Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

petervis

Aktiv medlem
Hej på er fotovänner...!... vilka hänsyn skall tas vid val av objektiv till Porträttfotografering.....vilka brännvider är läpligast...?...
 
Ja du.... populära brännvider är ju Tamrons 90, Canons 85,100 och 135. Normalen (50mm) funkar också bra. Har för mig att Canon har ett special objektiv för att fota bröllop och porträtt som ger vacker oskärpa ute i kanterna. Men Tamrons 90 har fått väldigt bra betyg och funderar själv på den.

Annars har Canon en 100/2.8 med Softfocus inbyggt för att göra drömlika porträtt (eller andra bilder för den delen), men du kan också köpa softfilter och sätta på ett befintligt
 

Efwa

Aktiv medlem
Jag använder nästan alltid 135 mm objektivet vid porträtt. Det gäller barn, hundar och hästar.
Lagomt nära, lagom långt ifrån, lagom skärpedjup. Tycker jag :)
 

Linmajon

Aktiv medlem
Bra porträttobjektiv har rundade bländarlameller för snyggare bakgrundsoskärpa. Med enkla, raka lameller blir det som femkantiga solar av reflexer etc. i bakgrunden.
Hög ljusstyrka för kort skärpedjup är också ett "måste".
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
...jo men om man behöver en hög ljusstyrka och fotograferar med största bländaröppningen så behövs inte lameller som är rundade. Ett objektiv fullöppnat kan ej bli mer runt än vad det är.
Min EF 85:a används ofta fullöppnat men ibland nerbländat till 2,0-2,2.
Jag kan faktiskt inte säga vilket objektiv som jag tycker är bäst för t.ex. bröllopsporträtt förutom när det är helkroppsporträtt med tidigt skärpesläpp. Då är det 85:an fullöppnad som gäller för mig för då infinner sig den lite gammeldagsa stuket med "försvinnande" skärpa

;-) Patrik
 

Linis

Avslutat medlemskap
Jag fotar med 28-200 mm, det funkar alldeles utmärkt. Fast är man van att jobba med "små" objektiv så är ett 200 mm lite tungt kanske. Ibland måste man av olika skäl stå längre från modellen och då kan det vara bara att kunna zomma in bilden exakt som man vill ha den.
 

petervis

Aktiv medlem
Tack för alla era trevliga svar....... det verkar vara mycket smaksak när det gäller brännvidden.... allt från 50-200mm.... men det roliga var att jag inte behöver springa iväg för att köpa en ny glugg ...mitt 70-200/2.8 skulle ju kunna fungera bra... får väl för säkerhets skull ta med mig enbenstativet....... för på gym har jag inte varit på åratal.... (vem har tid med det)....när man kan vara ute och plåta... tack!..
 

berga

Aktiv medlem
necromancer skrev:
Annars har Canon en 100/2.8 med Softfocus inbyggt för att göra drömlika porträtt (eller andra bilder för den delen), men du kan också köpa softfilter och sätta på ett befintligt
Med risk för att bli ankladad för att vara en messesmiter. Det är väl EF 135/2.8 softfocus du tänker på?

Mitt favorit portätt objektiv är FD 85/1.8, bara fär att lägga till på listan.
 
Oooops, du har rätt! Det är ju så klart 135mm jag menar.

Skulle vilja tillägga att jag föredrar en längre brännvidd för att vissa modeller ( i mitt fall vänner och bekanta ) gillar inte att man står 10 cm från dom och fotar (ok, jag överdrev lite). Dom blir då lite nervösa och spända, då är det bättre att stå en bit ifrån och dom känner sig genast mindre pressade.

Fick j-vligt roliga bilder (läs miner) när jag använde med normalen på min fästmös syster, hon är inte lika luttrad som min fästmö.
 
ANNONS