Annons

Shiftlenses.com (var: Bluff sajt eller ?)

Produkter
(logga in för att koppla)

deepgreen

Medlem
Bluff sajt eller ?

Är det någon som köpt från
www.shiftlenses.com ??

Adapter från Canon fd till eos fattning.
Enligt Canon mfl finns ej någon sådan.
Är detta en dröm som går i uppfyllelse ?

Tacksam för reflexioner .

mvh
 

ulltand

Aktiv medlem
Re: Bluff sajt eller ?

deepgreen skrev:
...Tacksam för reflexioner...
Tillbehöret/objektivet gör att du kan ta flera bilder på samma motiv, och sedan plocka ihop dem i datorn.
Lek med tanken att du med en vanlig digitalkamera på 1MP tar bilder på varje ruta på ett schackbord.
Lägg ihop dessa till en bild, och du har en 64MP-bild.
Så visst lär det kunna fungera, men har du någon praktisk användning för det?
 

deepgreen

Medlem
intressant !

Har länge letat efter en adapter för min
gamla goda fd linser och nu tycks det finnas flera !
Tack för länken !
 

StaffanW

Aktiv medlem
Hej,

Jag är en av dom som startat upp sajten. Främst för att jag/vi tyckte att det inte fanns några shift/tilt objektiv att köpa i sverige, förutom Canons och Nikons orginal (som är extremt bra, men dyra). Sen har vi även tagit in två adaptrar till Canon-EOS. En för att kunna använda Nikon-objektiv, och en för att kunna använda Canons gamla FD-objektiv.

Om någon kund skulle ha problem med adaptern (har hitintills inte hänt) har vi 10-dagars öppet köp, så man i lugn och ro kan testa sina objektiv med adaptern.

Om någon undrar över något, hör gärna av er till mig.
 

Proboarder

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Hej,

Jag är en av dom som startat upp sajten. Främst för att jag/vi tyckte att det inte fanns några shift/tilt objektiv att köpa i sverige, förutom Canons och Nikons orginal (som är extremt bra, men dyra). Sen har vi även tagit in två adaptrar till Canon-EOS. En för att kunna använda Nikon-objektiv, och en för att kunna använda Canons gamla FD-objektiv.

Om någon kund skulle ha problem med adaptern (har hitintills inte hänt) har vi 10-dagars öppet köp, så man i lugn och ro kan testa sina objektiv med adaptern.

Om någon undrar över något, hör gärna av er till mig.
Kan du inte fixa lite bättre priser på diverse saker för oss på fotosidan?
 

StaffanW

Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Kan du inte fixa lite bättre priser på diverse saker för oss på fotosidan?
Ja, självklart.
Om vi bara hittar leverantörer med låga priser som säljer bra kvalitétsprodukter, tar vi gärna in. Kom gärna med tips på vad ni vill ha, så ska vi se vad vi kan göra.

Vi säljer ju också Canon, Nikon och Pentax 67 linser, men där finns andra (Cyber mfl) som kan hålla lägre priser på dom flesta av objektiven. Så vi försöker nisha oss och sälja sånt dom saknar.
 

johanh

Aktiv medlem
Jag tycker det låter väldigt spännande, särskilt skulle en Pentax 67adapter vara intressant. Men jag undrar om det inte skulle gå lika bra att sätta ihop en fotomosaik tagna med 10D+korttele och flera exponeringar. Vad vinner man på att köpa Pentaxadaptern? Nu när du Staffan är i forumet kanske jag kan passa på att fråga.

mvh Johan
 

StaffanW

Aktiv medlem
johanh skrev:
Jag tycker det låter väldigt spännande, särskilt skulle en Pentax 67adapter vara intressant. Men jag undrar om det inte skulle gå lika bra att sätta ihop en fotomosaik tagna med 10D+korttele och flera exponeringar. Vad vinner man på att köpa Pentaxadaptern? Nu när du Staffan är i forumet kanske jag kan passa på att fråga.

mvh Johan
Det du vinner är att du får exakt passning, in på pixelnivå. Viktigt dock är att du har ett bra stadigt stativ. Teoretiskt skulle ett tele och mosaik också fungera, men inget objektiv är exakt raktecknande, och du kommer att får lite olika vinklar mellan korten. Så, det skulle gå, men det skulle bli väldigt mycket jobb i photoshop för att få det riktigt snyggt. Samma sak med stichprogram, dom blir bra, men har inte riktigt det där sista.

Pentaxobjektiven är dessutom riktigt skarpa, och finns oftast billigt begagnat. Tyvärr är just den adaptern relativt dyr. Var det en större marknad, skulle det vara klart intressant att låta tillverka en egen designad adapter, för att få ner priset (om någon känner sig manad, hör av dig..).

Här är ett exempel taget med pentax-adaptern och en Canon 20D, upplösning 6942x3360 (23 MP):
http://www.shiftlenses.com/images/glenfiddich.jpg
 

johanh

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Har läst på hemsidan, men inte riktigt förstått hur själva handhavandet av kamera+adaptern+objektiv sker. Finns det en manual att läsa innan ett ev köp, skulle vara intressant att veta mer om funktionen? Alltså hur man rent praktiskt använder adaptern. Kanske jag ska lusläsa websidan igen.
Har redan 45mm+135mm+200mm Pentax 67 objektiv och snart ett 75mm också.

mvh Johan
 

StaffanW

Aktiv medlem
johanh skrev:
Tack för svaret!
Har läst på hemsidan, men inte riktigt förstått hur själva handhavandet av kamera+adaptern+objektiv sker. Finns det en manual att läsa innan ett ev köp, skulle vara intressant att veta mer om funktionen? Alltså hur man rent praktiskt använder adaptern. Kanske jag ska lusläsa websidan igen.
Har redan 45mm+135mm+200mm Pentax 67 objektiv och snart ett 75mm också.

mvh Johan
Det var så lite så :)
Vi har tyvärr ingen manual i elektronisk form, men du skulle kunna få låna ett "fysiskt" ex (maila mig isåfall).

Kortfattat så är iallafall adaptern mellan kamera och objektiv (en Pentax 67-lins). Adaptern har ett stativfäste för att fästa på ett stativ (naturligtvis). Det här för att objektivet ska vara helt stilla, och man istället förflyttar kameran i sidled.
Ett Pentax 67 objektiv fyller ut en bild på 68x68mm, så i praktiken är det den bilden man "scannar av" med att ta flera kort.

Praktiskt så för man adaptern (+kameran) längst till vänster och tar ett kort. Förflytta kameran lite till höger (bra med lite lite skarvmån) och ta ett kort till, fortsätt tills kameran når ända ut till höger. Om man ställer kameran på högkant, får man tex med en 20D en upplösning på 3504x8600 (30MP) i panoramaformat.

Jag har själv exprimenterat med en egentillverkad adapter-prototyp, där man också kan föra kameran upp och ner, och har då tagit kort på 90MP.

Om man ser till att det inte är något rörligt precis i "skarvarna" på bilden kan man även ta på lite mer levande motiv.

mvh Staffan


PS! Trist rubrik det blev på den här diskussionen :)
 

deepgreen

Medlem
Hej Staffan !

Ber verkligen om ursäkt om min rubrik
sårade dig.
Men, det stod ett "eller" sist i rubriken
och det har väl visat sig att det verkligen
finns hopp för mig och min Canon 85/1,2L
att passa på en eos 10, 20 eller 350.
Skulle den kombinationen funka tror du ?

Det konstiga är att jag har jobbat i branchen i snart 20 år och har aldrig hört att det funnits adaptrar av det här slaget.

Mvh

deepgreen
 

StaffanW

Aktiv medlem
Re: Hej Staffan !

deepgreen skrev:
Ber verkligen om ursäkt om min rubrik
sårade dig.
Men, det stod ett "eller" sist i rubriken
och det har väl visat sig att det verkligen
finns hopp för mig och min Canon 85/1,2L
att passa på en eos 10, 20 eller 350.
Skulle den kombinationen funka tror du ?

Det konstiga är att jag har jobbat i branchen i snart 20 år och har aldrig hört att det funnits adaptrar av det här slaget.

Mvh

deepgreen
Nejdå, ingen fara alls. Var bara tvungen att kommentera rubriken :)

Det finns absolut hopp för din 85/1,2L.
Skulle vara intressant att se om man får ut allt ur 85:an, och hur den står sig tillsammans med adaptern. Eftersom den ger 1.25x förstoring (och samma ljusbortfall) får du en motsvarande 106/1,5 med adaptern på.

Eftersom vi naturligtvis inte har möjlighet att testa hur adaptern fungerar tillsammans med alla gamla FD-linser, ger vi 10-dagars öppet köp så man själv kan testa om den fungerar bra med sina FD-linser.
 

overtune

Aktiv medlem
Kanske fel tråd, men, men...

Kanske fel ställe att fråga på, men ni verkar kunna så mycket om adaptrar och sånt...

Tänkte bara höra om någon vet om man kan passa pentax-objektiv på en Nikon-kamera?

Har några gamla manuella pentax objektiv kvar och har nu skaffat en Nikon F5. Finns någon adapter för att använda mina gamla objektiv?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Re: Bluff sajt eller ?

deepgreen skrev:
...Adapter från Canon fd till eos fattning.
Enligt Canon mfl finns ej någon sådan.
Heh.. jag gissar på ett svar från den fantastiska noll-koll-supporten?

Canon har själv tillverkat en FD-EOS adapter, med glas i, så den fungerar som en liten telekonverter och man får (om jag inte missminner mig) fokus på oändligt. Hama m.fl har även de tillverkat adaptrar, dock utan glas, så att man förlorar möjligheten till fokus på oändligt avstånd.

Novoflex har adaptrar FD-EOS, som sägs fungera fullt ut..

Ps. Jag ändrade trådrubriken
 

quarc

Aktiv medlem
Re: Bluff sajt eller ?

deepgreen skrev:
Är det någon som köpt från
www.shiftlenses.com ??

Adapter från Canon fd till eos fattning.
Enligt Canon mfl finns ej någon sådan.
Är detta en dröm som går i uppfyllelse ?

Tacksam för reflexioner .

mvh
Om jag förstått det hela korrekt så är det inte en shift-adapter för Canonobjektiv för Canon utan för mellanformatsobjektiv. Ett vanligt 35mm objektiv har för liten bildcirkel (ok, med APS-sensorstorlek så har man ju några mm att spela på men inte tillräckligt). Dessutom har man ju problemet med 35mm objektiv att om man sätter på en adapter så kommer objektivet längre från filmplanet och kan alltså inte fokusera till oändligheten längre (see mellanringar). Men ett mellanformatsobjektiv har ett större avstånd mellan objektivfattning och filmplan (åtminstone de avsedda för spegelreflexkameror) så där kan man klämma in en adapter och fortfarande kunna fokusera till oändligheten.

Som jag förstått det så har de en adapter för Pentacon 6 (eller Kiev 60 om man så vill). Det finns en del superba ryska objktiv som är billiga. Superba optiskt, skräp mekaniskt tyvärr. Jag har ett gäng sådana objektiv sedan tidigare, men har bländarproblem med de flesta, men bra bilder blir det när man får till det. Är lite frestad att köpa en adapter för dessa så man kan ta lite snygga bilder på arkitektur framföralt.

Sedan har de en adapter till Pentax 67. Kul för oss som råkar ha sådana objektiv, anars troligen inte så intressant då dessa objektiv kostar multum. Adaptern var dock saftigt dyr, verkar på priset som om den skulle vara orginal Pentax, men vad jag vet har Pentax ingen sådan i sortimentet.

ALlt detta är som jag förstått det. Jag garderar mig för att jag kan ha missförstått något.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Re: Re: Bluff sajt eller ?

Jeppe skrev:
Heh.. jag gissar på ett svar från den fantastiska noll-koll-supporten?

Canon har själv tillverkat en FD-EOS adapter, med glas i, så den fungerar som en liten telekonverter och man får (om jag inte missminner mig) fokus på oändligt. Hama m.fl har även de tillverkat adaptrar, dock utan glas, så att man förlorar möjligheten till fokus på oändligt avstånd.

Novoflex har adaptrar FD-EOS, som sägs fungera fullt ut..

Ps. Jag ändrade trådrubriken
Tack för att du ändrade trådrubriken, ser ju otroligt mycket bättre ut nu.......

Det finns naturligtvis en lins i adaptern som vi säljer och den ger 1,25x förstoring (och lika mycket ljusförlust förstås). Just för att kunna fokusera på oaändligt avstånd.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Re: Re: Bluff sajt eller ?

quarc skrev:
Om jag förstått det hela korrekt så är det inte en shift-adapter för Canonobjektiv för Canon utan för mellanformatsobjektiv.
För att förtydliga lite. Vi säljar alltså en adapter för att kunna använda Pentax 67 objektiv på en Canon, Nikon, Pentax (småbild) eller Minolta kamera.
Eftersom Pentaxobjektiven är gjorda för mellanformat är avståndet mellan lins och filmplan betydligt mycket större än för ett småbildsobjektiv. Därför finns ganska mycket utrymme för en adapter mellan kamera och objektiv.

Sen har vi också en shift-adapter för just Pentacon 6 objektiv, som också dom är gjorda för mellanformat. Vi tar bara in dom bästa (4 st olika) och har hitintills (ta i trä) inte haft någon kund som haft problem med lamellerna i bländaren. Eftersom vi säljer i Sverige, ger vi också 1 års garanti, så skulle det vara några problem inom 1 års tid tar vi hand om det.
Adaptern för Pentacon 6 objektiven fungerar på Nikon, Minolta, Pentax och Canons hus.
 
ANNONS