Annons

Qlick.se

Produkter
(logga in för att koppla)

haek

Ny medlem
Qlick.se - Sälj dina bilder på nätet!

Hej!
Jag har lagt upp några bilder på http://Qlick.se. Det är en sajt där du som fotograf kan lägga upp dina bilder till försäljning. Det ska bli kul att se om jag tjänar några pengar på mina bilder :)
Där verkar inte ligga så många bilder än, men det kan nog bli med tiden. Verkar ha bra sökmöjligheter, där man bl.a. kan söka efter bilder med en viss färg.
 

sagan

Avslutat medlemskap
"Även om amatörfotografer aldrig kan jämföra sig med riktiga proffs, så tror vi på Qlick att man som amatör ändå lyckas någon gång emellanåt (med tanke på hur mycket kort vi tar nu när vi har digitalkameror)."
 

sagan

Avslutat medlemskap
Antar att du noterade villkoren?

"Alla bilder säljs Royaltyfritt, vilket innebär en icke-exklusiv rätt att använda bilden hur många gånger som helst i vilket media som helst."
 

haek

Ny medlem
Under konstruktion

Verkar som om sidan är under konstruktion! Royaltyfritt är ok för mig. Bara kul om mina bilder används. Kan jag dessutom tjäna en slant så...
 
Senast ändrad:

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Under konstruktion

haek skrev:
Verkar som om sidan är under konstruktion! Royaltyfritt är ok för mig. Bara kul om mina bilder används. Kan jag dessutom tjäna en slant så...
Det är precis det tänket som kan få en hel yrkeskår på fall..
 

haek

Ny medlem
Möjligheten att köpa bra bilder billigt och royaltyfritt har ju funnits länge. Åtminstone på amerikanska sajter. Jag tror inte detta sänker yrkeskåren.
Däremot tror jag att det är ett kul sätt att som hobbyfotograf visa sina bilder. Jag tror inte jag blir förmögen på det, men det kan ju vara kul att sälja nån bild då och då.
Sajten riktar sig ju till köpare både bland företag och privatpersoner. Om jag hittar nån riktigt bra bild, så skulle jag mycket väl kunna tänka mig att betala en slant för att förstora och hänga den på väggen där hemma. Lite roligare än att köpa en färdig tavla på IKEA.
 

Joakim A

Aktiv medlem
Jag tror att den professionella kåren kommer få problem på ett längre perspektiv, men att amatörerna tjänar på det - då vi amatörer inte tjänar pengar på det hela.

// Jocke
 

sagan

Avslutat medlemskap
Jag tycker det är trist och beklagligt när bilder värderas så lågt som de gör i det här fallet, "500:- sen kan du utnyttja bilden hur mycket du vill"
 

Lednam

Aktiv medlem
Kollade på en bild som är 2304 x 1704 pixlar.
Säger man att man är företagskund kostar den 500:- säger man att man är privatperson kostar den 50:-. Man får alltså ut 25:- (50%) om en bild säljs till en privatperson ... och ingen som helst koll på hur den används. How about that?
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Som amatör så tycker jag att det skulle vara roligt att sälja en bild oavsätt pris.

Men är det roaltyfritt och bilden används massor så är det kanske inte lika roligt när man sett den 1000 gånger.

Om amatörerna konkurerar ut yrkesfotograferna så är det väl något som är fel hos yrkesfotograferna.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Lednam skrev:
Kollade på en bild som är 2304 x 1704 pixlar.
Säger man att man är företagskund kostar den 500:- säger man att man är privatperson kostar den 50:-. How about that?
Ja, men köper du den som privatperson så får du bara använda den till att sätta upp den på egna väggen oxå, enligt villkoren.

Så ser man det så, så är faktiskt 500:- billigare, då man får använda bilden obegränsat i det fallet.
 

ulltand

Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag tycker det är trist och beklagligt när bilder värderas så lågt som de gör i det här fallet, "500:- sen kan du utnyttja bilden hur mycket du vill"
För en hobbyfotograf som jag, är det ju kul om någon ens vill köpa en bild.
Lite som de som stickar raggsockar och säljer för arbetskostnad motsvarande en femma i timmen.
 

sagan

Avslutat medlemskap
FILM) (Daniel Ahlin skrev:
Om amatörerna konkurerar ut yrkesfotograferna så är det väl något som är fel hos yrkesfotograferna.
Tja, om en amatörmålare tar 500:- för att måla om huset och yrkesmålaren tar 15 000:- så är det väl knappast något yrkesmålaren kan göra något åt.
 

sagan

Avslutat medlemskap
FILM) (ulltand skrev:
För en hobbyfotograf som jag, är det ju kul om någon ens vill köpa en bild.
Lite som de som stickar raggsockar och säljer för arbetskostnad motsvarande en femma i timmen.
Tja, men raggsockarna kopierar man inte 1000x
 

Lednam

Aktiv medlem
sagan skrev:
Ja, men köper du den som privatperson så får du bara använda den till att sätta upp den på egna väggen oxå, enligt villkoren.

Så ser man det så, så är faktiskt 500:- billigare, då man får använda bilden obegränsat i det fallet.
Faktum kvarstår att du inte har någon som helst koll på hur bilden används och kan göra väldigt lite åt det OM du skulle upptäcka någon oegentlighet.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Lednam skrev:
Faktum kvarstår att du inte har någon som helst koll på hur bilden används och kan göra väldigt lite åt det OM du skulle upptäcka någon oegentlighet.
Man stämmer dem, det är det vi har lagar och domstolar till.

Är det ett företag så kan man få ut rejäla skadestånd.
 

Lednam

Aktiv medlem
sagan skrev:
Man stämmer dem, det är det vi har lagar och domstolar till.

Är det ett företag så kan man få ut rejäla skadestånd.
Du tog själv upp exemplet med en privatperson, så det var det jag avsåg. Hur lätt är det att stämma en privatpeson och få en fällande dom i ett sånt här sammanhang?
 
ANNONS