Annons

Amazon.com hur säkert är det?

Produkter
(logga in för att koppla)

regner

Medlem
jag hittade något på amazon som verkar ännu mer intressant, nämligen en canon eos 20d body för 250$ (!!!!!!) Den första tanken som kom var självklart att det helt enkelt måste vara för bra för att vara sant.. men jag tog ändå och mailade säljaren för att fråga hur det låga priset kommer sig, detta fick jag som svar:

Hello,
This product is brand new in the box, never used, under full warranty (2 years) and with
invoice.It comes with all original standard accesories and manuals included.
If you are really interested to buy this product please email me your
full name and address for shipping and Amazon.com Staff will contact you with the payment
instructions to complete this transaction. Please note that this transaction will be made
through Amazon.com (Amazon.com guarantees the safety of this transaction).
Please reply with the following details:
First Name:
Middle Name (if any):
Last Name:
Street Address:
City: State/Province:
Zip Code:
Country:
Phone Number:
Product Name :
Product Price :
If you have any questions please feel free to email me anytime.
please reply me asap!
Thank you!

Visserligen skrev jag att jag är mycket intresserad av kameran men något vidare svar på min fråga var det ju inte.
Jag tror personligen inte att man förlorar några pengar (för amazon ersätter väl ifall!?) men hur stor promilles chans är det igentligen att man får kameran?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ehh.. det är ju inte Amazon som ligger bakom affären, handlaren råkar bara ha en annons på amazon.com. Kolla på t.ex. Ritz Camera, som ligger överst, de är en rikstäckande kedja och tar dubbelt upp..

Ringer det en varningsklocka?
 

regner

Medlem
visst ringer det en varningsklocka... många dessutom! Men iom att amazon har någon slags ersättningssystem tänkte jag att de kanske har något även system för att för att skydda mot svindlare. (tex att pengarna överförs till säljaren först när köparen har fått varan)
Men igentligen, varför bry sig. Chansen att man får någon kamera är ju ändå minimal.
Är det för bra för att vara sant så är det ofta just det.
 

Aridhol

Avslutat medlemskap
Jag är väldigt intresserad av detta också. Eftersom Amazon har en handelsgaranti kan det ju inte vara vem som helst.

Hur funkar det egentligen?
 

niklasl

Aktiv medlem
Jag beställde en beg bok för ca 400:- (SEK) via Amazons annonser i augusti förra året. När boken efter flera månader inte kommit svarar jag på bekräftelsemailet, som går i kopia till Amazon, att boken uteblivit. Amazon har inte hört av sig och pengar eller bok har jag inte sett röken av. Har haft mailkontakt med säljaren men det verkar inte hända så mycket där och har ännu inte orkat luska ut om och hur man ska kontakta Amazon.

Mitt råd är att inte köpa via deras annonser och definitivt inte gå på de annonser som citeras i början av denna tråd! Så korkad kan väl ingen ändå vara att man tror man kan få en ny 20D med garanti för 250 USD?!
 

niklasl

Aktiv medlem
Så här står det i Amazons "Participation agreement":

4. Amazon's Role. Amazon provides a platform for third-party sellers ("Sellers") and buyers ("Buyers") to negotiate and complete transactions. Amazon is not involved in the actual transaction between Sellers and Buyers and is not the agent of and has no authority for either for any purpose./.../
 

Aridhol

Avslutat medlemskap
niklasl skrev:
Så här står det i Amazons "Participation agreement":

4. Amazon's Role. Amazon provides a platform for third-party sellers ("Sellers") and buyers ("Buyers") to negotiate and complete transactions. Amazon is not involved in the actual transaction between Sellers and Buyers and is not the agent of and has no authority for either for any purpose./.../
Det står också så här i deras beskrivning av vad Safe buying guarantee är:

"We want you to buy with confidence anytime you purchase products on Amazon.com. That is why we guarantee purchases from Amazon Marketplace, Auctions, zShops, and Merchant sellers. The condition of the item you buy and its timely delivery are guaranteed under the Amazon.com A-to-z Guarantee."
 

niklasl

Aktiv medlem
Aridhol skrev:
Det står också så här i deras beskrivning av vad Safe buying guarantee är:

"We want you to buy with confidence anytime you purchase products on Amazon.com. That is why we guarantee purchases from Amazon Marketplace, Auctions, zShops, and Merchant sellers. The condition of the item you buy and its timely delivery are guaranteed under the Amazon.com A-to-z Guarantee."
Märkligt. Låter ju som om vi pratar om olika sajter, en som inte lägger sig i alls och en som har en safe buying guarantee?
 

niklasl

Aktiv medlem
Tack. Tyvärr verkar det finnas ett antal undantag och i alla fall ett gör att jag inte kan komma ifråga. Det har gått för lång tid, man har bara 60 dagar på sig (samtidigt uppmanas man ge säljaren tid att skicka varan och man ska ge tull och andra tid att processa paketet, etc). Frakten får man inte tillbaka om inte... osv.

En variant är ju att jag ber Visa om pengar - betalningen gick genom dem och de kan i sin tur kräva säljaren. Om nu inte det också är för sent. Bra att frågan om Amazon kom upp här på FS så att jag tar tag i detta tråkiga som ju bara är onödigt energiläckage!
 
ANNONS