Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mer fart i bilderna!

Produkter
(logga in för att koppla)

JimSlim

Avslutat medlemskap
2:a ridån

Fota med blixt på andra ridån ger en fartfylld effekt, panorera me lång slutartid.
Tex

/Jim
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ett vanligt sätt är att gå närmare och köra med vidvinkel, gärna grodperspektiv så att cyklisten avtecknas mot himlen. Undvik att få cyklistens linjer och vinklar i samma riktningar som bakgrunden. Sen behövs mera ljus på cyklisten. Försök även att få cyklisten att rikta blicken mera uppåt, ifärdriktningen, det ser mera aktivt ut.
I bildkompositionsläran heter det att en triangel med spetsen uppåt är lugn och stabil men en triangel med spetsen nedåt är instabil/aktiv. Bilden stopie_1 har spetsen uppåt = stabil
Om bilden stopie_2 var tagen ifrån sidan så skulle triangeln(framhjulet) peka nedåt = aktiv.

Hoppas att det var till någon hjälp.
 

mr_rockster

Aktiv medlem
Som någon redan sagt, lite längre slutartid, sedan skulle jag gärna se lite roligare vinklar (liggandes på marken etc) och gärna lite närmare objektet...

My 2 cents...
 

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
Jag har en D:70. Kan man fota med 2:ridå med den inbyggda blixten, i sådana fall vart finns dom inställningarna.

Eller måste man ha en extern blixt.

MVH/Christian
 

MaxZ

Aktiv medlem
Rodney skrev:
Tja som sagt, hur ska jag få mer fart i mina bilder...

http://www.hjfoto.se/mtb/

Kom med lite ideér nu tjejer o killar :)
Försök få till en kortare skärpedjup för att isolera motivet bättre. Det ger bilden mer volym.

Sen tjänar du alltid på att exponera rätt: vissa utav dina bilder är klart underexponerade, vilket gör att de saknar lite stuns. Jag tog mig friheten att simulera (grovt gjort, snabb fix...) skärpedjupet och korrigera exponeringen, hoppas det är OK!
 

Bilagor

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag tror nog att man skall kunna köra på andra ridån på D70. Tryck ner blixtknappen och vrid tumreglaget till REAR. Ställ in kameran på S och välj en relativt lång slutartid (runt 1/30) OCH du bör ha en extern blixt (för den inbyggda är väldigt svag). Nästa steg är att sätta en sladd mellan kamera och blixt så att blixtljuset kommer från en annan vinkel.

Har du ingen extern blixt så experimentera med långa slutartider (kameran på S) som många föreslår.
 

C.H.R.I.S.T.I.A.N

Aktiv medlem
ok. Så att bara köra med den inbyggda går inte.
Man måste ha den externa blixten så det blir en jädra massa KRÄM...

Eller har jag fel???
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nej du har rätt i princip. Jag tror dock att du kommer en bit med den inbyggda men du måste stå mkt nära då.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Nej du har rätt i princip. Jag tror dock att du kommer en bit med den inbyggda men du måste stå mkt nära då.
Eller ställa in högt ISO-tal och fota i ganska svag belysning... inget drömläge, precis. Men man kan få bra stuns i festbilder inomhus! :)
 

Forslund

Aktiv medlem
Håller med Max. Några av bilderna är underexponerade. Vad kör du för tider? En sak jag lärt mig när jag fotat snowboard är att man sällan behöver så lång tid som man tror för att frysa en rörelse..
 

Aton_

Aktiv medlem
Rodney skrev:
Tja, jag mätte ljuset mot handen o sen så körde jag...
I några av dina uppåtriktade bilder ser det inte ut som om du ljusmätt mot handen. Det verkar mer som om himlen styrt exponeringen. Då blir huvudmotivet väl lågt exponerat.
 

Emeleus

Aktiv medlem
Du har också på ett ganska klassiskt vis komponerat bilderna snyggt med cyklisten vackert placerat i mitten. Jag tycker att du skulle prova lite djärvare tag och acceptera förskjutningar i kompositionen och förkortningar av cyklisten. Jag får alltid en känsla av action när jag ser tex att motivet är på väg ut ur bilden eller då man ser mer av förkortningar från grodperspektiv etc.
 

jesperw

Medlem
Jag vet att du kan köra med andra ridån när du har en SB-800 på din D70. Vet inte om det fungerar när du kör den inbyggda.

Varför så missnöjd? Jag tycker dina bilder är bra intressanta med fina färger.
 

Rodney

Aktiv medlem
jesperw skrev:
Jag vet att du kan köra med andra ridån när du har en SB-800 på din D70. Vet inte om det fungerar när du kör den inbyggda.

Varför så missnöjd? Jag tycker dina bilder är bra intressanta med fina färger.
Hej jo det går att köra med den andra ridån med den inbyggda och med 800an...

Jag är inte missnöjd jag ville bara ha lite mer liv i bilderna :)
 
ANNONS