Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra litteratur för praktisk tillämpning av foto

Produkter
(logga in för att koppla)

creative

Ny medlem
Innan jag väljer en fotokurs vill jag ha lite sommar littertur för att öka på förståelsen för både digitalt foto och tradionellt foto.

Gärna grundläggande böcker som behandlar bländare och fokus. Vilka objektiv ska användas när och vilka resultat ger olika filter etc.

Tips?

/reklamare som börjat fotografera
 

mipert

Aktiv medlem
Fotografisk Bild ISBN 91-622-1818-2
Barn på bild ISBN 91-7136-605-X
Black and white shots ISBN 2-88046-462-5 (Inte för nybörjare men väldigt bra om ljussättning.)
 

Christina

Aktiv medlem
jag fick ngt som hette stora fotoboken i julklapp-ganska pedagogisk, men lite stor för hängmattan. Fick med Canons ABC-bok- väldigt basic men man får på få sidor det viktigaste om bländare/slutare, komposition etc
 

miae

Aktiv medlem
Ulf Sjöstrom är min rekommendation. Han har också bra böcker om komposition och bildspråk!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Går att beställa från Foto och de brukar ha med dem på mässor de ställer ut på.
 

marco

Guest
Böcker om jag tycker är ok

Några böcker som jag tycker funkade bra för lite självstudier:

"Basic Photography" och "Advanced Photography" av Michael Langford. Mycket om hela foto-området. För mycket mörkrum och framkallning för min smak då jag bara äger en digitalkamera.

En bra är också "Light Science & Magic" av Fil Hunter och Paul Fuqua. Mest om hur man ljussätter, och det är ju det som är svårt (tycker jag iaf) efter man lärt sig det rent tekniska...
 

-Roger-

Aktiv medlem
Sen om man vill ha tegelstensläsning över sommaren kan man ju alltid ge sig på Ansel Adams tre böcker: the Camera, the Negative och the Print. Kanske lite gammaldags men en grymt grundlig genomgång av hela processen och den gode Ansel är grundlig, runt 700 sidor...
 

Helena

Aktiv medlem
Assistera istället för att läsa en sunkig bok som beskriver hur du ska fotografera en smörblomma i soldnedgång på bästa vis...
 

Helena

Aktiv medlem
Nej det var den inte :)

Jag menade bara att man sätter saker i perspektiv lättare om man får lite "hands on" upplärning...
 

acke

Avslutat medlemskap
Ähhh, fotografera smörblomman i solnedgången helt själv, istället för att assistera nån sunkig fotograf som fotograferar smörblommor i solnedgångar. ;-)
 
ANNONS