Annons

Sladd till torkpress?

Produkter
(logga in för att koppla)

veronica_f

Medlem
Hej!

Håller på och bygger mig ett mörkrum och har nu fått en torkpress. Den är jättefin, men problemet är att den saknar sladd. Är det någon här som vet vilken typ av sladd som man använder till torkpressen (gammal typ) och var man kan få tag på sådan?

Skulle bli jätteglad för tips!

Hälsningar/Veronica
 

Tusse

Aktiv medlem
Strykjärnsmodell var vanlig, men få tag på en sådan i dagsläget, kan vara att jag har en extra till min torkpress, tyvärr ligger den på landet.
Kolla på loppisar om du inte kan få tag på en kabel till stryjärn.
 

-Catherine-

Aktiv medlem
Gamla våffeljärn funkar också :)

Jag köpte ett gammalt järn på loppis för 20 kronor, den sladden passade utmärkt på min press...


/Catherine
 

veronica_f

Medlem
Hur ser intaget i torkpressen ut?


Svårt att beskriva hur det ser ut, men det ser ut ungefär som en stickpropp(?) som man sätter i väggen. Men den sitter liksom i apparaten, inte på en sladd. Det är alltså inga "hål" utan två "pluppar" eller "stavar".
Hmm..kanske inte blev så tydligt av det där. Men någon som vet var man kan köpa en sån sladd ny typ claes ohlson? eller är det bara loppmarknad som gäller?

/Veronica
 

veronica_f

Medlem
mm..en sån kanske det kan vara, om den inte är för kantiga "pluppar"/"stavar"? De som sitter på min torkpress är runda i formen, alltså som smala cylindrar. Hoppas det är något förståeligt, trots mitt icke-elektriska språk..

/Veronica
 

Mattsen

Aktiv medlem
Dom som har nämnts hittills passar inte din tork.
Det ska va en sådan som på bilden. Observera oxå att den skall ha två metallbleck (det ena sysn på bilden) så att den kan anslutas till ett jordat uttag - annars finns en ganska stor risk för att du kan få en stöt från den i fuktig miljö.
Hör med en gammal "lamp- eller elaffär" eller gå tild second hand o leta. Brukar finnas på gamla strykjärn, våffeljärn m m.
 

Bilagor

RolandM

Aktiv medlem
Strykjärn och våffeljärn från tiden före 1970 är stalltips att leta bland på loppisar. Bör även gå att få tag i via välsorterade elaffärer.
 

afe

Aktiv medlem
Om man inte har något emot att göra våld på torkpressen borde man kunna byta ut den där anslutningen mot en modernare jordad kontakt av samma typ som används till bl.a. datorer och bildskärmar. Det är möjligen att det krävs en behörig elektriker för att göra det, men när det gäller kombinationen elektricitet och vatten är det nog kanske värt det ...
 

J. Patric

Aktiv medlem
Min torkpress (egentligen min fars) är inköpt ny i början av 80-talet, och har också denna äldre typ av sladd. Gummihöljet på sladden har börjat spricka, men det är nog inget större problem eftersom sladdarna däri har egna höljen.

Tyget på torkpressen bör man tvätta ibland, då det kan suga åt sig lite kemirester.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag hade själv samma problem för några år sedan. Jag gick till elaffären och köpte en lös anslutningskontakt, (fast den var inte så billig) och skruvade själv ihop en anslutningssladd med jordad stickpropp i andra ändan. Fast jag har tummen mitt i handen så var det inte svårt.

Men jag kan inte råda dig att göra detsamma.
Det ska givetvis vara en elektriker som ska göra det för att det ska vara lagligt.

Det gäller att veta vad man gör. Jorden är den gulgröna sladden och sätter man den rätt i båda ändar och drar fast sladdarna ordentligt så att de inte kan rubbas, så ska ingenting kunna hända.

Men det är som med kärnkraftverk - det går inte att komma ifrån att det alltid finns risker om inte annat en mänsklig faktor.

Jag vet att det kan bli fel för jag hade en elektriker hemma som struntade att jorda en kabel i köket. Rena turen att inget hände!

Så jag har alltså inte gett dig rådet att göra det själv. Att köpa en gammal och troligen spröd sladd från ett gammalt strykjärn kan vara ännu mer riskabelt.

Bäst är nog att gå till en elaffär och be dem göra jobbet. Jag har tänkt länge att de borde få jorda min gamla förstoringsapparat (leitz Valoy) och sätta i en ny fräsch kabel.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Urr skrev:
Det ska givetvis vara en elektriker som ska göra det för att det ska vara lagligt.

Det gäller att veta vad man gör. Jorden är den gulgröna sladden och sätter man den rätt i båda ändar och drar fast sladdarna ordentligt så att de inte kan rubbas, så ska ingenting kunna hända.
Det är inte olagligt att skruva ihop sådana här enkla saker. Men förutsättningen är som du skriver att man MÅSTE veta vad man gör.

Alltså gul/grön till jord och de övriga två till var sitt stift.
 

Tusse

Aktiv medlem
Sedan köper du en jordfelsbrytare och använder den till hela mörkrumsutrustningen så vet vi att du inte ska bli skadad av el.
 
ANNONS