Annons

Canon Eos 1d MkII -- Sigma 70-200/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

StudioG

Aktiv medlem
Hejsan ..

Är det andra än jag som kör denna kombination ?? Fotar ju en del Fotboll nu på sommaren men jag är missnöjd me kvaliten på bilderna. Kan de möjligtvis vara så att objektivet ej hinner med eller ?? Kommer att beställa ett Canon 70-200/2,8 med IS nu inkommande vecka..
 

Smirre

Aktiv medlem
Det kan vara att AFén inte hänger med, men det skall inte skilja mycket i hastighet mellan sigmas och canons 70-200 om då sigman är utrustad med HSM motor.
Försök att bara hålla centrum AF punkten aktiv vid AIservo och att minst hålla 1/500 sekund i slutartid, om du inte vill panorera bilderna. Med den senaste firmwaren så skall autofocusen ha blivit förbättrad. Det skulle vara bra om du kunde bifoga en bild så skulle det vara lättare att kunna se vad som kan ha gått galet.

Mina tips således....

Centrum punken aktiv
AIservo
Minst 1/500 sek
Och följ efter objektet medans du fotograferar.

Det kan ju vara så att du har en dålig kopia av sigman, har hört talas om att linspaketet har varit snett monterat och bara viss del av bilden är skarp.
 

StudioG

Aktiv medlem
Smirre skrev:
Det kan vara att AFén inte hänger med, men det skall inte skilja mycket i hastighet mellan sigmas och canons 70-200 om då sigman är utrustad med HSM motor.
Försök att bara hålla centrum AF punkten aktiv vid AIservo och att minst hålla 1/500 sekund i slutartid, om du inte vill panorera bilderna. Med den senaste firmwaren så skall autofocusen ha blivit förbättrad. Det skulle vara bra om du kunde bifoga en bild så skulle det vara lättare att kunna se vad som kan ha gått galet.

Mina tips således....

Centrum punken aktiv
AIservo
Minst 1/500 sek
Och följ efter objektet medans du fotograferar.

Det kan ju vara så att du har en dålig kopia av sigman, har hört talas om att linspaketet har varit snett monterat och bara viss del av bilden är skarp.
Hejsan..
Den är utrustad me HSM och ja har testat alla olika inställningar. Kolla gärna på min portfolio. Där finns lite foton.
 

Damocles

Aktiv medlem
Vad är det du är missnöjd med. Fokus, färger, skärpa, eller något annat.

HSM motorn ska inte ha några problem att hänga med alls. Därimot så är objektivet inte hundra knivskarpt på full öppning på alla brännvidder.
 

StudioG

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Vad är det du är missnöjd med. Fokus, färger, skärpa, eller något annat.

HSM motorn ska inte ha några problem att hänga med alls. Därimot så är objektivet inte hundra knivskarpt på full öppning på alla brännvidder.
Som sagt det är ett jättebra objektiv me tanke på priset. Men focus o skärpan tycker jag inte är bra. Prövade ett Canon 70-200/4 i våras och de var en stor skillnad.
 

Jest

Avslutat medlemskap
Jag tycker att bilderna ser fina och skarpa ut, kolla på bilden Sjölejon, där ser du ju håret på benen! :D

Du är medveten om att kameran applicerar väldigt lite digital skärpa och att de flesta bilder mår bra av att skärpas lite i valfritt bildbehandlingsprogram?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Lämpligen genom att ställa/hålla kameran i 45 graders vinkel från en linjal eller någonting annat som är jämnt graderat, ta en bild och se om dess fokus ligger på den punkt du fokuserade på.
 

StudioG

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Lämpligen genom att ställa/hålla kameran i 45 graders vinkel från en linjal eller någonting annat som är jämnt graderat, ta en bild och se om dess fokus ligger på den punkt du fokuserade på. [/QS

Ska kolla i morron .. Nu är de filmtajm !
 

StudioG

Aktiv medlem
Jest skrev:
Jag tycker att bilderna ser fina och skarpa ut, kolla på bilden Sjölejon, där ser du ju håret på benen! :D

Du är medveten om att kameran applicerar väldigt lite digital skärpa och att de flesta bilder mår bra av att skärpas lite i valfritt bildbehandlingsprogram?
Jo den bilden är rätt OK.. Men kolla gärna in min Portfolio..
 

StudioG

Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Jag har ett likadant objektiv som gav mig knivskarpa bilder på 300D, men frontfokuserar kraftigt på min nya 20D och på 350D. Det är ny återlämnat till leverantören och jag får det utbytt.
Mitt problem avhandlas i den här tråden som också innehåller allt du behöver för att testa fokus...
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=40045&perpage=15&pagenumber=1
Jasså.. Så de finns andra som också haft strul me detta objektiv.. Ska kika.. Tackar o bockar..
 
ANNONS