Annons

Vad kan man fota i och kring San Diego

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Efter en del ändringar av resmål fram och tillbaka har det just blivit spikat att vi kommer göra en resa med jobbet till San Diego veckan efter midsommar. Resan är inte förenat med jobb. Därför undrar jag ju vad man kan fota där.

Någon som varit där, någon som känner till naturen i området. Finns det nått kul naturfoto att göra där?
 

Zepofan

Aktiv medlem
Nu är det förvisso nästan 25 år sedan jag var i San Diego... naturen runt staden är ju på sina håll ganska torr och ökenlik. Dock finns ju en del härlig grönska utåt kusten. Områden som La Jolla, Ocean beach och Pacific beach är väldigt trevliga. Speciellt La Jolla. Det finns ett ställe längs med kusten som heter Sunset Cliffs med fantastisk utsikt och annat.

Sen har du ju naturligtvis djurparkerna. I och för sig är det ju djur i fångenskap men San Diego Wild Animal Park är en upplevelse där djuren på felra ställen går "lösa" på en konstgjord savann. Även San Diego Zoo är imponerande liksom Sea World.

Balboa Park är också ett naturskönt område med diverse aktiviteter och utställningar (som sagt i alla fall för 20+ år sen)

Hoppas du fått lite tips. Finns säkert folk här som varit där betydligt senare...

Hoppas du får en trevlig resa.


[Edit]
Stavfel
 

Magnuz

Aktiv medlem
Jag var i San Diego 1999, dock bara några dagar, men det är otroligt fint där. Jag skulle vilja säga att det beror helt på vad man har för intressen. Vi var på Sea World. Mäktigt att se späckhuggarna hoppa (varning för att man kan bli blöt längst ner på raderna närmast basängen. Vi var också vid La jolla beach, mycket HD motorcyklar och annat kul som åkte runt på vägarna runt stranden. Jag hade letat Ford Mustang 1964-1966 bilar att fota men har man inte det intresset så? San Diego är också tillhållet för mycket av USAs militära aktiviteter, så som flottan och flygvapnet (du kanske minns Top Gun) så att få en bild på ett hangarfartyg i hamn kanske kan va nå´t? om man nu får ta bilder på sånna saker. Joshua Tree nationalpark är ju häftig också, sök på bilder på nätet från den, öken landskap med coola Joshua trees som knappt finns nån annanstans vad jag vet. Den ligger dock en bit upp mot Los Angeles tror jag vi hann aldrig åka dit, men kommer jag dit igen så måste jag bara dit. Sen finns det mycket ut med kusten att se och små mysiga små ställen osv. osv. men det vet jag inte så mycket om men kolla upp det, San Diego i sig är ganska stort så att se ett mindre ställe ut med kusten kan nog va trevligt. Innåt landet är det mest öken, både med mycket sand och klassisk Los Angeles/Las Vegas öken med grus/buskar/klippor m.m. Finns trots ökenlandskapet både fina buskar, växter och djur. Palm Springs ligger också i närheten, har dock inte varit där... Glöm heller inte att många pratar spanska och åk inte runt i "fel" kvarter vid fel tidpunkter. Men kika på nätet och kolla in bilder från kustställen och annat, och glöm heller inte att käka på "in n out burger", världsklass, finns bara i sothern california...

Trevlig Resa!!

/Magnus
 
Senast ändrad:

Arleklint

Aktiv medlem
Tack för infon. Jag kollade lite bilder på nätet från La Jolla. Det ser läckert ut. Jag hittade t.o.m en fyr :)
 

Magnuz

Aktiv medlem
Kolla in Joshua Tree national park. Har du mer tid på dig att åka runt så är det inte så långt bort till Arizona, förbered dig dock på värme, innåt landet kan det bli olidligt varmt, över 40grader på sommaren förekommer ibland, vi hade +48 som varmast i death valley nationalpark i augusti..
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Arleklint skrev:
Efter en del ändringar av resmål fram och tillbaka har det just blivit spikat att vi kommer göra en resa med jobbet till San Diego veckan efter midsommar. Resan är inte förenat med jobb. Därför undrar jag ju vad man kan fota där.

Någon som varit där, någon som känner till naturen i området. Finns det nått kul naturfoto att göra där?

Det finns många fina flickor i San Diego. Även om det kanske inte räknas som naturfoto :)
 

Göran R

Aktiv medlem
Hej,

Instämmer med dom flesta av dom föregående åsikterna. Tree national park är ganska lättillgängligt med många unika vyer men kanske inte så rikt på djur förutom skallerorm och små gnagare.
Om det är djur du vill kolla på så måste du gå längst ut på udden i La Jolla cove, där ligger sälarna och sjölejonen precis nedanför beachpatrols kontor. Det brukar vara tjockt med folk och svårt att missa.
Det finns även en hel del militära objekt, där är det dock ofta restriktioner ang. fotografering. Komihåg att kolla innan, det har blivit mycket känsligare efter 9/11.
Annars finns det både supercarriers och atmoubåtar som har hemmahamn i San Diego.

Om du gillar Top Gun så är dom flesta miljöer från filmen från området. Infarten, och det berömda staketet, ligger på Miramarroad. Och ett besök på "the Sleezbar" i "Gaslamp dirtrict" är kul. Det är ett pilot tillhåll på riktigt.

Coronado island precis söder om stadskärnan är även det sevärt.

San Diego Old Town har bevarat Mex bebyggelsen väl och har många trevliga matställen fast att det är moderniserat.

Vill du ha lite häftiga bilder på hanggliders så rekommenderar jag Torrie pines. Det är ett av värdens bästa "hang" och ligger strax norr om La Jolla. Fördelen som fotograf är att dom flyger förhållandevis lågt. Handla en Chilli-dog och tag plats på verandan ovanpå den spartanska serveringen.
Hör gärna av dig om du har några mera funderingar ang San Diego.

MvH
Göran Röjhagen,
 

Göran R

Aktiv medlem
Om du ska se lite mera av Johsua tree park så rekomenderar jag att du tar en 4-hjulsdriven hyrbil. Finns på Hertz Avis etc. Det finns ett antal "trail" som är öppna för 4-hjulsdrivniafordon och då kan du komma lite längre bort från vägen.
 

egrh

Medlem
Du ska ju självklart köra ned i Mexico. Stanna inte för länge i Tijuana utan fortsätt söderut längs kusten.
Nu är det snart 30 år sedan jag var där, men som jag kommer ihåg det är det intressant och annan miljö än den amerikanska.
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag kom på en idé...

Under sommaren kommer jag göra flera resor. Bl.a Island och det som kommit upp här öken i Californien

En tanke jag får är att fota i tanken om en utställning "Kontraster"

Jag tänker en samling bilder där bilderna paras ihop två och två. En Islandsbild mot en ökenbild. Båda i likartat motiv och komposition. Lika, men så olika.

Tror ni på tanken?
 
Senast ändrad:

LGS

Aktiv medlem
Det kanske inte finns tid för det men: Det tar 7 h och 28 min att köra (enligt Mapquest) till Yosemite National Park, där Ansel Adams levde och verkade.

http://www.yosemitepark.com/

http://www.yosemite.org/vryos/TurtlebackCam.htm

http://www.anseladams.com/Yosemite-Special-Edition-Photographs-C110.aspx

Vad gäller öknar gillade jag Death Valley (6 h 14 min körtid). Mycket stor, snygg och platt öken med höga berg i fonden.

Idealresan från S.D. vore, om tid finns: Västkusten upp till San Francisco, inklusive Highway One, till höger i S.F. och längs vinodlarkullarna mot de jättestora träden och vidare in i Yosemite. Sedan tillbaks till S.D. via Death Valley. Fast den resan kräver några övernattningar. Jag har åkt den rutten själv, och Highway One samt Yosemite är de vackraste platser jag sett.
 

bive

Aktiv medlem
När jag var i San Diego 1996 så hyrde jag bil och körde öster ut, först genom lite bergigare miljö och sedan mer eller mindre öken. Målet var de saltsjöar (flats) som finns några timmars bilfärd öster ut.
Varmt (c:a 30 grader i mars), tort och mäktigt är väl en bra sammanfattning av saltsjöarna.
Dessutom så finns det flera små byar som ser slitna och mer eller mindre övergivna ut på vägen. En del är också bestyckade med personer som ser ut som om de var tagna direkt ur en Lynch-film. Lite olustigt var det att tanka i en liten håla där mackägaren satt med hagelbössan i knät på en gisten stol och såg bister ut...

Sammanfattningsvis så kan man väl säga att det finns hur mycket som helst att plåta, som vanligt :)
 

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Var i San Diego några dagar i höstas då vi bilade genom Californien.

Det jag kommer ihåg framförallt är flygplatsen som ligger mitt i stan och alla flgplan som man tror skall hracha i hustaken.

När vi var där var det inte valsesong men några valar hade vart roligt att fota. Det ligger en turistbyrå i hamnen som har koll på valarna mm.

Gaslampsdistriktet var oxå ett trevligt ställe med mysiga pubar och trevlig arkitektur.

Var även på ett nöjesfält med gammal bergodalbana av trä "The gigant diaper" som var värt ett besök och några foton.

Önskar dig en trevlig resa!

Jesper
 
ANNONS