus skrev:
De har all möjlig elektronik, men fotoavdelningen är i en egen butik precis intill. Inte alls så stort som B&H, och inte alls samma försäljningsindustri med långa köer osv.
Ligger på södra manhattan, ungefär vid Brooklyn bridge.

/Linus
De har inte alls samma sortiment och priser som B&H på fotogrejor men det är nästan motsvarigheten när det gäller elektronikprylar. Dessutom seriösa och har riktigt bra priser. Där köper man MP3-spelare etc.
Passa dig riktigt noga för alla skumraskbutiker närmare Times Square än 1 km. De ser kanske imponerande och seriösa ut men blåser turister enligt löpande-band-principen.
 

Magnuz

Aktiv medlem
Jag har varit på 42nd street photo i juni 2004 och de verkar seriösa på nätet och har billiga priser på hemsidan. När jag kom dit så såg det ut som vilken "turistbutik" som helst, ganska liten och trångt var det. När jag sa att jag sett en Canon Ixus 500 på nätet för ett visst pris så sa han att den var dyrare i butiken än på nätet, jag frågade varför då sa han att det bara var så, "internet prices are diffrent you know",
"are you crazy" tänkte jag, jag kom fram till att det skiljde bara några hundra och eftersom en taxiresa till en annan butik inte hade lönat sig så blev det ett köp. Sen kommer alltid moms till på ca 8.25% på alla priser när man handlar lokalt i butiken. Jag köpte dock kameran och han blev sur när jag sa att jag bara ville köpa kameran och inga överprissatta tillbehör (som dom tjänar mest på). Men kameran var det inget fel på den fungerade bra och var ny och fin, annars kan det ju vara refurbished eller annat kul om man handlar i sånna "turist ala gran canaria" butiker.

Jag hade gått raka vägen till BHphoto och handlat av dem, dom kan man lita på och skicka kameran på service till osv. Annars kan man beställa på postorder till hotellet/där man bor eller liknande, men de brukar inte acceptera kreditkort som inte är reggade på den adressen..

Glöm inte heller att New York är ett tillhåll för "bluffbutiker" också som säljer billigt skräp till turister.... dvs. man får vara vaksam... Kolla att alla garantikvitton finns med.

/Magnus
 

Red Joker

Medlem
Tusen tack för era svar,

jag var väldigt nära att skicka iväg tjejen till 42photo. Har en känsla av att dom hade försökt blåsa henne totalt. Tack för att ni fick mig till att byta butik.

Magnus köpte du inte kameran Tax free när du var där? Varför betal 8,25% i moms?

Eller har jag missat något?

Mvh
Loris
 

Lumalinus

Aktiv medlem
Red Joker skrev:
Tusen tack för era svar,

jag var väldigt nära att skicka iväg tjejen till 42photo. Har en känsla av att dom hade försökt blåsa henne totalt. Tack för att ni fick mig till att byta butik.

Magnus köpte du inte kameran Tax free när du var där? Varför betal 8,25% i moms?

Eller har jag missat något?

Mvh
Loris
Tyvärr slipper man skatten bara om man handlar över postorder utifrån NY. Synd att de inte skriver ut priserna inklusive skatten.
 

Magnuz

Aktiv medlem
Man kan säkert köpa tax free om man fyller i vissa formulär som man lämnar vid flygplatsen mellan 10-12 torsdagar i udda veckor före jul och handlar för över $1000 + att de tar en avgift på 75%.. Nävars, men det brukar gå men det blir inte mycket över på det, var i Canada i sommras (samma resa som NY) och handlade för ca 4000kr och fick tillbaka 120kr i form av check som banken tog 75kr för att lösa in, så 45kr blev det allt som allt.. :-(, men moms på 8.25% är ju bättre än 25%...

/Magnus
 

Magnuz

Aktiv medlem
Linus alla i USA vet att det tillkommer moms överallt, olika mycket i olika delstater, det gör det på allt från mjölk till kameror. De vill på nå´t sätt visa att de är avgifter som är utöver priset, dvs. statens pengar, i Canada tillkommer det 2st skatter, dels regionsskatt och landsskatt på totalt ca 15%, äter man på resturang i USA så tillkommer även serviceavgift och dricks utöver skatten, så en rätt som kostar $10 kanske hamnar på $14 efter allt, men vilken service det är sen, kanon!!! I Sverige får man typ fråga "ursäkta men jag är kund här så kan du sluta och prata med din kollega" "Jag skulle vilja ha lite extra ris, jag kan lova att jag kommer äta upp den även om du sa ät detta först" :-(

/Magnus
 
ANNONS