Annons

vilken skärpning ska jag göra för en bok

Produkter
(logga in för att koppla)

The Ghost

Aktiv medlem
Hej

Jag ska göra en bok via nätet.
Det verkar som det 4 färgstryck.

vilken typ av skärpning ska man göra då man använder photokit sharpener

output contone eller halftone eller funkar det inkjet.


Eller finns det något annat ?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Via nätet?

Jag förstår inte vad du menar med "via nätet". menar du att du ska skicka materialet till tryckeriet via nätet? När det gäller skärpning så beror det nog lite på vad man använder för pressar, raster mm. Du får väl höra med tryckeriet hur de vill ha det.
 

niklasl

Aktiv medlem
Jag skulle skriva till dem och fråga lite mer kring inställningarna. Man kunde t ex önska att de hade en färgprofil. Så här skriver man i sin FAQ:

"7. Återges färgerna rätt?
Bildernas färger kan skilja sig något i den färdigtryckta boken. Detta beror på vilken bildskärm du har och hur denna är inställd (kalibrerad)."

Låter ju inte jättekul med denna brist på kontroll över slutresultatet.

"Färger och tryck
Både omslaget och inlagan i din bok trycks i fyrfärg, så du väljer själv om dina bilder ska vara i färg eller svartvita. Vi trycker din bok med digitalteknik på Munken Lynx som är ett halvmatt papper."

Vad detta innebär för val i PKS vet jag inte men tycker att denna viktiga fråga borde kunna besvaras av företaget. Idén med "Gör din egen bok" är bra men verkar lite ny (man skriver bl a att fler format kommer). På de flesta tryckerier brukar man också kunna få provtryck, vilket borde gå även här.
 

niklasl

Aktiv medlem
Jag skrev till dem och frågade. Fick idag ett trevligt svar. Icc-profiler kommer liksom mera info för "professionella användare". Trycks med Xerox Docucolor Igen3. Provtryck finns inte att få (du får helt enkelt beställa en bok). Frågan om skärpning har vandrat vidare i deras företag till den "bildansvarige".

Tycker själv idén är kul. Finns även annorstädes, t ex i Japan (http://artbook.jp/) - men där laddar man ned ett särskilt program för redigering och priserna är något högre... och kanske är kvaliteten det också?
 

The Ghost

Aktiv medlem
Tack Nicklas

Jag har redan skickat iväg en beställning, det är lite brådis det ska bli en present.

Jag får vi lära mig den hårda vägen ( Trial and error )
 

Magnus A

Aktiv medlem
Som sagts tidigare, berätta gärna hur det blev. Jag tänkte själv prova detta.

Har också funderat kring skärpningen men inte hunnit fråga.

/ Magnus
 

The Ghost

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Berätta gärna hur det blev!

Jaha, nu har jag fått boken.

Det är en hög egotripp varning :)

Den blev bättre än vad jag hade förväntat mig men skulle gärna vilja ha lite mer studs i färgerna, som orginal bilderna.

Om det blir en till bok så ska jag kolla om man inte kan få deras icc.profil så kanske det blir bättre.

Det här är en J*vligt bra present att ge bort till barnen när dom blir stora eller 40 , 50 år´s kalas.

Det är bara att rota i arkiven och börja förbered Hustrun,makens,barnens och kompisars födelsedagar ge bort en bok.


P.S

Jag konverterade min Raw filer i C1 skickade ut dom som JPG HQ använde skärpningen i C1 "amount 250 + treshold 3" och det funkade bra i min ögon.
 
Senast ändrad:

niklasl

Aktiv medlem
Roligt, tack för feedback! Du skippade Photokit Sharpener?
Ännu inte fått svar på alla frågor från företaget men har nu mailat tillbaka till dem med hänvisning till denna diskussion.
 

The Ghost

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Roligt, tack för feedback! Du skippade Photokit Sharpener?
Ännu inte fått svar på alla frågor från företaget men har nu mailat tillbaka till dem med hänvisning till denna diskussion.
Tjena Niklas

Jag hittade några profiler på företaget hemsida som trycker böckerna som jag testade på mina bilder här hemma och då såg bilderna ut som i boken.

Vi ska göra nya försök senare :)
 

stefohl

Aktiv medlem
The Ghost skrev:
Hej

Jag ska göra en bok via nätet.
Det verkar som det 4 färgstryck.

vilken typ av skärpning ska man göra då man använder photokit sharpener, output contone eller halftone eller funkar det inkjet.
För digital tryck rekommenderas halftone-skärpningen, alltså samma skärpning som vid vanligt tryck. Välj bara den upplösning som motsvarar digitaltryckets.

Sedan brukar jag kolla på bilden i 50% skärmvisning. Om den ser överskärpt ut då drar jag ner den ljusa kanalen lite grann, vilket brukar lösa problemet.

MVH/Stefan
 

The Ghost

Aktiv medlem
Re: Re: vilken skärpning ska jag göra för en bok

stefohl skrev:
För digital tryck rekommenderas halftone-skärpningen, alltså samma skärpning som vid vanligt tryck. Välj bara den upplösning som motsvarar digitaltryckets.

Sedan brukar jag kolla på bilden i 50% skärmvisning. Om den ser överskärpt ut då drar jag ner den ljusa kanalen lite grann, vilket brukar lösa problemet.

MVH/Stefan
Tjena Stefan

Om det står så här:
175 lpi uncoated 300 ppi

Vad är 175 lpi ?

Uncoated är väl papperstypen (munken lynx halvmatt papper)

Och 300 ppi är väl samma som dpi ?

Måste jag ta reda på vad dom trycker för Lpi ?

MVH / Stefan
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: vilken skärpning ska jag göra för en bok

The Ghost skrev:
Tjena Stefan

Om det står så här:
175 lpi uncoated 300 ppi

Vad är 175 lpi ?

Uncoated är väl papperstypen (munken lynx halvmatt papper)

Och 300 ppi är väl samma som dpi ?

Måste jag ta reda på vad dom trycker för Lpi ?

MVH / Stefan
Två Stefan varav den ena känner jag.
Trevligt.

Här är en jättebra länk som förklarar det du frågar efter.
http://www.ekdahl.org/kurs/dpi_ppi.htm


Mvh Mikael
 

stefohl

Aktiv medlem
Re: Re: Re: vilken skärpning ska jag göra för en bok

The Ghost skrev:
Tjena Stefan
Om det står så här:
175 lpi uncoated 300 ppi
Vad är 175 lpi ?
Uncoated är väl papperstypen (munken lynx halvmatt papper)
Och 300 ppi är väl samma som dpi ?
Måste jag ta reda på vad dom trycker för Lpi ?

MVH / Stefan
lpi betyder linjer per tum. Det är tätheten på det raster som används vid tryckningen. 300 ppi betyder att det finns 300 pixlar per tum. Dpi står för dots per inch, alltså antalet prickar som en skrivare kan prestera.

Men de flesta blandar ihop ppi och dpi. Då blir det sådana här konstiga uttalanden som att »jag använder 300 dpi eftersom min skrivare har 2880 dpi«. Mät skrivarens upplösning i dpi och bildens i ppi så blir det inte så rörigt ;-)

MVH/Stefan
 

niklasl

Aktiv medlem
Hittade några profiler via Editas webbsajt (tryckeriet bakom gordinegenbok). Klicka på övriga Edita-bolag, välj Västra Aros eller Print & Distribution, klicka på Support->Icc-profiler. Om det är de profilerna som är aktuella i sammanhanget vore det bra om de fanns att hämta direkt på gordinegenbok.se.
 
ANNONS