Annons

Batteri till Minolta Hi-Matic F

Produkter
(logga in för att koppla)

LOA

Medlem
Min gamla Minolta Hi-Matic F är i behov av nya batterier. Original ska det vara 2 st 1.4V kvicksilverbatterier men sådana finns väl inte långre?

Tacksam för alla tips!

Lars
 

decadent

Avslutat medlemskap
Ett bra ställe för exotiska batterier är

http://www.photobattery.com

Om du inte får tag i 1,4 voltsbatterier som passar hittade jag följande tips:

Make your own battery adapter that can accept the more commonly available SR44/A76 1.5 volt button cells. (The A76's run around $1 each from places like Radio Shack or even local drugstores.) This is how:

All you want is a conductive spacer that makes up for the difference between the dimensions of the small SR44/A76 and the thicker PX640 cell.

My adpater is made from the cap of a Crayola marker. The ridge on the cap is carefully cut off with a sharp utility knife or sanded down. The length of the cap is cut to the dimension needed to fit in the battery chamber of the camera.

A small screw, of the type used on computer circuit boards and computer cases is snug fitted through a hole in the Crayola marker cap. The end of the screw should lightly touch a A76/SR44 cell snug fitted into the cap from the open end. You may need to experiment with different size screws to get it right.

Make two of these and you can continue enjoying the Hi-matic F or E that you have. Make sure the cells are correctly inserted to match the polarity of the battery for the circuit.

I seem to be getting identical metering with PX640A's and my adapters, as indicated by the lens openings. I can't say with certainty about shutter opening times.
 

LOA

Medlem
Tack för tipset Martin!
Har funderat lite på att det borde gå att bygga en enkel adapter så det var bra att få den idén bekräftad. Ljusmätaren är inget under av precision i denna gamla kamera så det kan inte vara något problem med "lite" för hög spänning.
 

olind

Aktiv medlem
En oändligt gammal tråd. Men är det nån som har färska tips på hur man löser batterifrågan på en Minolta Hi-Matic F?
 

Chr.Bra

Aktiv medlem
Vad är oddsen på att jag ska sitta med en nyss införskaffad Hi-Matic F i nyskick å googla "batterier till Hi Matic F" ca 3 minuter efter att tråden lyfts upp ur arkiven???

Nå någon som kan hjälpa oss?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Själv kör jag på vanliga LR44 och lite metallskrot för att få kontakt hela vägen. De ger ju lite för hög spänning, vilket i mitt fall ledde till för korta slutartider, vilket löses med att överexponera ett steg på ISO-inställningen (dvs kameran inställd på lägre ISO än filmhastigheten). Trevlig liten kamera iaf :)
 

olind

Aktiv medlem
Själv kör jag på vanliga LR44 och lite metallskrot för att få kontakt hela vägen. De ger ju lite för hög spänning, vilket i mitt fall ledde till för korta slutartider, vilket löses med att överexponera ett steg på ISO-inställningen (dvs kameran inställd på lägre ISO än filmhastigheten). Trevlig liten kamera iaf :)
Menar du 1 steg (100 iso -> 50 iso) eller 1 snäpp?
Jag fick tyvärr inget objektivskydd med. Har du tips på var man hittar sånt? Den är 48.3 mm i ytterdiameter.
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Menar du 1 steg (100 iso -> 50 iso) eller 1 snäpp?
Jag fick tyvärr inget objektivskydd med. Har du tips på var man hittar sånt? Den är 48.3 mm i ytterdiameter.
Steg, kört 400-film med kameran inställd på 200. Men det bästa är ju att köra en testrulle och se hur den blir efter framkallning.

Gällande linsskydd är det nog lättast att bara leta upp från valfri tillverkare som passar i en 46mm filtergänga, bör finnas i valfri fotobutik för rätt små pengar.
 

Chr.Bra

Aktiv medlem
Själv kör jag på vanliga LR44 och lite metallskrot för att få kontakt hela vägen. De ger ju lite för hög spänning, vilket i mitt fall ledde till för korta slutartider, vilket löses med att överexponera ett steg på ISO-inställningen (dvs kameran inställd på lägre ISO än filmhastigheten). Trevlig liten kamera iaf :)
Har du två eller fyra LR44 batterier i då?

/ Christer
 

olind

Aktiv medlem
Jag sågade av en blyertspenna i lagom längd och körde runt folie. Den stoppade jag där ena gamla batteriet satt.

På andra sidan la jag 2st LR44or bredvid varandra och dom typ fyller ut hålet. Kanske att man ska lägga nån bricka eller så där också dock.

Vore nice med nån liten ring runt batterierna så de blir samma storlek som dom gamla.
 

Chr.Bra

Aktiv medlem
Jag sågade av en blyertspenna i lagom längd och körde runt folie. Den stoppade jag där ena gamla batteriet satt.

På andra sidan la jag 2st LR44or bredvid varandra och dom typ fyller ut hålet. Kanske att man ska lägga nån bricka eller så där också dock.

Vore nice med nån liten ring runt batterierna så de blir samma storlek som dom gamla.
Kanske en korkad fråga men funkar det inte att ha kvar ett urladdat batteri som utfyllnad?

/ Christer
 
ANNONS