Annons

Analog kompaktkamera för vandringar

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Är ute efter en analog kompaktkamera att ta med på vandringar och behöver tips om modeller. Tänkte mest använda dia-film och vill gärna ha tillgång till manuella inställningar i så hög grad som möjligt. Kameran får inte väga för mycket och ska gärna tåla en del tuffa tag. Har ni några förslag?

MVH

Johnnie
 

Staffan

Aktiv medlem
Leica CM och Contax T2/T3/TVS. En del använder Olympus my2 och Yashica T5 som är enklare.

/Staffan
 

Norfen

Aktiv medlem
De flesta systemkameror från början av 80-talet var lätta hade ljusmätning och pajade aldrig. Jag har själv en gammal ricoh XRP. Ljusmätningen funkar klockrent drar nästan ingen ström och pajar inte hur man än försöker :)

Jag är rätt säker på att de flesta pentaxar, nikonar och canoner från samma period är lika outslitliga.

Om du skall ha den mycket utomhus kanske du skall fundera på att leta upp en modell som funkar utan batteri.

Om du köper med manuell fokus kan pentax-k fattning eller olympus vara jättebra. objektiven är jättebilliga.

Må solen vara i ditt ansikte och vinden i din rygg!

Martin
 

Urr

Aktiv medlem
Jag undrar om det finns något riktigt bra val. Du måste kompromissa!
Ur driftsäkerhetssynpunkt borde du använda en mekanisk kamera, Nikon Fm skulle jag välja ur min kameraväska.
Diafilmen kräver en bra ljusmätare, därför borde du ha en kamera med matrixmätning och då blir valet en nyare kamera som troligen är elektronisk. Själv tog jag med min F70 på fjället tillsammans med Fm-kameran men batteriet tog givetvis slut och jag hade inga i reserv... Tur att jag hade mer än en hus med mig.
Men nu frågar du efter en kompakt. Jag kontrar med att säga - det är värt att ta systemkameran med sig. Men jag misstänker att du envisas - därför får du väl välja några av de små, nya elektroniska underverken som redan nämnts.
 

carpelux

Aktiv medlem
Om du klarar dig med bännvidder upp till 135mm:
Leica M (med separat mätare), Bessa R2 eller R2A/R3A.
 

avslutat

Aktiv medlem
Urr skrev:
Jag kontrar med att säga - det är värt att ta systemkameran med sig. Men jag misstänker att du envisas - därför får du väl välja några av de små, nya elektroniska underverken som redan nämnts.
=)

Jo, jag envisas. Av två skäl: min f90x väger tillsammans med 90mm och 50mm och 28mm för mycket och jag har inte råd att köpa en lätt systemkamera med lätt objektiv. Om jag däremot skulle fota något och för detta ändamål behövde ut och vandra hade jag inte tvekat. Nu ska jag däremot vandra och för detta ändamål behöver jag en smidig kamera.

Hm.. ska ändå se vad det skulle kosta och väga med ett billigare zoomobjektiv...
 

Benganbus

Aktiv medlem
Förslag M-Leica.. :)

Kanske verkar tjatigt det här om M-Leica,
till gatufotografering, till fjällvandring, å till vandring....

Men den e praktisk! :)

Jag tycker att M-leican e perfekt även för vandring, liten, hyffsat lätt, funkar alltid, små gluggar..

Å er'e väldigt tuffa tag...?
Då blir det en gäng-Leica..
+ lös exponeringsmätare..

Då kan man vandra jorden runt...!! :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
dunberg skrev:
[Bjag har inte råd att köpa en lätt systemkamera med lätt objektiv.[/B]
Jag lämnnar också min Nikon hemma när det är vandringsdags. Utrustningen är för stor & tung.

Men OM1an används.

För 1000-1500 kr får du en OM1 med minst normal.
I bästa fall med 28/35, 50, 135.

Var det 5 år sedan du bytte ljusmätarens batteri så ta med ett i reserv.

Under vandring:
Kameran runt halsen och de två övriga objektiven i var sin grov plastpåse i ryggsäckens ytterfack.

Lycka till
/Erik
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Inte så mycket manuella inställningar men Canon Prima AS-1 får bra vitsord av sonen i huset som hade en sådan med som "slängkamera" till Svalbard alldeles nyligen.
Vattentät (åtminstone till 5 meter), stor bra sökare så att man inte behöver ta av sig skidglasögonen vid fotografering ens en gång....
Inga problem med foto i kallt väder, bara att ta upp ur en till hälften snöfylld ficka och plåta vid -25C.
Går utmärkt att använda med skoterhandskar på.
Tydligen ett bra komplement till SLR-kamerorna.
Vanliga fjällvandringar torde inte vara problem...;-)).
Us
 

klerk

Aktiv medlem
En riktigt robust och även riktigt manuell kamera är ju Rollei 35 (S eller T, SE eller TE). Denna är ju helt mekanisk och använder bara batteri till ljusmätningen. Dessutom kan man använda i stort sett vilken extern blixt som helst.Annars skulle jag rekommendera tidigare nämnda Contax, Rollei afm 35, Ricoh GR1 osv. Alla med mycket goda inställningsmöjligheter och ytterst bra optik. Dock med begränsning i blixthantering pga inbyggd blixt. Kostnad från ca 1000 kr och upp. Billigare kommer du undan om du kan avstå från manuella inställningar. Då gäller OFTAST att ju mer känt optiken är och ju större största bländaren är ju bättre.
 

Staffan

Aktiv medlem
Canon Prima AS-1 är inte speciellt skaprtecknande och det går inte att ställa bländare etc.

Gamla Rollei 35 är skarp, men saknar lyster i bilderna eftersom antireflexbehandlingen från den tiden inte är vad den är idag. Den är väl dessutom, vad jag har förstått, förutom att den är bökig, lite känslig.

/Staffan
 

klerk

Aktiv medlem
Jo, det stämmer att Rollei 35 är bökig. Men inte speciellt känslig. Det som oftast sker i så fall är att ljusmätaren får spel vid ex vis ett hårt slag. Men kameran fungerar ju i alla fall. Även helt utan batteri. HFT-bhandlingen på Sonnar optiken (som jag har) tycker jag är helt ok utom i rent motljus då det kan uppstå reflexer.
 

paco

Aktiv medlem
Leta upp en Olympus 35RD :) Mycket trevlig kamera med manuella inställningar och ljusstark optik.
 

avslutat

Aktiv medlem
Hej och tack för tips och råd. Har hittills fått erbjudande att byta min digitala kompaktkamera mot:

XA-2 Svart B+ Rem,Blixt
XA Svart B+ Blixt
XA 4 Macro DX Svart B+ Blixt A16 rem

Minox EL Blixt

Minox GT Blixt

Vad tror ni? Minolta XA tycks vara en trevlig kamera med inställningsmöjligheter. Minox har fått en hel del negativ kritik bla här på sidan. Några synpunkter?

Har även fått erbjudande om att få köpa en Minolta Riva Zoom 135 EX för 100-200:-.
 
Senast ändrad:

Urr

Aktiv medlem
Jag misstänker att Minox har bättre otik än XA, men när det gäller Minox är batterierna ett problem. Många modeller vill ha ett kvicksilverbatteri som inte längre tillverkas. Px 27, så då krävs att du köper en adapter. Dessvärre gäller det också Rollei 35 som jag själv varit ägare till. Fin men orginell kamera, men tillverkad i metall i motsats till de flesta andra minikompakter.
 

objernulf

Aktiv medlem
Olympus XA är trevlig men optiken har stort ljusbortfall i hörnen. XA2 och XA4 har färre manuella möjligheter och sämre optik.

Äldre Minox har problem med slutaren och dåliga batterityper.

Nyare Minox 35 MB eller ML har en helt ny slutare/avtryck som inte krånglar. De har ny batterityp också. En annan fördel är att de har exponeringslås vilken de äldre saknar. Minox 35 har ett mycket bra objektiv. I princip det enda minikameraobjektivet som inte har problem med ljusbortfall i hörnen. Skarpt är det också. Jag har gjort förstoringar 30x40 cm som är mycket fina. Kameran väger 200g och är hur liten som helst. Exponeringen fungerar fint med diafilm, speciellet med exponeringslåset.

Jag var en vecka i Japan (tjänsteresa) och hade enbart Minox 35 MB med mig. En kollega hade Nikon med proffszoomar (F2,8). När vi visade bilder tyckte alla att Minoxbilderna var bäst (även tekniskt).

Rekommenderas!
 

avslutat

Aktiv medlem
objernulf skrev:
Nyare Minox 35 MB eller ML har en helt ny slutare/avtryck som inte krånglar.
Hej!

Det låter som en riktigt trevlig kamera. Vad tror du att en Minox 35 ML och en Minox 35 MB är värda? Jag håller på att bjuda på en ML just nu. Vet dock inte ålder på den eller om det är ny slutare / avtryck. Det ska dock vara någon slags ny iso-skala på den.

MVH

Johnnie
 

MattiasL

Aktiv medlem
Om du får både XA och XA4 kompletterar de varandra bra.

XA med sin 35/2,8 och närgräns på 0,85m och XA4 med 28/3,5 och närgräns på 0,3 är inte en så dum kombination. Instämmer i att XAn vinjetterar en del. För mig är det inget problem. Det passar ofta i de bilder jag tar med den. Värre kanske i fjällen.
 

avslutat

Aktiv medlem
MattiasL skrev:
Om du får både XA och XA4 kompletterar de varandra bra.

XA med sin 35/2,8 och närgräns på 0,85m och XA4 med 28/3,5 och närgräns på 0,3 är inte en så dum kombination. Instämmer i att XAn vinjetterar en del. För mig är det inget problem. Det passar ofta i de bilder jag tar med den. Värre kanske i fjällen.
Jag frågade igår om jag kunde få byta till mig de två kamerorna mot min men jag har inte fått svar än.

Innebär vinjettering att bilder mörknar ut mot kanterna?
 
ANNONS