Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olympus OM-2

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmy1r

Aktiv medlem
Vad skulle ett OK begagnatpris för den här kameran vara? Med ett normaloptik på 50mm 1:1,8.

Någon som kan ta upp för och nackdelar med den här kameran?
Fungerar den för någon som vill lära sig mer om systemkamera fotografering?
Och hur är den att använda ifall man har glasögon?

Tack på förhand!
 

.Z.

Aktiv medlem
Pris är mycket svårt men om du köper privat så ska det vara billigt, max 1500 enligt mig om grejorna funkar.

Det är kamerahuset som är värt nåt, en 50/2.8 hittar man för en spottstyver. Inget ont om den för den skull, det är ett bra objektiv. Kika på min bild "bröllopsfotografens väntan", den är tagen med ett sånt objektiv...

Om2 är perfekt för dig om du vill lära dig grunderna, finns mycket fin optik att få tag på billigt. Man bör dock se upp med krånglande elektronik, det har varit problem med det men om den fungerar idag så bör den hålla några år till. Den mekaniska Om1 är dock lite pålitligare.

Tror att sökaren är ok för glasögonbärare. För övrigt så är den ljus men tyvärr lite kontrastlös. Man kan dock byta till en modern, bättre mattskiva.

Ang. priset så gissade jag lite. Se bara till att du inte betalar nåt överpris, att reparera en trasig kamera av detta slag lönar sig inte utan man köper en annan i stället.

Personligen så föredrar jag Om1 då den är lite pålitligare, den har dock ingen tidsautomatik och TTL-blixtmöjlighet.

//Larsa
 

J_Plupp

Aktiv medlem
jimmy1r skrev:
Vad skulle ett OK begagnatpris för den här kameran vara? Med ett normaloptik på 50mm 1:1,8.

Någon som kan ta upp för och nackdelar med den här kameran?
Fungerar den för någon som vill lära sig mer om systemkamera fotografering?
Och hur är den att använda ifall man har glasögon?

Tack på förhand!
Pris är svårt... beror på hur fin den är... runt 1000 kr är rimligt.
Fördelar enligt mitt tycke:
  1. Helmanuell och tidsautomatik
  2. TTL-blixtmätning
  3. Massor av beg objektiv, motorer, blixtar etc. OM-systemet var ett MYCKET STORT system på sin tid.
  4. Ypperlig optisk kvalité på Zuiko-objektiven
  5. Perfekt nybörjarkamera.
  6. SR44 batterier på OM-2 och senare. Bara OM-1 serien hade kvicksilverbatterier.
    [/list=1]
    Nackdel, kanske att slutaren är elektronisk och att det inte finns någon spegeluppfällning.

    Jag har glasögon, men använder helst linser när jag fotar. Oavset kamera.

    / Johan
 

.Z.

Aktiv medlem
Re: Tack för alla svar!

jimmy1r skrev:
Kan ni ta en titt på den här annonsen. Det är ingen OM-2 utan en OM-10 vad är det förs skillnad? Vilken av alla OM kameror skulle ni rekomendera?

http://www.blocket.se/view/5202569.htm?caller=nbl_s&l=0&c=1&city=0
Surfar mobilt nu och kikar inte på annonsen men Om10 håller inte alls samma klass utan av de äldre så ska det vara Om1 eller Om2. Sedan så finns Om2sp samt Om3 och 4, de två senare blir dock lite dyrare.

För lite mindre pengar så är Om1 och 2 lämpligast, möjligen också Om2sp (sp= spotmätning).

Ang. att Om1 är byggd för kvicksilverbatterier så är det inget problem. Finns billiga alternativ i form av hörapparatbatterier.

Gör en googling på Olympus Om system eller nåt liknande, finns en del info på nätet om kamerorna.

//Larsa
 

volker

Avslutat medlemskap
Satsa på OM2, inte på OM10. Den sista är mycket billigare byggd, huvudströmbrytaren på dom flesta sitter mycket lös, det ställer till det för dig.
Vad gäller OM2:an är det en nästan outslitlig och lättservad kamera, fast den servas inte längre (förutom av några entusiaster t.ex. i Hamburg, Tyskland).
Köper Du en sådan testá den i manuell läge med långa exponeringstider typ 1/2 sekund. Dom måste stämma.
Ett vanligt fel är att tiderna är ojämna och för långa. detta beror på en motstånd som har blivit nedsmutsat med tiden och ger fel tidsinställningar. För en servicekille är detta lätt åtgärdat, men för en som inte ger sig på kameran är det bara att pruta en tusenlapp (arbetskostnader för helservice)
 

.Z.

Aktiv medlem
Kikade på annonsen du hänvisade till & det är ju mycket prylar för pengarna, kvaliteten på objektiven är dock svårt att bedömma av en sådan bild (någon annan kanske kan bedömma?) men dessa grejor är inte lättsålda idag så rätt vad det är så kanske du kan pressa priset & köpa det + en Om-1 eller OM-2 med normal från annat håll?

Som sagt så är OM10 inte riktigt lika intressant då det var Olympus budgetmodell...

OM-10 är enklare uppbyggd samt har enbart tidsautomatik, OM-1 är helt manuell medan OM-2 har både tidsautomatik samt manuell möjlighet.
Till OM-10 finns dock en adapter att sätta på med vilken man får möjlighet att köra manuellt, hur tillgången på dessa är vet jag dock ej.

Om du skulle köpa paketet i annonsen så ska du dock vara medveten om att exempelvis bländarlamellerna på objektiven kan kärva. Detta är mycket vanligt på gammal optik som legat länge. Därför så ska du inte betala mycket vid privatköp då det sällan är värt att reparera/renovera äldre optik som inte har nåt speciellt värde.

Kamerahuset kan även det vara defekt & många säljare har oftast ingen aning om hur man ska kolla funktionen på det eller optiken. Detta ska man vara medveten om när man handlar & om det är så att säljaren inte kan garantera funktionen samt om man själv inte har möjlighet till det så ska priset vara mycket lågt, det är i allra högsta grad köparens marknad på denna typ av prylar.


Info om OM-10.


Här har du en googling på OM-systemet där du kanske kan hitta nåt matnyttigt.

//Larsa
 

Sidde

Aktiv medlem
Har haft en OM-2n...

... och filframmatningen kan strula, dessvärre sa min kameraaffär att det är knepigt med reservdelar. Exemplar körda med motor/winder kanske skall undvikas...

Fin kamera i övrigt!


P.S. OM-2sp = spot och Programautomatik. D.S.
 

tvingjohan

Medlem
Mina har aldrig strulat med filmframmatningen trots att dena ena har varit i proffesionell användning, delvis med winder. Skulle tro att det gick en del film igenom den då jag tror proffset körde frilans i pressbranchen en del.
Den andra ser så gott som oanvänd ut, köpten den just för skickets skull (bra o ha när den slitne tröttnar på riktigt).
 
ANNONS