Annons

Lagbild hockey - tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

potion

Aktiv medlem
Tja, det står i rubriken. Jag har för mig att jag sett en sån diskussion tidigare, men jag kan för tusan inte hitta den!

Jag har fått frågan om jag vill fota hockeylagets nya lagbild. Men jag vet inte om det funkar med de "grejer" jag har. Så har ni tips om hur detta ska gå till?

Jag har en D70 med 28-200mm f.3,8-5,6 och ett Soligor 70-210mm f.2,8. Vilket är bäst att använda?
Har ingen extern blixt, inga reflexskärmar (om man inte räknar isen), ingen studiobelysning.. nada..

Hur tusan gör jag? =S Ett tjugotal grabbs med tillhörande coach mm.. hur ska de få plats allihop?
Ska jag plåta utomhus eller inomhus?

Snälla! Ge mig er vishet! ;)

Mången tack på förhand!

// Linda
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gå utomhus.

Glöm inte ha koll på sponsorernas reklam på laget.

Försök renodla bakgrunden.

En låg vinkel ger laget mer makt/kraft.
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Det kan ju hända som du skriver att isen fungerar någorlunda som reflektor, då borde en uterink en molnig men ändå ljus dag fungera. Kör med stativ och blända ner till 8 eller 11.
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
I värsta fall... om du ska vara inomhus. Det går att hyra studioblixtar. två stycken a-la-skolfotoblixtar med paraply kostar max 500:-/dygn kanske någon privat kan tänka sig att hyra/låna ut ännu billigare för några bilder...

Det kanske laget kan tänka sig att betala för att få en sjysst lagbild?



Mvh /Peter
 

potion

Aktiv medlem
Åh! Tack för tipsen! =D

Utomhus är väl bäst, men hur arrangerar jag det då? Bänkar? Bakre raden står och främre sitter, målisarna ligger framför eller?

Ska skriva upp alla tips så jag inte glömmer dem när det väl är dags (då glömmer jag väl lapph-etet med tipsen på!) *asg*

Så om jag kör med bländare 8 eller 11, blir det skärpa på alla grabbs då?
Är 28-200-objektivet bäst att använda?

Tack för länktipset förresten! =)

// Linda - som har massor av frågor. =)
 

Strutsen

Aktiv medlem
Tänk igenom uppställningen så mycket som möjligt innan, så du har en bild klar för dig. T.ex ska vissa sponsorer synas o.s.v.

Beroende på ålder på laget, är tålamodet i bland minst sagt begränsat.
Dessutom kan längder variera kraftigt i tonåren.
 

potion

Aktiv medlem
Det är A-laget (mellan 20-35 år typ) jag ska plåta, så tålamod förutsätter jag att de har.. *ler*

Längden vet jag varierar i extremo, ett par kortisar, ett par låååångisar och resten medel. Så det kan nog fixa sig, bara jag får lite uppslag på hur de ska ställas upp för bästa möjliga resultat. =)

Verkar viktigt med sponsorerna (skriver upp i "tipsboken"). =)

Kanske finns lagbilder på nätet så jag kan få lite idéer om uppställning på grabbarna.. Nån som vet några bra sidor?

Tackar ödmjukast för alla tips ni ger! =D
 

aceeo

Aktiv medlem
Vanligast är att de längre står bakom, och på kanterna, och de mindre i mitten och framför, målisarna borträknade, sedan brukar ju tränare/coach stå på kanten, men blir det allt för stor skillnad blir det inget snyggt, då kan det vara bättre att ha de i mitten fram.

Angående lagbilder på nätet, bara att googla, finns hur mycket oms helst, sen kan du ju använda de du gillar som "mall"
tex
http://www.edu.lulea.se/ostra/hockey/lagbild_580x410.jpg
http://www.hammarbyhockey.se/Historia/bilder/80lagbild2.jpg
http://www.quicknet.se/home/q-116014/bilder/U9.jpg

// Anders
 
Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
potion skrev:

Jag har en D70
// Linda
Hej Linda.
Du har en bra kamera men upplösningen räcker inte riktigt till att plåta lagbilder.
Är det 25-30 pers på bilden så tycker jag att du behöver 8-11 mpx bildfiler.

Bara min personliga åsikt!

/Janne
Digital sedan -96
 

potion

Aktiv medlem
Anders - tack så jättemycket för länkarna! =D
Ska genast surfa dit och få inspiration! =D

Janne - blir det dålig kvalitet/bilder även om jag kör på högsta upplösning? Vilken kamera skulle du isf rekommendera? Kanske kan låna av nån.. *funderar*

// Linda
 

Janne H

Aktiv medlem
Det var inte mer än ett par månader sedan en kollega, oxå ganska ny på digitalt, frågade mej varför hans gruppbild inte såg skarp ut??

Han hade oxå plåtat med en 6 mpix kamera, D70.
För sex-sju år sedan så plåtade jag själv en skolkatalog med ett 6 mpix bakstycke på en MF kamera...inte ens det blev riktigt bra :-((

Du behöver ca 8-11 mpix och kör helst med en fast normaloptik för bästa kvalitet. Det är få zoomgluggar som ger tillräckligt bra skärpa /upplösning.

Med all välmening!

/Janne
 

potion

Aktiv medlem
Aha... hmmm.. hinner inte jobba ihop pengar till en superkamera, så jag får göra det bästa av situationen helt enkelt. =)

Vad är normaloptik? Har inte så stor koll på det.. =S
Om jag nu ska nalla på sparkontot menar jag.. *ler* då kan det vara bra att veta vad jag ska köpa.. =)

// Linda - som är tacksam för alla tips och råd =)
 

Daniel Ahlin

Aktiv medlem
Upplösningen är väldigt beroende av hur stort slutesultatet ska vara, betraktningsavstånd och deltaljer i bilden.

6Mpixel borde räcka till A4 storlek som detaljgranskas.
 

AnWi

Aktiv medlem
potion skrev:
Aha... hmmm.. hinner inte jobba ihop pengar till en superkamera, så jag får göra det bästa av situationen helt enkelt. =)

Vad är normaloptik? Har inte så stor koll på det.. =S
Om jag nu ska nalla på sparkontot menar jag.. *ler* då kan det vara bra att veta vad jag ska köpa.. =)

// Linda - som är tacksam för alla tips och råd =)
Normal optik är en glugg på 30mm eller 35mm på D70. Vad som är av betydelse är nog skärpan i detta fall.

Nikkor AF 50/1.8D är en fantastisk och billig glugg. Den finns även begagnat.

Det kan vara svårare att hitta en lika skarp glugg i 30 eller 35 mm till lågt pris.

"Risken" du får ta med 50mm är att du får "backa" lite. Inget problem ute på en hockey-rink.

Mitt råd: Köp den!

/AnWi
 

potion

Aktiv medlem
Ärligt talat vet jag inte hur stor bild de ska ha, men om den bara ska visas på nätet så måste den ju göras "mindre/lättare" ändå.

Men A4 funkar alltså? Hmm... jag som ska blåsa upp bilder till utställningen i 40x50.. och då har jag fotat i högsta upplösning.. *funderar igen* Ja ja, det löser sig! =D

Tackar så mycket för fler åsikter och funderingar! =D
 

potion

Aktiv medlem
AnWi skrev:
Normal optik är en glugg på 30mm eller 35mm på D70. Vad som är av betydelse är nog skärpan i detta fall.


Aha! Tack så mycket!

Nikkor AF 50/1.8D är en fantastisk och billig glugg. Den finns även begagnat.
Begagnat låter bra! =D

"Risken" du får ta med 50mm är att du får "backa" lite. Inget problem ute på en hockey-rink.

Mitt råd: Köp den!

/AnWi
Låter som ett alldeles ypperligt råd! Ska kila in på köp/sälj här på fs och kolla omedelbums! =D
 

Janne H

Aktiv medlem
FILM) (Daniel Ahlin skrev:

6Mpixel borde räcka till A4 storlek som detaljgranskas.
Gruppbild-Nej.
Porträtt-ja.

Jag har plåtat gruppbilder med 6 mpixel, det håller inte :-(
Jag har oxå plåtat närgångna porträtt på B. Salmings ansikte, det håller utan problem att dra upp till 50x70 från 6 Mpixl :)
 

AnWi

Aktiv medlem
Janne H skrev:
Gruppbild-Nej.
Porträtt-ja.

Jag har plåtat gruppbilder med 6 mpixel, det håller inte :-(
Jag har oxå plåtat närgångna porträtt på B. Salmings ansikte, det håller utan problem att dra upp till 50x70 från 6 Mpixl :)
Linda, du kan ju oxå gardera dig med en analog kamera. Nikon förståss så gluggarna passar. Så tar du samma bilder med den som med D70n.
Då finns alltid möjligheten att göra förstoringar därifrån. Så skulle jag göra om jag kände mig osäker.
Välj film efter omständigheterna, du kan hitta mycket info här på fotosidan.

/AnWi
 

potion

Aktiv medlem
Hmm, eftersom jag bara har en Voigtländer som analog kamera (vet inte ens vad det är för objektiv på den..) så måste jag isf ha en analog Nikon. Nåt tips på en prisvärd, bra sådan?

// Linda - frågvis =)
 
ANNONS